گروه سیاسی: علی‌اکبر ولایتی و سیدیحیی رحیم صفوی دو مشاور رهبر معظم انقلاب یکی در امور بین‌الملل و دیگری در امور نظامی به نامه اخیر اوباما واکنش نشان دادند.

ولایتی - رحیم صفوی

‌آمریکا که خود یکی از تولیدکنندگان نفت در دنیاست در اقدامی خارج از عرف دیپلماتیک و برای افزودن بر فشارها علیه کشورمان به‌دنبال ایجاد اجماع جهانی برای تحریم نفت ایران است؛ اجماعی که تا‌کنون شکل نگرفته است چرا که ایران به‌عنوان یکی از بزرگ‌ترین صادر‌کنندگان نفت خام جهان، نفت بسیاری از کشورهای جهان از جمله چین، ژاپن، ایتالیا، آلمان و... را تامین می‌کند. با این حال آمریکا از اظهارات مقامات ایرانی مبنی بر مسدود کردن تنگه هرمز به هراس افتاده و نامه‌ای را در این خصوص به ایران ارسال کرده است. روز گذشته دستیار و مشاور عالی فرماندهی معظم کل قوا در واکنش به نامه اوباما به رهبر معظم انقلاب درباره تنگه هرمز گفت: اگر خطراتی متوجه جمهوری اسلامی ایران باشد، با استفاده از ابزارهای مختلف قادر به دفاع از منافع ملی هستیم.

سردار سرلشکر سیدیحیی صفوی در پاسخ به سؤال خبرنگاری درخصوص نامه اوباما به رهبر انقلاب، گفت: تنگه هرمز یک گذرگاه استراتژیک هم برای تجارت جهانی و هم برای انرژی جهان است و 23 تا 27 درصد نفت جهان از این منطقه تأمین می‌شود.دستیار و مشاور عالی فرماندهی کل قوا افزود: جمهوری اسلامی ایران مقتدرترین کشور و قدرت اول منطقه است. جمهوری اسلامی ایران تضمین‌کننده امنیت انرژی جهان است و این امنیت را یک امنیت دسته جمعی می‌داند.

سردار صفوی خاطرنشان کرد: اگر خطراتی متوجه جمهوری اسلامی ایران باشد، قادر است برای دفاع از منافع ملی خود، از ابزارهای مختلف سیاسی استفاده کند.
نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس با بیان اینکه نامه اوباما نشان داد که قدرت نظامی ایران اثرگذار است، گفت: درصورتی که تحریم‌ها عملی شود و از ایران نفت صادر نشود، قطعاً و یقیناً ایران هم نمی‌گذارد از کشورهای دیگر حوزه خلیج‌فارس از طریق تنگه هرمز نفتی عبور کند.

اسماعیل کوثری اظهار داشت: ایران توانایی خود را افزایش می‌دهد تا اگر تهدیدها عملی شد، قدرت‌ کشورمان را در عمل همگان ببینند؛ همه در آن زمان خواهند دید که هیچ کاری از نیروهای مسلح آمریکایی برنمی‌آید و ایران در نهایت آنچه بیان کرده است را درصورت اجرا شدن تهدیدها، با قدرت نشان خواهد داد.

دریافت پیام

روز یکشنبه نیز سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان با اشاره به انتشار اخباری مبنی بر ارائه پیام آمریکا به ایران درباره امنیت تنگه هرمز گفت: پیام آمریکا درباره امنیت تنگه هرمز از طریق سفیر آمریکا در سازمان ملل به سفیر ما در سازمان ملل و از طریق سفیر سوئیس در تهران به وزارت خارجه منتقل شده است؛ همچنین این پیام از طریق جلال طالبانی نیز به ایران منتقل شده است.
رامین مهمانپرست گفت که اگر ایران پاسخ دادن به این پیام را لازم بداند آن را اعلام خواهد کرد و این موضوع در دست بررسی است که به شکل مناسب انجام خواهد شد.
سخنگوی دستگاه دیپلماسی کشورمان گفت: تامین امنیت خلیج‌فارس و تنگه هرمز در اولویت اصلی سیاست ماست و تمام تلاشمان این است که امنیت خلیج‌فارس در بالاترین سطوح خود حفظ شود و پایدار بماند.

بستن تنگه

پیش از این فرمانده نیروی دریایی ارتش در حاشیه رزمایش ولایت 90 گفت که تنگه هرمز ناحیه کوچکی از منطقه رزمایش را در بر می‌گرفت و ما ضمن اینکه در حریم رزمایش خود به هیچ هواپیمای جنگی، شناسایی یا کشتی جنگی اجازه ندادیم به منطقه این رزمایش نزدیک شود، در منطقه رزمایش اقتدار خودمان را نشان دادیم.سیاری با تاکید بر اینکه بستن تنگه هرمز بسیار ساده است، افزود: ما در عرصه آب‌های آزاد حضور پیدا کردیم و توانایی سلاح‌های موشکی خود را در این آب‌ها آزمایش کردیم و تنگه هرمز جزو توانایی اولیه ماست. ما جلوتر از تنگه هرمز تا بخشی از منطقه اقیانوس هند را در رزمایش به اجرا گذاشته‌ایم، بنابراین تنگه هرمز هم بخشی از منطقه‌ای بود که رزمایش در آن انجام شد.

در همین حال، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی‌ایران در پاسخ به اظهارات مقامات‌ پنتاگون مبنی‌بر عدم‌توانایی ایران برای مسدود کردن تنگه هرمز گفت: بستن تنگه هرمز برای ایران مانند نوشیدن یک لیوان آب است. نماینده ایران در سازمان کشورهای صادر‌کننده نفت (اوپک) هم در این رابطه گفته بود که غرب باید از برنامه‌های خود برای تحریم نفت ایران دست بکشد. محمد علی خطیبی اظهار کرده بود که اگر تحریم‌ها علیه ایران اعمال شود شرایطی ناهنجار ایجاد خواهد کرد و در چنین شرایطی هر اتفاقی ممکن است رخ دهد و اگر هرمز بسته شود هیچ نفتی از منطقه خلیج‌فارس نمی‌تواند صادر شود. این شرایط بدی برای همه خواهد بود. وی ادامه داد: در حال حاضر همه از شکلی که بازار نفت دارد، رضایت دارند، بنابر این چرا برخی کشورها می‌خواهند کاری کنند که این شرایط تغییر کند.

نامه اوباما حرف تازه‌ای ندارد

علاوه بر سید یحیی رحیم صفوی علی اکبر ولایتی هم درباره نامه اخیر رئیس‌جمهور اوباما به رهبر معظم انقلاب اظهارنظر کرده و گفته است: این نامه حرف تازه‌ای ندارد. مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل در حاشیه نخستین همایش زنان اصولگرای جبهه متحد اصولگرایان در پاسخ به این سؤال که آیا جمهوری اسلامی قصد دارد که به نامه اخیر اوباما پاسخ بدهد؟ گفت: این را باید از مسئولان بپرسید و همچنین در پاسخ به سؤال دیگری مبنی بر تهدیدات کشورهای غربی مبنی بر تحریم نفت ایران گفت: نفت کالایی نیست که کسی بتواند آن را تحریم کند، از هر کجا صادر می‌شود و جمهوری اسلامی به راحتی می‌تواند نفت خود را بفروشد و همواره درخواست از جمهوری اسلامی برای خرید نفتش بیش از میزانی است که ‌تولید می‌کند.

کد خبر 157437
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز