همشهری‌آنلاین: دکتر محمد مرندی، استاد دانشگاه و کارشناس مسایل بین الملل در گفتگو با سرویس بین‌الملل شبکه ایران گفت: دولت آمریکا با طرح ادعای اخیر مبنی بر تلاش ایران برای ترور سفیر عربستان و بمبگذاری در چند سفارتخانه خارجی، قصد صدور بحران شدید داخلی خود را دارد.

وی ضمن کاملا واهی خواندن این اتهامات گفت: جمهوری اسلامی ایران هیچ انگیزه‌ای برای اینگونه اقدامات ندارد واز این اقدام چیزی نصیبش نخواهد شد.

دکتر محمد مرندی ادامه داد:‌ کشور عربستان در 8 سال دفاع مقدس پول در اختیار عراق و صدام حسین قرار می‌داد تا جوانان کشورمان را کشتار کند اما در حالی است که جمهوری اسلامی ایران حتی یک شهروند سعودی را هم از بین نبرد. بنابراین بعد از 20 سال که از رویکرد غیر انسانی سعودی‌ها سپری می‌شود، این موضوع جایی از اعراب و اصلا معنا ندارد.

این کارشناس ارشد مسایل بین‌المللی سپس تشریح کرد: از سوی دیگر برفرض محال، اگرایران بخواهد دست به چنین اقدامی بزند، چه دلیلی دارد آنرا در خاک آمریکا انجام دهد و چرا سفیر سعودی که ارزش زیادی هم ندارد، ترور کند. افراد برجسته‌تر و مهم‌تری در منطقه هستند که مشکل فاصله جغرافیایی با ایران را نیز ندارد و به کشورمان نزدیکتر است.

دکتر محمد مرندی در بخش دیگر بازدیگر تاکید کرد: اگر بر فرض محال ایران می‌خواست این اقدامات را در واشنگتن انجام دهند باید گفت این اصلا غیر منطقی است و نشان می‌دهد ادعای مقامات کاخ سفید کاملا واهی و بی اساس است زیرا این اقدام در شهری که بهترین شرایط و سیستم امنیتی آمریکا را انجام می‌داد که این دلیل نیز نشان می‌دهد به دور از عقلانیت است که هر فردی بخواهد چنین اقداماتی را در چنین شهری انجام دهد و واهی بودن ادعای واشنگتن را نشان می‌دهد.

وی با اشاره به اینکه ادعای دیگر مقامات آمریکایی این است که فرد ایرانی که تصمیم به چنین کار داشته، مامور اطلاعاتی ایران است و نزد یک گروه قاچاقچی مواد مخدر در مکزیک رفته و به آنها اعلام کرده است که یکی از بستگانش یک ژنرال ایرانی است که اخیرا چنین کاری را در عراق انجام داده است، گفت: در جواب آمریکایی‌ها باید گفت که مگر این مامور دیوانه است به یک مزدور و یک غریبه چنین اطلاعاتی را ارایه دهد. بر فرض محال که این ادعای آنها صحت داشته باشد،‌ بر چه اساس و منطقی به یک مکزیکی که او را نمی‌شناسد و قاچاقچی مواد مخدر نیز هست بر داشتن روابط با یک چنین مقام ارشد نظامی و اطلاعاتی سخن بگوید.

دکتر محمد مرندی افزود:‌ به ادعای آمریکایی ها این ایرانی بازداشت شده پس از دستگیری به شخصی به نام "شکوری" در ایران تماس گرفته و شکوری به وی گفته است که چنین کاری را زودتر انجام دهد. اگر یک فرمانده ارشد پشت این قضیه است مگر کم عقل است پشت تلفن بین‌المللی و آن هم در آمریکا چنین حرف هایی را بزند. چنین چیزی محال است و این را یک کودک هم می‌فهمد که چنین چیزهایی ممکن نیست. بنابراین این ادعاهای آمریکا با هدف فضاسازی است.

وی در بخش دیگری از این گفتگو به ادعای دیگر کاخ سفید اشاره کرد و تصریح کرد:‌ دولت آمریکا به اتباع خود در سراسر جهان هشدار می‌دهد که مراقب خود باشند و امکان ترور آنها هست و ادعا می‌کنند که ایرانیان گفته‌اند به هر تعداد آمریکایی‌ها در این عملیات کشته شوند، مهم نیست، گفت: کاملا آشکار است که دولت آمریکا می‌خواهد افکار عمومی داخلی خود را بترساند.آمریکایی‌ها از طرح این تهدید به عنوان یک خطر بزرگ در جهان، قصد ترساندن مردم خود را دارند.

وی در تشریح دلایل این اقدام کاخ سفید گفت: بطور کلی ایجاد این ترس توسط دولت آمریکا به چند دلیل می‌باشد:

اول اینکه آمریکایی‌ها دچار مشکلات داخلی شده اند و این وضعیت در حال شدیدتر شدن است و طرح تهدید از سوی ایران به نفع آمریکایی‌ها است و می‌تواند حواس مردم آمریکا را به خارج متوجه کند و بتوانند صدور بحران را از داخل به خارج داشته باشند.

دیگر اینکه آمریکا و رژیم صهیونیستی در خاورمیانه رو به شکست خوردن هستند، بنابراین کسی که در حال غرق شدن است به هر چیز چنگ می‌اندازد. بنابراین آمریکا یک بهانه می‌خواهد تا به ایران فشار بیشتری وارد کند. درچنین اوضاعی که اروپایی‌ها وآمریکایی‌ها حواسشان پراکنده است، آمریکایی‌ها شاهد هستند که در نظام جمهوری اسلامی ایران، مقام معظم رهبری این طوفان را به خوبی هدایت کرده است ولی در مقابل آنان گرفتار طوفان شده‌اند.

دکتر محمد مرندی در پایان این گفتگو اعلام کرد که ادعای دیگر دولت آمریکا مبنی بر این که ایران با حواله به قاچاقچیان مکزیکی پول پرداخت کرده است کاملا غیر عقلانی و نشان از ادعاهای واهی آنان دارد؛ برعکس همیشه به صورت نقد انجام می‌شود زیرا حواله ها توسط آمریکا مونیتور می‌شوند و سند هستند.

دکتر محمد مرندی بیان داشت که افرادی که این داستان را راه انداخته و داستان سازی کرده حتی به خودشان اجازه نداداند دو تا فیلم پلیسی و جاسوسی ببینند تا در طرح ادعاهای خود کمی دقیقتر عمل کنند.

کد خبر 148622

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز