همشهری آنلاین: مرکز اسناد، پژوهش‌ و سنجش ریاست جمهوری در نشستی ابعاد اشغال نظامی ایران توسط آمریکا را در جنگ جهانی دوم بررسی کرد.

هشتمین نشست تخصصی پیرامون بررسی زوایای اشغال ایران در جنگ‌های جهانی اول و دوم پیش از از ظهر امروز یکشنبه با عنوان واکاوی ابعاد اشکال نظامی ایران توسط آمریکا در جنگ جهانی دوم در محل مرکز اسناد، پژوهش و افکارسنجی ریاست جمهوری و با حضور حسین آبادیان استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری فارس، آبادیان در ابتدای این نشست با بیان اینکه قدرت‌های بزرگ برای حمله به ایران در شهریور 20 و بعد از آن نیازمند یک بهانه بودند، گفت:‌ اولین حمله‌ای که به ایران صورت گرفت با این بهانه بود که حکومت رضاشاه به آلمان فاشیستی نزدیک است و در ایران فعالیت فاشیستی صورت می‌گیرد.

وی مهمترین شاخصه فعالیت فاشیستی را فعالیت‌های ضدیهودی عنوان و خاطرنشان کرد: بر اساس اسناد و نامه‌های سفیر کبیر بریتانیا در ایران می‌بینیم که در این دوران آژانس یهودیان آزادانه در ایران فعالیت می‌کردند و حتی از شرق اروپا یهودیان به ایران ترانزیت و سپس به فلسطین و سایر نقاط دنیا فرستاده می‌شدند. بنابراین می‌بینیم که بحث یهودی ستیزی در ایران نبوده است.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) با تأکید بر اینکه بحث فعالیت‌های فاشیستی در ایران افسانه‌ای بیش نبوده و بهانه‌ای بود برای اقناع افکار عمومی جهت اشغال ایران که در جنگ اعلام بی‌طرفی کرده بود، اظهار داشت: از آنجایی که ایران از نظر تعدد اقلیمی، منابع انرژی و انسانی غنی بوده و موقعیت استراتژیک و ژئوپلوتیکی داشت، ایران را کلید خاورمیانه می‌دانستند.

آبادیان در ادامه سخنان خود با اشاره به نقش مهم نفت ایران در جنگ جهانی اول در تغییر سمت و سوی جنگ تصریح کرد: در آن زمان اینگونه تبلیغ می‌کردند که زمینه برای پذیرش آلمانها از سوی ایرانی‌ها آماده است و از طرف دیگر با توجه به قراردادی که فیمابین ایران و شوروی منعقد شده بود که بر اساس آن در صورت حمله هر قدرت خارجی به ایران شوروی متعهد بود که از ایران دفاع کند انگلیس به راحتی نمی‌توانست به ایران لشگرکشی کند از همین رو به دنبال جلب نظر شوروی و آمریکا بود.

وی همچنین یادآور شد: باتوجه به اینکه حوزه نفوذ قدرت‌های بزرگ قبل از جنگ جهانی دوم تعریف شده بود اما بعد از جنگ جهانی دوم این موضوع تغییر پیدا کرد و آمریکایی که حوزه نفوذ خود را فقط قاره آمریکا قرار داده بود و علاقه‌ای برای حضور در ایران نداشت اما بعد از اینکه شووری و انگلیس ایران را اشغال کردند آن زمان بود که ایران برای آمریکا اهمیت بیشتری پیدا کرد.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی با بیان اینکه انگلیس و آمریکا به عنوان سردمداران دنیای سرمایه‌داری به دنبال سرشاخ شدن آلمان و شوروی به عنوان کشورهای فاشیستی و کمونیستی بودند گفت: تصور انگلیس و آمریکا این بود که آلمان فاشیستی شوروی کمونیستی را سرکوب خواهد کرد اما شوروی نیز مطمئن بود که هیچ حمایتی علیه فاشیست صورت نخواهد گرفت بنابراین مسر بود که در جنگ باید پیروز شود.

آبادیان پیشروی شوروی در خاک اروپا را موجب علاقه آمریکا به ایران عنوان و بابیان اینکه حمله هسته‌ای آمریکا به ژاپن نه به خاطر مقاومت ژاپن بلکه برای نشان دادن ضرب شصتی به شوروی بود، تصریح کرد: سال 1321 و 22 انگلیس به صورت رسمی از آمریکا تقاضای اعزام نیروی نظامی به ایران کرد و به دنبال آن ده‌ها هزار نیروی آمریکایی به ایران آمدند که مأموریتشان لجستیکی بود نه نظامی.

وی به تأثیرات حضور بیگانگان در سال 1321 در ایران اشاره و خاطرنشان کرد: زمان حضور آمریکایی ها در ایران چندین برابر ظرفیت از راه آهن ایران کار کشیدند. بنابراین بعد از خروج آنها از کشورمان راه آهن به کل از بین رفته بود.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی با بیان اینکه همزمان با حضور نیروهای نظامی آمریکا در ایران کمپانی‌های آمریکایی نیز نمایندگان خود رابه ایران اعزام کردند که این برخلاف سابق بود ابراز داشت: عده‌ای که می‌گویند آمریکایی‌ها از ملی شدن نفت در ایران حمایت می‌کرد درست نیست. چرا که آنها نیز به دنبال داشتن سهمی در نفت ایران بودند تا بتوانند در ایران بمانند و برای ماندن نفت و ارتش مورد اهمیت بود. از همین رو آمریکایی ها معتقد بودند که باید به جای حضور انگلیس در نفت ایران یک کنسرسیوم نفتی تشکیل شود.

آبادیان با بیان اینکه نفت ایرای برای امریکاییان نقش فوق العاده‌ای داشت و دارد اظهار داشت: اگر بگوییم جنگ‌های قرن بیستم جنگ نفت بوده راه به خطا نرفته‌ایم و حتی امروز نیز جنگ علیه قذافی جنگ برای نفت است چرا که در این شرایط بحران اقتصادی جهانی آنها معتقدند اگر اقتصاد یونان و پرتغال فروبپاشد موجب فروپاشی کل اروپا می‌‌شود از همین رو شاهدیم که اولین گروه نظامی ناتو که وارد ترابلوس می‌شود همراه آن نمایندگان کمپانی‌های نفتی نیز حضور دارند.

وی بزرگترین منبع درآمد قدرت‌های خارجی را تسلیحات نظامی، مواد مخدر و نفت و جدیدا گاز اعلام کرد و اظهار داشت: انرژی از اهمیت زیادی برخوردار است که این موضوع موجب لشگرکشی های زیادی شده است.

استاد دانشگاه بین‌المللی امام خمینی گفت: تجربه‌ای که آمریکا در جنگ جهانی دوم در ایران بحث ملی شدن نفت ایران و حضور نظامی خود در کشورمان پیدا کرد یک الگویی شد برای حضورش در سایر نقاط دنیا.

آبادیان در بخش دیگری از سخنان خود در پاسخ به ادعای برخی رسانه‌های غربی مبنی بر پرداخت یک میلیارد دلار غرامت از سوی آمریکایی ها به ایران تأکید کرد: این موضوع صحت ندارد چرا که آمریکایی ها حتی معتقدند حضورشان در ایران قانونی بوده و خود را اشغالگری می‌دانند.

وی همچنین در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا طبق بررسی عملکرد آمریکا در برهه‌های مختلف تاریخی، این کشور غرامتی را به ایران پرداخت می‌کند، گفت: اول باید ببینیم که زورمان به آمریکا می‌رسد یا نه و در ادامه اگر بحث غرامت جدی باشد باید نحوه کار هم جدی بوده و تیمی متخصص متشکل از حقوقدان، دیپلمات حرفه‌ای و تیم متخصص اسناد کار را دنبال کند.

بر اساس این گزارش،  مدیر روابط عمومی مرکز پژوهش، سنجش و اسناد در پایان این نشست طی سخنانی در جمع بندی این جلسه گفت: گرچه آمریکا به صورت ظاهر در حد دول اروپایی و شوروی سابقه تاریکی در جنگ جهانی دوم ندارد اما با استراتژی به ظاهر قانونی و لجستیکی و با بهره‌گیری از ابزار و نفت و ارتش، ایران را اشغال کرد و در ادامه اشغال نظامی را رسما نپذیرفت و با پروتکل‌های بین‌المللی رنگ و بوی قانونی به کار خود

کد خبر 147930
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز