چهارشنبه ۹ تیر ۱۳۸۹ - ۱۸:۰۴
۰ نفر

ایسنا: با اجرای هدفمندی یارانه‌ها، تغییرات اساسی در توزیع بنزین صورت می‌گیرد و بنزین تک‌نرخی خواهد شد

رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور درخصوص قیمت بنزین توزیعی در نیمه دوم امسال نیز تصریح کرد: براساس آخرین جلسه برگزار شده قیمت بنزین در نیمه دوم امسال کمی بیش از قیمت فوب خلیج‌فارس و با احتساب عوارض، مالیات و هزینه‌های حمل و جابه‌جایی خواهد بود ولی قطعا با اجرای هدفمندی یارانه‌ها نرخ بنزین افزایش می‌یابد.

محمد رویانیان همچنین از تدوین بسته سیاستی حمایتی در راستای تحقق قانون هدفمندکردن یارانه‌ها در حوزه حمل‌ونقل خبر داد و افزود: برای تحقق اصلاح مدیریت، ساختار حمل‌ونقل کشور، جلوگیری از تورم و توسعه و بهینه‌سازی‌ کامل حمل‌ونقل در ایران یکسری برنامه در قالب کوتاه‌مدت، میان‌مدت و دراز مدت تدوین کرده‌ایم.

وی اضافه کرد: به‌طور مثال هر لیتر بنزین یک‌هزار ریال و روزانه 48 میلیون لیتر بنزین سهمیه‌ای و 16میلیون لیتر بنزین آزاد به کل مصرف‌کنندگان اعم از اشخاص، سازمان‌ها و نهادهای دولتی و نیروهای مسلح عرضه می‌شود.

رویانیان با تاکید بر اینکه در حال حاضر 600 هزار تاکسی،  آژانس و مسافربر شخصی وجود دارد که کار جابه‌جایی مسافر را انجام می‌دهند،  تصریح کرد: افزایش قیمت بنزین و واقعی شدن آن آثاری را بر جای خواهد گذاشت که برای کنترل افزایش قیمت‌ها،  طرح‌ها و برنامه‌هایی پیش‌بینی شده است.

به گفته وی، همچنین در حال حاضر هر لیتر گازوئیل 165ریال عرضه می‌شود،  درحالی‌که قیمت حمل و عرضه هر لیتر گازوئیل 500 ریال و قیمت تمام‌شده تولید آن بیش از 5هزار ریال است که علاوه بر این باید مالیات و عوارض را هم به این رقم افزود.

رئیس ستاد حمل‌ونقل و مدیریت مصرف سوخت کشور گفت: با چنین شرایطی باید تحلیل کرد در وضعیتی که 90 درصد کالاها در کشور با گازوئیل جابه‌جا می‌شوند و حدود 50 هزار دستگاه اتوبوس درون‌شهری و برون‌شهری وجود دارد که از گازوئیل به‌عنوان سوخت استفاده می‌کنند،  اگر قیمت آن 5یا6‌برابر شود، چه اتفاقی رخ می‌دهد.

وی مهم‌ترین پیامد هدفمندکردن یارانه‌ها را اصلاح نظام مدیریتی، رفع چالش‌ها و جلوگیری از هدر رفتن منابع و نابسامانی‌هایی دانست که در حوزه حمل‌ونقل طی ده‌ها سال بر سیستم‌ حمل‌ونقل سایه انداخته است.

کد خبر 110721

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز