همشهری‌آنلاین: کره جنوبی به دنبال گریز از تحریم‌های امریکا علیه بخش‌های نفت و بانک ایران است و می‌گوید این تحریم‌ها فقط به اقتصاد این کشور آسیای شرقی لطمه می‌زند

iran south korea

به گزارش پرس تی‌وی، چو بیونگ جای، سخنگوی وزارت امور خارجه کره جنوبی گفت: "من مطمئن نیستم این چشم پوشی یا چیز دیگری باشد. به هر حال هدف ما کاهش تاثیر تحریم‌ها بر روی شرکت‌های کشورمان است و این که اجازه ندهیم این شرکت‌ها با رفتار ناعادلانه‌ای در این خصوص روبرو شوند و در این رابطه با امریکا مذاکره خواهیم کرد."

بیشترین نگرانی کره جنوبی، پنجمین وارد کننده نفت در جهان، دستیابی به منابع انرژی است چرا که حدود ۱۰ درصد از نفت خام خود را از ایران وارد می‌کند.

بعضی از پالایشگاه‌های کره جنوبی اعلام کرده‌اند در سال ۲۰۱۲ قصد خرید نفت بیشتر از ایران را دارند.

باراک اوباما، رئیس جمهور امریکا ۳۱ دسامبر ۲۰۱۱ میلادی تحریم‌های اقتصادی جدیدی را علیه ایران به امضا رساند که بر پایه آن شرکت‌ها و بانک‌های خارجی که به مبادله مالی با بانک مرکزی ایران اقدام کنند مشمول مجازات و تحریم‌های واشنگتن خواهند شد.

وزرای خارجه اتحادیه اروپا روز ۲۳ ژانویه در نشستی در بروکسل درباره اعمال تحریم‌های مشابه علیه بخش مالی ایران و همچنین توقف واردات نفت ایران توسط کشورهای عضو این اتحادیه به توافق رسیدند. همچنین، اتحادیه اروپا فروش الماس، طلا و سایر فلزات گران‌بها به جمهوری اسلامی را ممنوع کرده است.

امریکا، اسرائیل و متحدان اروپایی‌اش ایران را به تلاش برای دست‌یابی به سلاح‌های اتمی متهم کرده و از این موضوع به عنوان دست آویزی برای اعمال چهار دور تحریم علیه تهران و نیز تحریم‌های یک‌جانبه علیه جمهوری اسلامی استفاده کرده‌اند.

در همین حال، تهران تاکید دارد به عنوان یکی از امضا کنندگان پیمان منع گسترش سلاح‌های اتمی (ان‌پی‌تی) و یکی از اعضای آژانس بین المللی انرژی اتمی، از حق دست‌یابی و توسعه فن‌آوری اتمی با اهداف صلح آمیز برخوردار است.

کد خبر 159994
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز