همشهری آنلاین: پنتاگون وزارت دفاع آمریکا تصاویری ویدئویی از نزدیک شدن قایق‌های موتوری ایرانی به کشتی آمریکایی هنگام عبور از تنگه استراتژیک هرمز منتشر کرده است.

ایران و آمریکا

به گزارش پرس تی وی، مقامات پنتاگون می‌گویند، این حادثه دو بار هفته گذشته روی داده است، اگرچه این تعاملات خصمانه به نظر نمی‌آید.

این فیلم ویدئویی که از سوی پنتاگون منتشر شده است، نشان از آن دارد که قایق‌های نظامی متعلق به نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ششم ژانویه به چند صد متری کشتی آبی-خاکی یو‌اس‌اس نیو اورلیانز نزدیک می‌شوند.

به گفته مقامات نظامی آمریکا، حادثه مشابهی در همان روز و نزدیک کشتی گارد ساحلی اداک آمریکا روی می‌دهد؛ قایق‌های ایرانی که سلاح‌هایشان مشخص است، نزدیک این کشتی می‌شوند.

کاپیتان جین کمپبل سخنگوی پنتاگون گفت: این گونه فعل و انفعالات میان ناوهای آمریکایی و ایرانی عادی است. در این تصاویر هیچ گونه موردی مبنی بر دشمنی و اقدام خصمانه دیده نمی‌شود.

مقامات آمریکایی گفتند گرفتن تصاویری از این گونه مسائل عادی است و ارتش آمریکا به درخواست رسانه‌های خبری تصمیم به انتشار این تصاویر گرفته است.

پس از تحریم‌های پیشنهادی آمریکا و اتحادیه اروپا علیه بخش نفت ایران و با هدف محروم کردن تهران از صادرات نفت خام، مقامات ارشد نظامی و دولتی ایران تهدید کردند ممکن است تنگه هرمز را مسدود کنند. آن‌ها گفتند اگر ایران نتواند نفت صادر کند، به هیچ کشور دیگری اجازه عبور نفت خام از تنگه هرمز را نخواهند داد.

نیروی دریایی ایران همچنین رزمایش گسترده ۱۰ روزه ولایت ۹۰ را ماه گذشته در نزدیکی تنگه هرمز برگزار کرد که این رزمایش هشدار روشنی به غرب برای اجتناب از هر گونه اقدامی است که امنیت تنگه هرمز را به خطر اندازد.

امیر سرلشکر عطاء الله صالحی فرمانده ارتش ایران به ناو هواپیمابر آمریکایی جان سی استنیس که سی‌ام دسامبر ۲۰۱۱ خلیج فارس را به مقصد دریای عمان ترک کرده بود، درباره هر گونه بازگشت به خلیج فارس هشدار داد.

کد خبر 157229
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز