همشهری آنلاین: کارشناس سیاسی می‌گوید که تلاش‌های آمریکا برای تحریم نفت ایران و همچنین هدف قرار دادن تجارت دیگر کشورها با جمهوری اسلامی، اقدام جنگی محسوب می‌شود.

آمریکا

به گزارش پرس تی وی، چین تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران را محکوم کرده و تاکید دارد که دولت واشنگتن تلاش دارد تا تحریم‌های یک جانبه علیه تهران را به مسئله بین‌المللی تبدیل کند.

وزارت امور خارجه چین در پاسخ به تصمیم واشنگتن برای اعمال تحریم‌ها علیه شرکت‌های چینی به بهانه تجارت با شرکت‌های ایرانی، این بیانیه را منتشر کرد.

وزارت امور خارجه چین روز شنبه (۲۴ دی) اعلام کرد که پکن در بخش‌های انرژی و بازرگانی به همکاری‌های عادی خود با تهران ادامه می‌دهد.

ادوارد اسپاناس، سردبیر بررسی اطلاعات اجرایی در واشنگتن در گفت‌وگو با پرس تی‌وی به بررسی این موضوع می‌پردازد.

پرس تی‌وی: شما موضع چین در قبال تحریم‌های یک جانبه آمریکا علیه ایران را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ آیا به نظر شما ممکن است کشورهای بیشتری علیه اقدامات یک جانبه آمریکا به پا خیزند؟

اسپاناس: خب، معتقدم که همه باید با این تحریم‌ها مخالفت کنند از جمله خود آمریکا و کنگره آمریکا؛ اما متاسفانه در حقیقت خود کنگره این تحریم‌ها را اعمال کرده است.

چین کاملا درست عمل کرده است. این تحریم‌ها در حقیقت اقدام جنگی است. این تحریم‌ها ابعاد اقتصادی را در بر می‌گیرد. چین به خوبی متوجه شده است که خودش و نه فقط ایران، از اهداف این تحریم‌ها به شمار می‌آید.

و شرکت نفتی که این تحریم‌ها چند روز پیش علیه آن صادر شده است، که این مسئله هشداری به بزرگترین شرکت‌های نفتی چین که سینو پک و پترو چینا نام دارند، به شمار می‌آید که احتمالا در آینده نزدیک نوبت تحریم آن‌ها فرا خواهد رسید.

آمریکا براساس قوانین بین‌المللی یا قطع‌نامه‌های شورای امنیت سازمان ملل حق چنین اقدامی ندارد.

کد خبر 157299
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز