گروه اقتصادی: با کاهش سهمیه ماهانه بنزین، فروش روزانه بنزین آزاد 400 تومانی به 20‌میلیون لیتر و حجم واردات بنزین نزدیک شد

فرید عامری مدیرعامل شرکت ملی پخش فراورده‌های نفتی با اشاره به افزایش فروش بنزین آزاد که از آن به‌عنوان بنزین نیمه‌یارانه‌ای نام برد به مهر گفت: هفته گذشته متوسط فروش بنزین نیمه‌یارانه‌ای (با نرخ 400 تومان) به مرز 20 میلیون لیتر در روز نزدیک شده است.

براساس آخرین آمارهای منتشرشده مصرف بنزین آزاد 400تومانی در پایان خرداد 3.5برابر شد و به 18.8 میلیون لیتر در روز رسید. به این ترتیب روزانه 7 میلیارد و 520 میلیون تومان عاید دولت می‌شود. پیش‌بینی می‌شود با فرارسیدن فصل سفر در تابستان میزان مصرف بنزین آزاد از این میزان نیز بیشتر شود.

با توجه به آمار منتشرشده نسبت مصرف بنزین آزاد به کل مصرف بنزین کشور که معادل 63 میلیون لیتر است به 31درصد رسیده است. دولت در سال‌جاری مانند سال قبل اجازه ندارد برای واردات بنزین بودجه اختصاص دهد. در حال حاضر، حدود40 میلیون لیتر بنزین در پالایشگاه‌های کشور تولید می‌شود و حدود 20 میلیون لیتر واردات انجام می‌شود.

دولت هیچ برنامه مشخصی را برای تغییرات سهمیه‌بندی و یا افزایش قیمت بنزین سهمیه‌بندی یا آزاد اعلام نکرده است. با توجه به اعلام اجرایی شدن حذف یارانه‌ها از نیمه دوم سال‌جاری احتمال تغییر سهمیه‌ها و افزایش قیمت بنزین در مهر سال‌جاری قابل پیش‌بینی است.

کد خبر 110010

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز