چهارشنبه ۱۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۰۷:۲۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: یک روزنامه اسرائیلی گزارش داد، تام دانیلن، مشاور امنیت ملی امریکا از طرح‌های احتمالی واشنگتن برای حمله به ایران در صورت شکست مذاکرات تهران و ۱+۵ خبر داده است.

به گزارش شبکه تلویزیونی پرس تی وی، روزنامه اسرائیلی هاآرتص روز یک شنبه (۸ مرداد، ۲۹ جولای) گزارش داد، مشاور امنیت ملی باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا در سفر خود به تل آویو در دو هفته پیش، بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل را از این طرح احتمالی مطلع کرد.

این روزنامه اسرائیلی در ادامه به نقل از یک مقام امریکایی که خواست نامش فاش نشود، نوشت، دانیلن به نخست وزیر رژیم اسرائیل اطمینان داد امریکا به طور جدی خود را آماده این احتمال می‌کند؛ این احتمال که مذاکرات با شکست روبرو شود و اقدام نظامی ضروری ‌شود.

دانیلن همچنین اطلاعاتی را در مورد قابلیت‌های تسلیحاتی و نظامی امریکا برای مقابله با تاسیسات هسته‌ای ایران در اختیار مقامات رژیم اسرائیل گذاشت.

مایکل دانلی، فرمانده نیروی هوایی امریکا هفته گذشته گفت، بمب‌های سنگرکوب جدید امریکا هر کدام به وزن ۱۵ تن، آماده استفاده در حملات احتمالی هستند.

بر پایه این گزارش، این بمب‌ها مخصوص پایگاه‌های مستحکم زیزمینی جایی که سلاح‌های شیمیایی و هسته‌ای ذخیره و نگه‌داری می‌شوند، ساخته شده‌اند.

واشنگتن و تل آویو با هدف وادار کردن ایران به توقف برنامه انرژی هسته‌ای‌اش، همواره این کشور را به حمله نظامی تهدید کرده‌اند. این دو ادعا می‌کنند که برنامه انرژی هسته‌ای ایران به سمت مقاصد نظامی منحرف شده است.

این درحالی است که ایران ضمن رد اتهامات و نادیده گرفتن تهدیدها، وعده پاسخی کوبنده به هرگونه حمله به خاک خود را داده است.

شبکه پرس تی‌وی در این رابطه با محمد مرندی، استاد دانشگاه تهران مصاحبه‌ کرده است که متن آن در زیر می‌آید:

پرس تی‌وی: مایلم ارزیابی شما را درباره اخبار جدید مبنی بر تمهیدات امریکا برای حمله نظامی به ایران با توجه به انتخابات ریاست جمهوری آن کشور در ماه نوامبر بدانم.

مرندی: حقیقت این است که چیز جدیدی در این گزارش وجود ندارد. ایالات متحده امریکا همواره گفته است که تمام گزینه‌ها روی میز هستند و این کشور طرح‌هایی را برای حمله به ایران در صورت ضرورت آماده کرده است.

اما من فکر می‌کنم آنچه اهمیت دارد این است که امریکا به خوبی می‌داند که نیروی بازدارنده نظامی ایران بسیار قوی است و بر خلاف آنچه که اغلب در رسانه‌های غربی دیده می‌شود، کاملا آشکار است که امریکایی‌ها تهدید نظامی ایران برای نیروهای امریکا و منطقه خلیج فارس را بسیار جدی می‌گیرند.

روی هم رفته، نیروی دریایی امریکا در مقابل توان موشکی ایران بسیار آسیب پذیر است. ایران از نوعی توان نظامی دریا محور و زمین محور برخوردار است که از طریق آن‌ها می‌‌تواند به سرعت به نیروهای امریکایی حمله کند.

و البته اگر درگیری رخ دهد، قیمت نفت بسیار افزایش پیدا خواهد کرد و کشورهایی که در وهله اول از این موضوع آسیب می‌بینند، کشورهای غربی هستند و جامعه جهانی نیز امریکا را مقصر این موضوع به دلیل حمله خواهد دانست،بنابراین امریکایی‌ها واقعا نمی‌توانند در هرگونه درگیری نظامی پیروز شوند.

پرس تی‌وی: پس هدف از انتشار این خبرها چیست؟ آیا آن‌ها صرفا در راستای خوشنود کردن اسرائیلی‌ها هستند؟

مرندی: حقیقت این است که این اخبار در راستای هیچ مقصدی نیستند دقیقا مانند تحریم‌های وحشیانه‌ای که سوی کشورهای غربی، اروپایی و امریکا اعمال شده است و اقدامی است برای در تنگنا قرار دادن اقتصاد ایران و آسیب رساندن به مردم عادی این کشور.

این تحریم‌ها فقط مردم را تبدیل به دشمن امریکا می‌کند؛ دقیقا مانند حملات هواپیماهای بدون سرنشین امریکایی در سومالی، پاکستان، افغانستان، یمن و دیگر کشورها که خشم و دشمنی مردم آن‌ها را در قبال امریکا باعث شده است.

امریکایی ها یک قدرت استکباری رو به انحطاط هستند و به طور فزاینده و نامعقول رفتار می‌کنند. آن‌ها صرفا دشمنی‌ها علیه خود را افزایش می‌دهند، حال هدف آن ها خوشنود کردن اسرائیلی‌ها باشد یا ترساندن ایرانی‌ها، تفاوت زیادی نمی‌کند.

نکته این است که اگر آن‌ها توانایی حمله به ایران بدون روبرو شدن با عواقب سهمگین آن را داشتند، این کار را مدت‌ها پیش انجام می‌دادند.

کد خبر 179538
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز