همشهری آنلاین: رئیس ستاد مدیریت حمل و نقل و مصرف سوخت کشور ضمن با بیان اینکه صحبت درباره جزئیات سناریوی افزایش قیمت بنزین فعلا ممنوع است، افزود: هر وقت تصمیم قطعی در این زمینه اتخاذ شد سخنگوی دولت در این مورد سخن خواهد گفت.

بنزین

به گزارش ایلنا، محمد رویانیان که در جمع خبرنگاران سخن می‌گفت، در ادامه با تاکید بر اینکه در زمینه قیمت گزینه‌ای انتخاب می‌شود که فشار زیادی به مردم وارد نکند گفت: همزمان حمل و نقل عمومی نیز توسعه خواهد یافت تا مردم با مشکلاتی مواجه نشوند.

او میزان یارانه‌ای که در حال حاضر برای بنزین پرداخت می‌شود را بسیار بیشتر از 2 لیتر سهمیه فعلی در روز دانست و گفت: همین بنزین 400 تومانی نیز یارانه‌ای است. مردم باید این مطلب را بدانند که قیمت تمام شده بنزین بالاتر از چهارصد تومان است. در واقع این دو لیتر کمک به کسانی است که به بنزین ارزان‌تر نیاز دارند. او هر چند صحبت درباره جزییات سناریوها را ممنوع دانست اما درباره میزان افزایش قیمت به توضیحاتی کلی بسنده کرد و گفت: قیمت 400 تومان نیمه رایانه‌ای است و ما هم تلاش می‌کنیم در سال اول قیمت چندان افزایش نیابد که با توجه به پیگیری رئیس جمهور امیدواریم بهترین گزینه انتخاب شود.

وی با بیان اینکه بنزین باقی مانده در کارت‌ها بعد از شروع سهمیه‌بندی نیز با قیمت یارانه‌ای قابل استفاده خواهد بود، اضافه کرد: قبل از سهمیه‌بندی 75 میلیون لیتر مصرف بنزین با افزایش 4 میلیون خودرو و 2 میلیون موتورسیکلت مصرف ما به 62.5 میلیون لیتر رسیده است و منحنی روند کاهش را دنبال می‌کند در حالی که تولید اتومبیل روند رو به رشدی دارد.

رویانیان تنها راه مدیریت انرژی در کشور در زمان حاضر را مدیریت قیمتی دانست و گفت: از سال 55 تا الان مصرف انرژی در کشور 9 برابر شده است در حالی که در زمان مشابه مصرف انرژی در دنیا 2 برابر شده است.

وی افزود: در دنیا معادل 130میلیون بشکه نفت خام روزانه در 30 سال پیش مصرف می‌شده که این رقم در حال حاضر به 250 میلیون بشکه رسیده است اما در ایران در سال 55 مصرف حدود 400 هزار بشکه بوده است در حالی‌که در حال حاضر به 4 میلیون بشکه رسیده است.

وی با بیان این‌که مهمترین سوختی که دشمنان می‌‌توانند از طریق آن به کشور ضربه بزنند بنزین است، گفت: ما تا آخر سال 10 میلیون لیتر در روز به تولید اضافه می‌کنیم و در صورت تحریم هم می‌توانیم از ظرفیت پتروشیمی‌ها استفاده کنیم.

رویانیان تاکید کرد: تولید بنزین از غیر از مسیر فعلی را در نشست با وزارت دفاع بررسی کردیم و به سرعت به سمت تولید بنزین از طریق الکل، متانول و از طریق طبیعت پیش می‌رویم.

وی افزود: ما بخشی از بنزین را به منظور تعدیل اکتان بنزین داخلی وارد می‌کنیم اما اگر فعالیت‌هایی که شروع کردیم به ثمر بنشیند در این زمینه نیز بی نیازخواهیم شد و اکتان بنزین تولید داخل را به حد استاندارد می‌رسانیم.

وی اضافه کرد: به طور جدی به سمت خودروهای الکتریکی نیز پیش می‌رویم که اخبار فعالیت‌های ما بزودی منتشر خواهد شد و این خودروها هم موتور هیبرید و هم موتور تک سوخته خواهد داشت.

رویانیان گفت: فعلا ما فقط به وسایل عمومی اجازه تبدیل به گاز سوز را می‌دهیم.

کد خبر 112352
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز