همشهری آنلاین: احمدی نژاد گفت: شرط اتمام پروسه ملی شدن نفت منتفع شدن ملت ایران از تمام منافع نفت و مدیریت آن است.

احمدی نژاد

به گزارش ایسنا دکتر محمود احمدی‌نژاد صبح امروز دوشنبه در همایش مدیران ارشد صنعت نفت یکی از بزرگترین اتفاقات تاریخ معاصر کشور را ملی شدن صنعت نفت عنوان و خاطرنشان کرد: این اقدام نه تنها سرنوشت ایران بلکه سرنوشت ملت‌های منطقه و جهان را تحت تاثیر قرار داده است. این اقدام تنها یک تصمیم اقتصادی نبود، بلکه تصمیمی سیاسی، ملی و بزرگ بود.

وی دو عامل را در عدم تحقق این مساله موثر دانست و با اشاره به این‌که « یکی از عوامل این مساله بیرونی می‌باشد» خاطرنشان کرد: امروز معادلات و قیمت نفت همواره تابع تصمیمات سیاسی است و هنوز نفت، گاز و انرژی در جهان جایگاه اقتصادی مناسب خود را پیدا نکرده و همواره قیمت نفت تحت فشارهای سیاسی تعیین شده است.

وی با بیان این‌که « در این جریان نمی‌خواهیم که به کشورهای ضعیف فشار وارد شود» ادامه داد: اما باید حق دارندگان نفت اعاده شود و ما پس از آن از منابع خودمان به کشورهای ضعیف کمک می‌کنیم.

رییس‌جمهور مثال قیمت نفت را همانند مساله یارانه‌ها عنوان کرد که « به بهانه حمایت از طبقات محروم به صورت عمومی توزیع می‌شود، اما چیزی به جیب این طبقات نمی‌رود.»

وی ادامه داد: نفتی که ارزان خریده می‌شود، با تغییر و تبدیل، به قیمت واقعی به خودمان باز می‌گردد. معادلات سیاسی اجازه نداده است که منافع نفت به طور کامل در اختیار صاحبان نفت و ملت ایران قرار گیرد.

وی در ادامه تشریح دلایل عدم تکمیل شدن ملی شدن صنعت نفت عامل دوم را عاملی داخلی دانست و گفت: تا زمانی که در بحث اکتشاف، تجهیز، بهره‌برداری، تبدیل و فرآوری به طور کامل در اختیار اندیشه و تولید و بهره‌برداری ایرانی قرارنگیرد، پروسه ملی شدن صنعت نفت کامل نشده است.

احمدی‌نژاد افزود: در طول 50 ، 60 سال گذشته و در جریان سرمایه‌گذاری‌های آن‌ها شاهد بودیم که نفت ارزان ما را برده‌اند و کالاها و قطعات خود را به ما فروخته‌اند. به گونه‌ای که اگر قیمت نفت را با پایه 100 حساب کنیم آن‌چه برای ملت مانده است کمتر از 30 می‌باشد و هر موقع که در برابر زورگویی‌های آن‌ها ایستاده‌ایم به ما می‌گویند که تجهیزات لازم را نمی‌دهیم. امپراتوری که آن‌ها امروز راه انداخته‌اند به واسطه چاپیدن ملت‌ها بوده است و همه نیروهای انسانی و معادن و مخازن و اراده ملت‌ها را غارت کرده‌اند.

وی با اشاره به استعمار صورت گرفته از جانب برخی کشورهای اروپایی گفت: چگونه می‌شود که کشوری « دو در دو » کشور بزرگ هندوستان را بچابد و تمام منابع آن را به این کشور ببرد و سپس منت هم بگذارد و امروز نیز شاهدیم که پس از حاکم کردن سیستم‌های جدید اقتصادی با یک بحران به طور یکجا ثروت ملت‌ها را می‌برند و دیدیم که در بحران اخیر چند 10 هزار میلیارد دلار از جیب ملت‌ها کنده شد و به جیب آن‌ها رفت.

وی عامل دوم را عاملی دانست که « با تدبیر می‌توان آن را بهبود بخشید و این شدنی است.»

رییس‌جمهور گفت: باور من این است که در صنعت نفت قطعه‌ای نیست که در داخل نتوان آن را ساخت. این بحث به معنای عدم تبادل با دنیا نیست. این مساله محدود به بحث صنعت نفت است که سیاست‌هایش استعماری و استثماری طراحی شده است.

وی در ادامه اظهارات خود با تاکید بر این‌که « باید از تولیدکنندگان و همت‌های داخل کشور دعوت کنیم تا ظرف سه یا چهار سال آینده به نقطه‌ای برسیم که تمام قطعات و تجهیزات مورد نیاز نفت در داخل کشور ساخته شود» ادامه داد: متاسفانه اندک کسانی بودند که در بخش‌های مختلف برای یک منفعت دو ریالی 100 هزار منفعت را داده‌اند.

وی افزود: باید این مساله را مدنظر قرار دهیم که چرا نفت خام بفروشیم. باید این رابطه قطع شود، ملی شدن صنعت نفت زمانی تکمیل می‌شود که تمام نفت ما تبدیل به کالا شود که امروز گام‌های خوبی برداشته شده و باید به صنایع پایین دستی نیز توجه کنیم که دولت کمک‌های لازم را انجام می‌دهد.

احمدی‌نژاد گفت: برای توسعه این بخش باید از توان ملت بهره گرفت و در چارچوب منافع ملی کار کرد و مصرف خام و صادرات خام به حداقل ممکن برسد.

وی با اشاره به این‌که « هم‌اکنون صنعت نفت ما این توان را دارد که در دو سه گام محکم حلقه‌ها را کامل کند» ادامه داد: در بخش خارجی باید معادلات ظالمانه به هم بخورد که این مساله آغاز شده و در دولت یازدهم امیدواریم تکمیل و این معادلات برچیده شود.

وی ادامه داد: امروز ظرفیت تولید قدرت اثرگذاری و تنظیم معادلات سیاسی را به دنبال دارد و یک کشور اگر بتواند ارتباطات ظالمانه را قطع کند تبدیل به موجی مشدد می‌شود که امواج عدالت‌خواهی در جهان را تشدید می‌کند.

رییس شورای عالی اقتصاد نمونه این مساله را انعقاد قراردادهای توسعه پارس جنوبی با منابع داخلی عنوان کرد که « باعث شادی ملت‌های دنیا شده است؛ چراکه امید به ملتها را مطرح کرده است.»

وی در ادامه مهار چاه نفت شهر را یک تجلی، نماد، صحنه و پرده‌ای عنوان کرد که « نشان از عمق، باور، همت و کارآمدی اهالی صنعت نفت دارد و خود را در دنیا نیز نشان داد و با اراده خداوند همزمان با ماجرای خلیج مکزیک این اتفاق روی داد که تنها برشی از توانمندی‌های این صنعت است.»

وی افزود: باید به جایی برسیم که تمام صنعت نفت با همت و درایت ایرانی مدیریت شود و همه منابع آن نیز تحت مدیریت ملت ایران قرار گیرد. تمام افتخارات ملت ایران در این زمینه و کارهای انجام شده هنوز تمام نشده است و باید همت کنیم و دست به دست هم دهیم تا این گام را با اقتدار برداریم.

احمدی‌نژاد با بیان این‌که « دشمنان ما از این اقدام ناراحت می‌شوند، اخم می‌کنند و قطعنامه صادر می‌نمایند» ادامه داد: برخی نیز آیه یاس می‌خوانند و متاسفانه کسانی که آن‌قدر به فکر جیب‌شان هستند که از حیثیت انقلابی ساقط شده‌اند، نمی‌دانند که این حرف‌ها اثری در اراده ما ندارد.

وی خطاب به مدیران نفت نیز گفت: نگران منابع نباشید، اما باید درست و بهینه برنامه‌ریزی کنید؛ چراکه هر بخش این صنعت متعلق به ملت است. باید همین مدیریت خوب را تقویت و گسترش دهید تا در چند سال آینده به نقطه‌ای برسیم که بگوییم صنعت نفت ما به طور کامل ملی شده است.

وی در بخش دیگری از اظهارات خود وضعیت امروز صنعت نفت را یکی از بهترین دوران عمر این صنعت دانست که « اعتماد به نفس، ایمان، ابتکار، نوآوری و کار و تلاش همه‌جانبه در سراسر این صنعت موج می‌زند و این صنعت تبدیل به نقطه اتکای پیشرفت و موتور محرکه صنعت، خلاقیت و نوآوری تبدیل شده است.»

رییس‌جمهور ادامه داد: نگاه جامع به افق‌های بلند و خودباوری بر این صنعت حاکم است و کارهایی انجام می‌شود که در تاریخ آن سابقه نداشته است. تصمیمی که صنعت نفت گرفت تا با توان داخلی پارس جنوبی را توسعه دهد، تصمیمی سرنوشت‌ساز در این صنعت است و امیدواریم در بخش‌های مختلف آن شاهد پیشرفت‌های روزافزون باشیم.

دکتر محمود احمدی‌نژاد در این همایش به مدیران عامل شرکت‌های ملی حفاری، نفت مناطق مرکزی ایران، حفاری شمال و ملی مناطق نفت‌خیز جنوب که در مهار چاه شماره 24 نفت‌شهر فعال بودند لوح تقدیر اهداء و از تلاش‌های آن‌ها قدردانی کرد.

 

 

کد خبر 112901
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دولت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز