همشهری آنلاین: یک محقق می‌گوید، برتری شدیدا تبلیغاتی نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز با توجه به جغرافیای منطقه خلیج فارس و نیروی دریایی ایران بسیار ناچیز است.

ایران و آمریکا

به گزارش پرس تی وی، مهدی داریوش ناظم‌رعایا در مقاله‌ای در گلوبال ریسرچ نوشت: برتری به معنای شکست‌ناپذیری نیست. نیروی دریایی آمریکا در تنگه هرمز و خلیج فارس در هر صورت شکست‌ناپذیرند.

وی توضیح داد که جغرافیای باریک خلیج فارس و موشک‌های پیشرفته و اژدرافکن‌های ایران کار نیروی دریایی آمریکا را در آب‌های خلیج فارس در جایی که کشتی‌های آمریکا در تنگنا قرار گیرند با مشکل مواجه خواهد کرد.

این نویسنده برنده جایزه و جامعه‌شناس افزود که حتی قایق‌های گشتی کوچک ایران قادر به وارد کردن خسارات مرگبار به کشتی‌های جنگی آمریکا هستند. این قایق‌های گشتی ایران می‌توانند به راحتی موشک پرتاب کنند که در نتیجه به شدت به این کشتی‌های بزرگ آمریکایی خسارت وارد و آنها را غرق کنند. این قایق‌های گشتی کوچک ایران را به سختی می‌توان ردیابی کرد و هدف قرار داد.

نیروی دریایی ایران در رزمایش اخیر خود در تنگه هرمز با موفقیت موشک جدید قادر دوربرد ساحل به دریا و موشک نور زمین به زمین را آزمایش کرد.

موشک قادر با بردی معادل ۲۰۰ کیلومتر قدرت مخرب بالایی دارد و می‌تواند اهدافی مانند ناوچه، کشتی جنگی را به عنوان اهداف ساحلی دشمن نابود کنند.

نور موشک کروز ضدکشتی با بردی ۱۲۰ کیلومتر برای غرق کردن اهدافی ۱۰ هزار تن به بالا طراحی شده است.

ناظم‌رعایا همچنین اشاره کرد که حتی شبیه‌سازی‌های جنگی خود پنتاگون هم نشان داده‌اند که جنگی در خلیج فارس با ایران برای آمریکا و ارتشش فاجعه‌بار خواهد بود.

وی به نمونه رزمایش آمریکایی چالش هزاره ۲۰۰۲ در خلیج فارس اشاره کرد که از ۲۴ جولای تا ۱۵ آگوست ۲۰۰۲ انجام شد و حدود دو سال تدارک آن به طول انجامید.

این کارشناس سیاسی تصریح کرد که اگرچه این رزمایش شبیه سازی جنگ علیه عراق تحت حاکمیت صدام حسین دیکتاتور این کشور بود، اما در واقع این رزمایش مربوط به ایران می‌شد.

وی گفت: در سناریوی جنگ چالش هزاره ۲۰۰۲، ایران به تجاوز آمریکا با رگباری از موشک‌ها پاسخ می‌دهد که می‌تواند تجهیزات آمریکا را در هم شکند و ۱۶ ناو جنگی آمریکا - یک ناو هواپیما بر، ۱۰ رزم ناو و ۵ کشتی خاکی آبی منهدم خواهد شد. بر آورد می‌شود که اگر این مسئله در صحنه جنگ واقعی روی دهد، بیش از ۲۰ هزار نیروی نظامی آمریکایی در روز اول تهاجم به ایران کشته خواهند شد.

ناظم رعایا گفت: قایق‌های گشتی ایران سپس باقی نیروی دریایی پنتاگون در خلیج فارس را منهدم خواهند کرد که این مسئله شامل آسیب دیدن و غرق شدن بیشتر ناوگان پنجم دریایی آمریکا و شکست آمریکا خواهد شد.

وی تصریح کرد: همه جهانیان بر اهمیت تنگه هرمز واقف هستند و واشنگتن و متحدانش به خوبی اطلاع دارند که ایران می‌تواند برای مدتی طولانی از نظر نظامی تنگه هرمز را مسدود کند.

ایران هفته گذشته به رزمایش دریایی ۱۰ روزه ولایت ۹۰ که منطقه‌ای از شرق تنگه هرمز در خلیج فارس تا خلیج عدن را در بر می‌گرفت، پایان داد.

برخی از اهداف رزمایش ولایت ۹۰ به گسترش حضور نیروهای مسلح ایران در آب‌های بین المللی و آمادگی برای مقابله با دزدی دریایی و تروریسم مربوط می‌شد.

در خلال برگزاری این رزمایش دریایی، امیر دریادار حبیب الله سیاری فرمانده نیروی دریایی ایران گفت که نیروی دریایی در صورت نیاز به سادگی می‌تواند تنگه استراتژیک هرمز را مسدود کند.

سیاری گفت: بستن تنگه هرمز برای ایران مثل آب خوردن است.

وی افزود: هدف ایران از برقراری رزمایش‌های نظامی در منطقه برقراری امنیت پایدار برای همه منطقه است.

اظهارات دریادار سیاری یک روز پس از آن مطرح شد که محمد رضا رحیمی معاون رئیس جمهور ایران هشدار داد که اگر صادارت نفت ایران تحریم شود، یک قطره نفت از تنگه هرمز عبور نخواهد کرد.

ناظم رعایا در پایان گفت: ولایت ۹۰ باید به عنوان نشانه‌ای درک شود که تهران آماده است تا خارج از خلیج فارس عملیات انجام دهد و حتی می‌تواند به خطوط نفتی که بخواهد تنگه هرمز را دور بزند، حمله کرده یا آن‌ها را مسدود کند.

کد خبر 156658
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز