وزیر نفت با تاکید براینکه پس از گذشت سال‌ها از دوران جنگ تحمیلی هنوز شاهد ادامه آن هستیم، گفت: این جنگ بسیار متفاوت‌تر پیچیده‌تر از جنگ در دوران دفاع مقدس است ، جنگ فکر و اندیشه است و امروز مقابله با تحریم‌ها به یک جنگ تمام‌عیار تبدیل شده است.

رستم قاسمی در مراسم رونمایی از چهار کاتالیست بومی‌ شده صنعت پتروشیمی که اخر هفته گذشته برگزار شد ، گفت: بسیاری فکر می‌کردند که می‌توانند با وضع تحریم‌ها به ویژه در حوزه صنعت نفت، تا ابد ایران را تابع خود کنند درحالی که مردم، دانشمندان و سازندگان ما ثابت کردند می‌توانند گام‌های موثری برغم همه این تحریم‌ها بردارند.

به گفته او، ایران کشور بزرگی به لحاظ وسعت، جمعیت و منابع خدادای است اما ویژگی بزرگ آن بیش از هر چیز مربوط به مردم کشور و زکات آن‌هاست که امکان مقابله با تحریم‌ها و تهدیدها را فراهم کرده است.

به گزارش واحد مرکزی خبر، قاسمی درباره آخرین وضع فازهای در دست اجرای پارس جنوبی‌ نیز گفت: کارها ساخت این فازها سرعت گرفته است و امیدواریم در زمان‌بندی تعیین شده کار ساخت آن‌ها به نتیجه برسد.

وزیر نفت با بیان اینکه نگاه حاکم در وزارت نفت نگاهی دانش بنیان است، تاکید کرد: پروژه‌های پژوهشی را هزینه‌بر نمی دانیم و ساماندهی مطلوبی هم برای آن‌ها انجام شده است.

وی گفت: در حال حاضر دانش فنی ساخت تجهیزات و اجرای بسیاری از پروژه‌ها به ابزاری برای پیشرفت کشورها تبدیل شده است و با رونمایی از این کاتالیست‌ها ما نیز ثابت کردیم که به این عرصه وارد شده‌ایم.

قاسمی با تاکید بر اینکه پیش از آغاز هر فعالیتی باید کار پژوهشی مربوط به آن انجام شود، اظهار داشت: بخش پژوهش برای توسعه بیشتر نیاز به تلاش‌های مضاعفی دارد تا دستیابی به دانش‌های فنی مورد نیاز در زمان‌بندی‌های معین ، حاصل شود.

قاسمی افزود: در حال حاضر روند ساخت تجهیزات مورد نیاز صنعت نفت از وضع بسیار مطلوبی برخوردار است و اگر موانع کوچکی که در مقابل سازندگان وجود دارد، برداشته شود ، انتظار می‌رود تجهیزات ساخته آن‌ها قابل رقابت با بسیاری از کشورهای جهان باشد.

وزیر نفت یکی از مهم ترین وظایف این وزارتخانه را بهره‌برداری از منابع موجود در جهت ارتقا سطح زندگی مردم اعلام کرد و افزود: یکی از این منابع صنعت پتروشیمی است که هم می‌تواند اشتغالزایی کند هم موجب افزایش درآمد سرانه در کشور شود.

وی با اشاره توسعه مطلوب صنعت پتروشیمی در کشور گفت: صنعت پتروشیمی ایران می‌تواند با بهره‌برداری از منابع موجود و توسعه هر چه بیشتر به سرآمد این صنعت در جهان تبدیل شود.

قاسمی ، توسعه بخش خصوصی را یکی از ضرورت های اقتصاد امروز کشور دانست و تصریح کرد: اگر چه بخش خصوصی موجب پایداری اقتصاد کشور می‌شود اما نباید فراموش کرد که واگذاری شرکت‌های دانش بنیانی چون پژوهش و فناوری پتروشیمی می‌تواند تامین منافع صنعتی را با مشکل مواجه کند.

به گفته او این شرکت می‌تواند حاکمیتی باقی بماند و به عنوان حامی و پشتیبان، خدمات خود را به بخش خصوصی نیازمند ارایه بدهد.

 

کد خبر 147151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز