همشهری آنلاین: گروه کشورهای جنبش عدم تعهد در نیویورک با صدور بیانیه ای نقض حریم هوائی کشورمان توسط هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی آمریکا را محکوم کرد و این عمل را خلاف هنجارهای مورد قبول بین المللی دانست .

بدنبال برگزاری اولین جلسه گروه کشورهای جنبش عدم تعهد در نیویورک در سال جدید میلادی که اولین جلسه این گروه پس از فرود یک هواپیمای بدون سرنشین آمریکا در خاک کشورمان نیز بود ، گروه کشورهای جنبش عدم تعهد به اتفاق آراء بیانیه ای را در خصوص این اقدام صادر کرد.

این جنبش در بیانیه منتشره ، بار دیگر تعهد خود در حفظ اصول و اهداف مندرج در منشور ملل متحد از جمله اصول مربوط به حاکمیت ،تمامیت ارضی و عدم مداخله در امور داخلی دیگر کشورها را مورد تاکید قرار داده است .

به گزارش خبرگزاری مهر، جنبش عدم تعهد با الهام از این تعهد ،نقض حریم هوائی جمهوری اسلامی ایران در تاریخ 13 آذرماه سالجاری توسط هواپیمای بدون سرنشین جاسوسی امریکا را محکوم نموده و این عمل را خلاف هنجارهای مورد قبول بین المللی مربوط به حاکمیت و تخطی ناپذیر بودن حریم هوائی کشورها و اصول اساسی مربوط به روابط مسالمت امیز و دوستانه که باید میان کشورها باشد ، دانسته و همچنین این عمل را ناقض «اعلامیه اصول و نقش جنبش عدم تعهد در شرایط بین المللی موجود » مصوب چهاردهیمن اجلاس سران جنبش عدم تعهد در هاوانا و بیانیه نهائی پانزدهمین اجلاس سران در شرم الشیخ در سال 2009 می داند .

در اولین جلسه گروه کشورهای جنبش عدم تعهد در سال جدید میلادی ، محمد خزاعی سفیر و نماینده دائم جمهوری اسلامی ایران نزد سازمان ملل متحد، طی سخنانی و با اشاره به نامه علی اکبر صالحی وزیر امور خارجه کشورمان به محمد کامل عمر وزیر امور خارجه مصر به عنوان رئیس دوره ای جنبش عدم تعهد در خصوص تجاوز هواپیمای بدون سرنشین امریکا در ورود به حریم هوائی کشورمان،آن را یک اقدام نظامی وقیحانه ارزیابی کرد.

محمد خزاعی در سخنرانی خود همچنین اقدام آمریکا برای ارسال هواپیمای بدون سرنشین به حریم هوائی کشورمان را تنها اقدام از این نوع ندانسته وتصریح کرد: امروزه گزارشات زیادی در مورد استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین توسط امریکا برای هدف قرار دادن اهداف نظامی و غیر نظامی در کشورهای پاکستان ،افغانستان ،یمن و شاخ آفریقا وجود دارد .

سفیر و نماینده دائم کشورمان در نشست مذکور تاکید کرد:جمهوری اسلامی ایران متعهد به انجام اقدامات مناسب برای صیانت از حقوق مشروع خود در چارچوب قوانین بین المللی در خصوص حاکمیت خود است .

وی خواستار حمایت جنبش عدم تعهد از مواضع کشورمان در این زمینه شده بود .

یاد آور می شود، جنبش عدم تعهد هفته گذشته نیز با صدور بیانیه ای ترور شهید روشن دانشمند هسته ای کشورمان را محکوم کرد.

جنبش عدم تعهد متشکل از 120 کشور جهان است و بزرگترین گروه سیاسی سازمان ملل متحد را تشکیل می دهد .

کد خبر 157630
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز