همشهری آنلاین: مجتمع‌های پتروشیمی مروارید و فاز 2 پتروشیمی پردیس چهارشنبه 6 مرداد با حضور رئیس جمهوری در عسلویه افتتاح شد.

محموداحمدی نژاد

به گزارش خبرنگار شانا از عسلویه، ، دکتر محمود احمدی نژاد صبح چهارشنبه با سفر به منطقه اقتصادی انرژی پارس پس از بهره برداری از مجتمع پتروشیمی مروارید و فاز 2 پتروشیمی پردیس وبازدید از بخش های مختلف این دو مجتمع از آمادگی دولت و بانک ها برای همکاری در توسعه صنایع پایین دستی خبر داد و اظهار امیدواری کرد که تا چهار سال آینده صادرات محصولات پایه قطع و ایران به تولیدکننده محصولات نهایی و با ارزش افزوده بالا در پتروشیمی تبدیل شود.

 رئیس جمهور از مسئولان و متخصصان صنعت نفت و پتروشیمی خواست، همانگونه که در ساخت و بهره برداری از طرح های بالادستی صنعت پتروشیمی همت مضاعف داشته اند، توسعه و تکمیل زنجیره تولید محصولات پتروشیمی در صنایع پایین دستی را نیز با جدیت پیگیری کنند.

وی با بیان اینکه تولید محصولات پایین دستی پتروشیمی با سرمایه گذاری کمتر انجام می شود در حالی که میزان ارزش افزوده و نرخ اشتغال آن چندین برابر صنایع بالادستی است، افزود: از همین جا از سرمایه گذاران دعوت می کنیم برای توسعه و تکمیل طرح های پایین دستی صنعت پتروشیمی همکاری و مشارکت داشته باشند و از وزارت نفت و مسئولان صنعت پتروشیمی نیز درخواست داریم حلقه های بالادست را برای تامین خوراک و مواد اولیه مورد نیاز صنایع پایین دستی تکمیل کنند.

 رئیس جمهور با اشاره به عقد قرارداد فازهای باقی مانده پارس جنوبی در ماه های گذشته اظهار داشت: روز امضای قرارداد فازهای باقی مانده پارس جنوبی روز تاریخی ای بود که نشان داد ملت و متخصصان ایرانی می توانند پروژه های صنعت نفت کشورشان را خود به دست گیرند.

وی افزود: در گذشته برای افتتاح پروژه ها شاهد حضور شرکت های خارجی بسیاری بودیم که گاهی برای بستن قراردادها سال ها تاخیر داشتند و با بهانه تراشی های گوناگون مدت اجرای پروژه ها و هزینه های آن را افزایش می دادند ولی امروز پیمانکاران و متخصصان ما در زمان کوتاه، با کیفیت بالا و قیمت های پایین تر موفق به اجرای پروژه های صنعت نفت در کشور می شوند.

 به گفته وی، متخصصان ایرانی صنعت نفت امروز حلقه تحمیلی و یک جانبه شرکت های چند ملیتی در اجرای پروژه های نفتی شکسته اند که این امر نه تنها برای کشور که برای دنیا نیز اتفاق مبارکی است.

 احمدی نژاد خطاب به متخصصان صنعت نفت گفت: درست است که امروز توان اجرای پروژه ها در داخل کشور را داریم ولی باید این توان تخصصی داخلی را بسیج کرده و حداکثر تا سه سال دیگر وارد بازارهای خارجی کنیم که از همین جا به همه دنیا اعلام می کنم ما تا سه سال آینده آمادگی به دست گیری پروژه های صنعتی آنها را با زمان کمتر و قیمت پایین تر داریم.

 وی همچنین تاکید کرد که باید در وزارت صنایع و نفت واحدی برای پشتیبانی از پیمانکاران و متخصصان ایرانی که در خارج از کشور فعالیت می کنند تشکیل شود.

افتتاح فاز دوم پتروشیمی پردیس و پتروشیمی مروارید در عسلویه

 عملیات اجرایی پتروشیمی مروارید (طرح اولفین پنجم عسلویه) از سال 1385 در منطقه وی‍ژه اقتصادی انرژی پارس آغاز و در نهایت تولید محصول از این واحد شیمیایی از اسفند ماه سال گذشته شروع شده است.

 هدف از ساخت پتروشیمی مروارید تولید سالانه 500 هزار اتیلن و 47 هزار تن برشهای سه کربنه و سنگین تر بوده که قرار است بخشی از تولید این مجتمع برای تامین خوراک خط لوله اتیلن غرب مورد استفاده قرار گیرد.

 برای ساخت این مجتمع پتروشیمی حدود 456 میلیون دلار سرمایه گذاری شده است که پیش بینی می شود با تولید و فروش محصولات سالانه 270 میلیون دلار درآمد حاصل شود.

 برای اجرای این مجتمع پتروشیمی شرکت تکنیپ فرانسه در بخش خرید لیسانس، مهندسی تفضیلی و خرید تجهیزات و در بخش ساختمان و نصب سازندگان و پیمانکاران داخلی مشارکت داشته اند.

 در حال حاضر 49 درصد سهام پتروشیمی مروارید به صندوق ذخیره فرهنگیان، 17 درصد به شرکت سرمایه گذاری صنایع پتروشیمی، 17 درصد به صندوقهای بازنشستگی و رفاه صنعت نفت و مابقی سهام به سرمایه گذاری غدیر واگذار شده است.

 خوراک پتروشیمی مروارید به میزان 650 هزار اتان به صورت سالانه از فازهای میدان مشترک پارس جنوبی تامین خواهد شد.

 همچنین با افتتاح فاز دوم مجتمع پتروشیمی پردیس، ظرفیت اسمی تولید اوره گرانول کشور به میزان سالانه یک میلیون و  75 هزار تن افزایش می یابد؛ ضمن این‌که به میزان 680 هزار تن در سال به تولید آمونیاک کشور افزوده خواهد شد.

 عملیات اجرایی فاز دوم مجتمع پردیس در سال 1383 آغاز شد؛ برای ساخت این واحد 450 میلیون دلار سرمایه گذاری انجام شده است که با راه اندازی و بهره برداری از این واحد عظیم، سالانه 280 میلیون دلار  سود نصیب کشور می شود.

 دانش فنی واحدهای آمونیاک پتروشیمی پردیس، از شرکت «ام.دابلیو.کلوگ» انگلستان و لیسانس واحدهای اوره این پتروشیمی، از شرکت «استامی کربن» هلند گرفته شده است.

 حجم بالای تولید محصول، استفاده از فناوری برتر، دسترسی آسان به خوراک گاز طبیعی، در اختیار داشتن اسکله حمل و نقل دریایی، تاسیسات ذخیره سازی و بارگیری برای صادرات محصولات و نیز رعایت آخرین استانداردهای زیست محیطی از جمله ویژگی های این مجتمع است که چشم انداز روشنی را برای جایگاه آن در بازار رقابت بین المللی فراهم کرده است.

مجتمع پتروشیمی پردیس در شهرستان عسلویه و در فاصله 270 کیلومتری جنوب شرقی بندر بوشهر واقع و در دو فاز اجرا شده است.

کد خبر 112542
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز