همشهری‌آنلاین: کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به اینکه نباید توقعات را از سفر رئیس‌جمهور به نیویورک بالا برد، گفت: ایران چیزی کمتر از حقوق خود را نمی‌پذیرد و آمریکا باید به این واقعیت تن بدهد.

فارس نوشت: محمد مرندی، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل بین الملل درباره سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در اجلاس سالانه مجمع عمومی سازمان ملل گفت: این سفر دارای اهمیت است ولی نباید توقعات را در این زمینه بالا برد، چرا که تحریم‌های اعمال شده توسط آمریکا به صورت قانون درآمده و کنگره آنها را تصویب کرده است.

مرندی با اشاره به اینکه بر اساس قانون اساسی آمریکا شخص باراک اوباما به عنوان رئیس جمهور این کشور نمی‌تواند قوانین را لغو کند، اظهار داشت که سنا و کنگره به این راحتی از تحریم‌ها دست‌بردار نیستند.

وی افزود: در شرایط فعلی کاری که می‌توان انجام داد ایجاد شکاف بین کشورهای غربی است و از طرفی هم مردم کشورمان نیز باید صبر و تحمل داشته باشند.

این کارشناس مسائل بین الملل با بیان اینکه مردم نباید تحت تاثیر فضا سازی قرار گیرند، ابراز داشت که رئیس جمهور کشورمان نیاز به زمان زیادی دارد تا این مسئله (حل پرونده هسته‌ای) را دنبال کند به ویژه با توجه به اینکه ایشان حاضر نخواهد بود که مسئله هسته‌ای و منافع ملی قربانی شود.

وی در پاسخ به سوالی درباره امتیازهایی که ممکن است آمریکا و غرب در مذاکرات 5+1 ارائه دهند، تاکید کرد: ابراز نظر در این زمینه هنوز زود است ولی باید در نظر داشت که مسئله به این زودی حل نخواهد شد و مردم باید صبر کنند.

مرندی درباره برگ‌هایی که ممکن است تهران در مذاکرات جدید با 5+1 رو کند، گفت: ایران فضای مثبت جدیدی را ایجاد کرده است ولی واقعیت قضیه این است که این آمریکاست که مردم ایران را تحریم کرده و برنامه صلح آمیز کشورمان را که براساس قوانین بین المللی است به رسمیت نمی‌شناسد، عمده مشکل از سوی آمریکا است و اگر آنها با توجه به مشکلاتی که ایجاد کرده‌اند، تعدیل نظر کنند مشکلات نیز تغییر خواهد کرد.

این کارشناس مسائل بین الملل تاکید کرد که طرف آمریکایی باید در پیشنهادهای گذشته خود که در آلماتی ارائه داده است، تغییر ایجاد کند چرا که آن پیشنهادها به هیچ عنوان کفایت نمی‌کند.

وی افزود: اگر آمریکایی‌ها جدی باشند بدون شک باید در پیشنهاداتی که در گذشته ارائه داده‌اند، تغییر ایجاد کنند.

مرندی با بیان اینکه در صورتی که آمریکایی‌ها تغییری در پیشنهادها ارائه ندهد، ایران نیز همانند گذشته به مسیر خود ادامه خواهد داد، افزود: برنامه هسته‌ای ایران مشروع است.

وی با یادآوری سالگرد آغاز 8 سال جنگ تحمیلی و تقارن آن با تحولات فعلی تصریح کرد که ایران برای استقلال و تمامیت ارضی خود اهمیت فوق العاده‌ای قائل است.

این کارشناس مسائل بین الملل با اشاره به اینکه برنامه هسته‌ای ایران قانونی و درچارچوب قوانین بین المللی است، تصریح کرد که ما باجی به آمریکایی‌ها نخواهیم داد ولی آمریکا این فرصت را دارد که سیاست خود را تغییر دهد.

وی گفت: نرمش به معنی عقب نشینی از اصول کشور و حقوق ملت نیست بلکه نرمش به معنی حل مسئله با شیوه و لحن جدید است همانطور که با عراق در زمان صدام هم با مذاکره تلاش کردیم حقوق خود را بدست آوریم.

مرندی در پایان تاکید کرد که ایران چیزی کمتر از حقوق خود را نمی‌پذیرد و آمریکا باید به این واقعیت تن بدهد.

کد خبر 232151
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز