یکشنبه ۱۰ مرداد ۱۳۸۹ - ۱۴:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: مدیر عامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی گفت در آینده مانند کشورهای دیگر فراورده های نفتی با قیمت متفاوت عرضه خواهد شد

Fuel Pump

به گزارش ایلنا، مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های که در نشست آموزشی خبرنگارن سخن می‌گفت، در ابندا، با بیان این‌که اقدام‌های اولیه برای اجرای سیستم حق العمل کاری در شرکت ملی پخش هم اکنون در دست اجراست، اظهار امیدواری کرد که با نزدیک شدن قیمت فرآورده‌های نفتی به فوب خلیج فارس، عملیات عرضه فرآورده‌های نفتی از سوی شرکت‌های خصوصی انجام شود و شرکت ملی پخش با حفظ وظیفه حاکمیتی روی کیفیت فرآورده‌های نفتی نظارت داشته باشد.

عامری در بخش دیگری از سخنانش درباره ثابت بودن نرخ فرآورده‌های نفتی در سراسر کشور نیز گفت: با توجه به این‌که بهای فرآورده‌های نفتی در نقاط مختلف کشور ثابت و یکسان است، امیدواریم با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها در مدت پنج سال قیمت فرآورده‌های نفتی بر اساس فوب خلیج فارس عرضه شود.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران ادامه داد: با اجرای طرح هدفمند کردن یارانه‌ها هزینه‌های تامین و توزیع فرآورده‌های نفتی و کارمزد جایگاه‌داران روی قیمت فرآورده محاسبه و فرآورده‌های نفتی در نقاط مختلف کشور مانند بسیاری از کشورهای جهان با قیمت متفاوتی عرضه می‌شود.

عامری با اشاره به اجرایی شدن اصل 44 در شرکت متبوعش گفت : با توجه به خدماتی بودن فعالیت‌های شرکت ملی پخش،این شرکت 100 درصد قابل واگذاری است، ولی باید زیرساخت‌های لازم برای واگذاری شرکت تغییر کند.

به گفته وی شرکت ملی پخش در فهرست شرکت‌های قابل واگذاری قرار گرفته ولی تا کنون زمان واگذاری آن مشخص نشده است.

عامری در خصوص ذخیره بنزین کشور نیز گفت: ذخیره بنزین کشور هم اکنون در قیاس با سال گذشته 15 درصد افزایش یافته است و ذخایر بنزین کشور بسیار مطلوب است و هیچ محدودیتی در عرضه این سوخت استراتژیک وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران اضافه کرد: زیرساخت‌های لازم برای افزایش ظرفیت تولید بنزین کشور علاوه بر پالایشگاه‌ها در شرکت‌های پتروشیمی نیز ایجاد شده است، ولی هم اکنون نیازی به تامین بنزین به وسیله شرکت‌های پتروشیمی وجود ندارد.

عامری با تاکید بر این که هیچ نگرانی برای تامین فرآورده‌های نفتی در زمستان وجود ندارد، وضعیت ذخیره سازی فرآورده‌های نفتی در کشور را مطلوب ارزیابی کرد.

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی ایران از تکمیل 80 درصدی موجودی ذخایر نفت سفید در کشور خبر داد و افزود: هم اکنون یک میلیارد و 850 میلیون لیتر نفت سفید در مخازن ذخیره شده است که امیدواریم تا پایان مهر ماه و با آغاز فصل سرما ظرفیت مخازن ذخیره سازی این فرآورده تکمیل شود.

عامری با بیان این که هم اکنون یک میلیارد و 700 میلیون لیتر گازوییل (نفت گاز) در انبارهای شرکت پخش ذخیره شده است، افزود: موجودی ذخیره گازوییل در نیروگاه‌های کشور از ابتدای امسال تا کنون با 380 میلیون لیتر افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به یک میلیارد و 600 میلیون لیتر رسیده است.

به گفته وی، ظرفیت ذخیره سازی نفت گاز کشور تا پایان مهر امسال حدود 800 میلیون لیتر افزایش خواهد یافت و با 95 درصد موجودی در مخازن نفت گاز وارد فصل سرما می‌شویم.

وی از افزایش 650 میلیون لیتری ذخیره نفت کوره در کشور خبر داد و افزود: تا کنون 945 میلیون لیتر نفت کوره در کشور ذخیره سازی و مخازن ذخیره سازی این فرآورده 90 درصد پر شده است.

این مقام مسئول با بیان این‌که فرآورده‌های نفتی ایران به کشورهای عراق و افغانستان صادر می‌شود، گفت: روزانه به صورت میانگین یک میلیون لیتر فرآورده نفتی برای تامین سوخت مایع نیروگاه‌های عراق به این کشور صادر می‌شود. وی تصریح کرد: همچنین نفت گاز و سوخت هواپیمایی کشور افغانستان از ایران صادر می شود.

عامری با بیان این‌که مذاکرات خوبی برای توسعه همکاری ها و صادرات فرآورده‌های نفتی با کشورهای همسایه انجام شده است، افزود: فرآورده‌های نفتی با قیمت فوب خلیج فارس به کشورهای همسایه صادر می‌شوند و هیچ گونه یارانه‌ای برای تحویل سوخت به این کشورها در نظر گرفته نمی‌شود که این مهم، ارزش اقتصادی زیادی برای کشور دارد.

کد خبر 112820
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز