همشهری آنلاین: یک تحلیل­گر سیاسی اظهار داشت، تحریم‌­های اخیر علیه جمهوری اسلامی یک دستور کار امپریالیستی است.

ایران و آمریکا

به گزارش پرس تی وی، وزرای امور خارجه اتحادیه اروپا ۲۳ ژانویه (۴ بهمن) در بروکسل درباره تحریم واردات نفت از ایران به خاطر برنامه هسته‌ای تهران در اول جولای به توافق رسیدند.

همچنین باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا در آخرین روز سال ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌های اقتصادی جدیدی علیه بانک مرکزی به امضا رساند که بر پایه آن شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران اقدام کنند، مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد.

رالف شوئنمان در این باره گفت:  این یک دستور کار امپریالیستی متجاوزانه است که مدت‌ها در حال تدارک بوده و در راستای آغاز جنایت علیه ایران و مردمش است.

این تحلیل­گر سیاسی همچنین خاطر نشان کرد که تحریم‌های یک جانبه علیه ایران نباید باعث توقف برنامه هسته­‌ای ایران شود.

وی گفت: ایران حق پیگیری یک برنامه هسته­‌ای صلح‌آمیز برای انرژی را دارد و این کشور یک حاکمیت مستقل دارد.

شوئنمان تحریم‌­های اعمال شده علیه ایران را بهانه‌­ای برای تضعیف اقتصاد این کشور و ایجاد بحران در آن و همچنین فراهم کردن زمینه برای راه‌اندازی یک حمله نظامی علیه تهران دانست.

وی در ادامه با بیان این‌که ترور مصطفی احمدی روشن دانشمند هسته‌­ای ایران دلیل دیگری مبنی بر جنایتکارانه بودن سیاست­‌های آمریکا و اروپا است، افزود: این ترور تمام نشانه‌­های عملیات انجام گرفته توسط موساد با همکاری آمریکا را دارد و این مسئله عملا در آمریکا و رسانه‌­های این کشور به تایید رسیده است.

تهران به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و عضوی از آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، بر حق خود مبنی بر توسعه و دستیابی به فناوری صلح‌آمیز هسته‌ای پافشاری می‌کند.

تحریم‌های یک جانبه جدید علیه ایران در حالی اعمال شده است که تلاش‌ آ‌مریکا و هم پیمانان این کشور برای فرستادن پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل با شکست روبرو شد.

کد خبر 158423
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز