یکشنبه ۲۵ دی ۱۳۹۰ - ۱۸:۲۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: نتایج مطالعات اخیر در آمریکا حاکی از آن است که با افزایش درگیری‌های اجتماعی و رشد اندک درآمد ۸۰ درصد مردم در ۳۰ سال اخیر، نابرابری‌های مالی افزایش یافته است.

آمریکا

این در حالی است که درآمد یک درصد ثروتمند جامعه آمریکا در این مدت دو برابر شده است.

بروس دیکسون مدیر بلک اجندا ریپورت در آتلانتا آمریکا در گفت‌وگو با پرس تی‌وی به بررسی این موضوع می‌پردازد که چگونه نابرابری‌های درآمدی به مسئله مهم اجتماعی در مناطق مختلف این کشور و از جمله علل اعتراضات جنبش اشغال وال استریت تبدیل شده است.

پرس تی‌وی: براساس نتایج بررسی‌های اخیر، حاکی از آن است که اکنون شمار زیادی از مردم معتقدند که شکاف درآمدی موجب نابرابری های اجتماعی شده و به همین دلیل جنبش وال استریت آغاز شده است. به نظر شما چه فاکتورهای دیگری در این مسئله نقش داشتند؟

بروس دیکسون: افزایش درک اهمیت نابرابری‌های درآمدی در آمریکا در حقیقت تا حدودی به خاطر جنبش اشغال وال استریت به وجود آمده است. جنبش اشغال وال استریت نماد افزایش آگاهی مردمی از این نابرابری ها محسوب می شود.

این حقیقت که شمار زیادی از آمریکایی ها امنیت اقتصادی خود را از دست داده‌اند، بیشتر و بیشتر مشهود شده است و شمار بیشتری توانایی خود در زندگی در شرایط کنونی را از دست می دهند و این مسئله نسبت به گذشته فراگیر تر شده است.

پرس تی‌وی: آیا با این نظر موافق هستید که مسئله نژادی و دیگر فاکتورها در سوگیری‌های اجتماعی در میان مردم جان خود را به موضعی واحد در میان همه نژادها در آمریکا داده است و فاکتورهای مهم اکنون مسئله پول و درآمد مردم به شمار می‌آید؟

بروس دیکسون: من فکر کنم این بیشتر یک نوع درک ساده‌‌انگارانه باشد. در مورد اول، آمریکایی‌های سفیدپوست همیشه در تمام تحقیقات‌شان تعمدا اهمیت نژاد را دست کم می‌گیرند؛ آن‌ها البته ادعا می‌کنند که موضوع نژاد را نمی‌بینند؛ این در حالی است که البته این خود امریکایی‌های سفیدپوست بودند که نژاد را به عنوان یک معضل برای ما ایجاد کردند.

از سوی دیگر، این حقیقت وجود دارد که بسیاری از امریکایی‌های سیاه‌پوست این حقیقت را نادیده می‌گیرند که رییس جمهور سیاه پوست است و از نظر اقتصادی نسبت به همه بدتر زندگی می‌کنند. غالب اطلاعات این تحقیق می‌گوید که آن‌ها اعتقاد ندارند که این امر دارد رخ می‌دهد و به احتمال زیاد با آینده‌ای درخشان مواجه می‌شوند و یک نتیجه روشن در کشور با وجود این حقیقت که از هر کس دیگری بدتر زندگی می‌کنند در انتظارشان است.

پرس تی‌وی: فکر می‌کنید وقتی درباره نژاد در آمریکا صحبت می‌کنیم، وضع اقتصادی مشکلی که در انتظار این کشور است، وزن خود را بر مردم سیاه‌پوست تحمیل کند؟

بروس دیکسون: به نظر می‌رسد که همیشه موضوع همین است. ما در آمریکا اصلاحی داریم که می‌گوید اولین استخدام؛ اولین اخراج و نرخ بی‌کاری سیاه‌پوستان همیشه در جنگ و صلح و شرایط بد دو برابر نرخ بی‌کاری سفیدپوستان بوده است.

پرس تی‌وی: برگردیم سر جنبش تصرف وال استریت؛ فکر می‌کنید که این جنبش در حال حاضر واقعا دارد آگاهی افراد را در آمریکا بالا می‌برد؟ این که آنها باید بر نظام مالی در امریکا متمرکز شود و همچنین چگونگی برخورد با این نابرابری درآمدها که بیش از پیش آشکار می‌شود؟

بروس دیکسون: جنبش تصرف وال استریت یک عامل کمک‌کننده است و همزمان نتجیه افزایش آگاهی نسبت به اهمیت نابرابری‌های طبقاتی و درآمد در آمریکا. و همان‌طور که شاهد تشدید این نابرابری هستیم، فکر می‌کنم ما شاهد رشدی در جنبش‌هایی مانند تصرف وال استریت باشیم.

کد خبر 157314
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار آمریکا

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز