چهارشنبه ۷ دی ۱۳۹۰ - ۱۹:۰۴
۰ نفر

همشهری آنلاین: کارشناس سیاسی گفت: اقدام رژیم عربستان در سرکوب مردم و حمایت از سازمان‌های تروریستی منطقه، این کشور را بیش از پیش منزوی کرده است.

محمد مرندی استاد دانشگاه تهران روز سه شنبه (۶ دی، ۲۷ دسامبر) در گفت‌وگو با پرس تی‌وی گفت: سیاست‌های عربستان سعودی موجب شده است تا این کشور نه تنها حمایت مردم خود را از دست دهد، بلکه این دشمنی به فراتر از مرزهایش برسد.

مرندی توضیح داد که این سیاست‌ها شامل چندین سال حمایت از آمریکا، رژیم اسرائیل و همچنین دیگر رژیم‌های مستبد در منطقه خاورمیانه است.

مرندی گفت: آن‌ها (خاندان آل سعود) ایدئولوژی سلفی را که اصولا ایدئولوژی نفرت می‌باشد، توسعه داده‌اند.

وی افزود: شاهد آن هستیم که این ایدئولوژی در کشورهایی نظیر نیجریه، سوریه و عراق نمود پیدا می‌کند. بسیاری از امامان جماعت سنی در سا‌ل‌های اخیر در عراق به دست نیروهای سلفی کشته شده‌ا‌ند. به عقیده من ۱۳۰ تن از آن‌ها به قتل رسیده‌اند. به عنوان مثال پسر مفتی اعظم سوریه که چند ماه پیش به قتل رسید.

نیروهای عربستان سعودی ۱۴ مارس ۲۰۱۱ برای کمک به رژیم بحرین برای سرکوب اعتراض‌های مردمی، به این کشور تجاوز کردند.

بسیاری از کارشناسان معتقدند خاندان سلطنتی آل سعود در اعطای مصونیت قضایی به علی عبدالله صالح دیکتاتور یمن دخالت داشته است.

در ماه سپتامبر، یک تروریست که به دست نیروهای امنیتی سوریه دستگیر شده بود، در تلویزیون دولتی این کشور اعتراف کرد در تماس با افرادی در عربستان سعودی و اردن، از آن‌ها کمک و دستورات لازم را دریافت کرده است.

عمار زیاد النجار اذعان کرد، وی در گروهی فعالیت داشت که دستوراتی برای آدم ربایی در سوریه و مسئول قلمداد کردن دولت سوریه دریافت می‌کرده است.

مرندی گفت: این مسأله بسیاری از مردم داخل و خارج سوریه را خشمگین کرده است.

این در حالی است که عربستان سعودی نیز از ماه مارس، صحنه اعتراض‌های گسترده مردمی بوده است.

این اعتراض‌ها اغلب در استان شرقیه روی داده است؛ مردم خواستار کسب آزادی‌های مدنی بیشتر و آزادی همه زندانیان سیاسی هستند.

همچنین معترضان در بسیاری از اعتراضات خود، اقدام رژیم عربستان سعودی در اشغال نظامی بحرین را محکوم کرده‌اند.

فعالان عربستانی می‌گویند، هم اکنون بیش از ۳۰ هزار فعال سیاسی که بیشتر آن‌ها زندانیان عقیدتی هستند، در زندان‌های رژیم سعودی به سر می‌برند.

به گفته فعالان، بسیاری از متفکران سیاسی بازداشت شده از سوی رژیم، بدون محاکمه و حتی اعلام جرم رسمی، فقط به خاطر این که مشکوک به نظر می‌رسیدند، زندانی هستند.

کد خبر 155370
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سیاست‌خارجی

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز