همشهری‌آنلاین: یک تحلیل‎گر سیاسی در گفت‌وگو با پرس تی‌وی، تلاش‌ امریکا برای وادار سازی سایر کشورها به تحریم نفت ایران را نوعی جنگ افروزی علیه تهران دانسته است

پرس تی‌وی گزارش داد سید محمد مرندی استاد دانشگاه و تحلیل‎گر سیاسی روز چهارشنبه (۱۸ ژانویه، ۲۸ دی) در جریان مصاحبه با پرس تی‌وی تصریح کرد:

"آن‌چه که آمریکا در واقع در حال انجام دادن آن است راه‌اندازی جنگ علیه ایران است. اعمال تحریم علیه نفت و بانک مرکزی ایران همان‌طور که ران پال، نامزد انتخابات ریاست جمهوری امریکا نیز گفته است در واقع نوعی وارد شدن به جنگ با ایران است."

مرندی افزود، فشار واشنگتن بر سایر کشورها برای متوقف کردن فعالیت‌های تجاری‌اشان با ایران در بلند مدت موجب بروز خشم و عصبانیت کشورهای مستقل نسبت به امریکا و "زوال سلطه امریکا بر جهان" می‌شود.

این تحلیل‎گر سیاسی برجسته خاطرنشان کرد، با این حال این تحریم‌ها تاثیر عمده‌ای بر ایران نخواهد داشت چرا که تهران به صادرات نفت ادامه می‌دهد و "در واقع برخی از کشورها نیز واردات نفت از ایران را افزایش می‌دهند چرا که به وجود یک ایران قدرتمند به عنوان یکی از مخالفان امریکا علاقه ‌مند هستند."

باراک اوباما رئیس جمهوری امریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه بانک مرکزی ایران به امضا رساند که بر پایه آن شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران اقدام کنند مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد.

بر اساس این تحریم‎ها، از شرکت‌های مالی خارجی خواسته شده است بین مبادله با بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران و صنعت نفت این کشور و مبادله با بخش مالی امریکا، یک گزینه را انتخاب کنند.

این در حالی است که کشورهای عضو اتحادیه اروپا با وجود این‌که در خصوص اصول کلی تحریم نفت ایران توافق کرده‌اند اما تا کنون درباره جزئیات این تحریم‌ها از جمله زمان دقیق آغاز آن به توافق نرسیده‌اند.

یکی از مقامات اتحادیه اروپا در تاریخ ۱۷ ژانویه ۲۰۱۲ (۲۷ دی) تصریح کرد، با توجه به شرایط اقتصادی پیش روی کشورهای اروپایی، ممکن است این اتحادیه اجرایی شدن تحریم‌ها علیه ایران را به مدت ۶ ماه‌ به تعویق اندازد چرا که این تحریم‌ها می‌تواند به وخامت بیش‌تر اوضاع اقتصادی اتحادیه اروپا منجر شود.

پیش بینی می‌شود وزرای خارجه اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه (۳ بهمن) درباره وضع تحریم‌های پیشنهادی علیه صادرات نفت ایران، تشکیل جلسه دهند.

کد خبر 157740

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز