همشهری آنلاین: معاون فنی سامانه هوشمند سوخت در باره روند اجرای طرح پرداخت الکترونیکی در جایگاه های کشور گفت: هم اکنون از دو روش برخط (آنلاین) و غیر برخط (آفلاین) برای پرداخت الکترونیک بهای سوخت در جایگاه‌های کشور استفاده می‌شود.

کارت سوخت

به گزارش واحد مرکزی خبر، شهرام رضایی افزود: در سیستم آنلاین، کارت هوشمند سوخت باید به کارت عضو شتاب متصل باشد تا در زمان سوخت‌گیری، مبلغ مورد نظر از کارت عضو شتاب کسر و به حساب جایگاه‌دار واریز ‌شود.

رضایی از تجهیز حدود 2 هزار و 100 جایگاه (حدود 90 درصد) عرضه سوخت کشور به سامانه پرداخت الکترونیک به صورت آفلاین خبر داد و افزود: طرح پرداخت الکترونیک وجه سوخت به عنوان مرحله سوم پروژه کارت هوشمند سوخت با نام کیف پول الکترونیک در کشور در حال اجراست و تا پایان آبان قرار است همه جایگاه‌های عرضه سوخت کشور به سامانه پرداخت الکترونیک به صورت آفلاین مجهز می‌شود.

رضایی تصریح کرد: برای اتصال جایگاه‌های عرضه فرآورده‌های نفتی به سامانه آفلاین نیازی به خطوط مخابراتی پرسرعت نیست و راه اندازی این سامانه از سامانه آنلاین ساده تر است.

وی تصریح کرد: در سامانه آفلاین، صاحب کارت هوشمند سوخت ابتدا باید کارت خود را در مراکز پشتیبانی کارت هوشمند سوخت، شعب بانک ملت، جایگاه‌های عرضه فرآورده، پذیرنده‌های فروشگاهی بانک ملت، پایانه‌های حمل‌ونقل یا دفاتر خدمات ارتباطی شارژ کند ضمن این که میزان شارژ از طریق این سیستم تا سقف یک میلیون تومان امکان پذیر است.

به گفته وی پس از شارژ شدن کیف پول الکترونیک (کارت هوشمند سوخت)، صاحب کارت می‌تواند در هریک از جایگاه‌های کشور به میزان اعتبار موجود در کیف پول الکترونیک سوخت دریافت کند و پس از پایان موجودی باید برای شارژ کارت اقدام شود.

او تصریح کرد: در سامانه پرداخت آفلاین وجه سوخت افراد تنها می‌توانند در پذیرنده‌های بانک ملت کارت خود را شارژ کنند اما هم اکنون در حال مذاکره با دیگر بانک‌ها برای مشارکت در اجرای این طرح هستیم.

رضایی با بیان اینکه بر اساس اعلام بانک ملت تا روز گذشته (23 آبان) حدود 50 هزار راننده تاکسی خط اعتباری سوخت دریافت کردند، افزود: همزمان با افزایش احتمالی قیمت سوخت، با توجه به واریز خط اعتباری سوخت خودروهای بخش حمل و نقل عمومی به کارت های سوخت، دارندگان این خودروها می‌توانند هزینه سوخت خود را در جایگاه از کارت هوشمند سوخت پرداخت کنند و نیازی به پرداخت نقدی پول سوخت نیست.

رضایی تصریح کرد: پس از تامین خط اعتباری و واریز آن به حساب صاحبان سایر خودروهای عمومی در بانک های دیگر، این اطلاعات به مرکز داده بانک ملت ارسال و از طریق این بانک به کارت هوشمند سوخت خودروهای عمومی واریز می‌شود.

معاون فنی سامانه هوشمند سوخت با بیان این که هم اکنون امکان برداشت نقدی از موجودی کیف پول الکترونیکی وجود ندارد، افزود: با توجه به واریز یارانه سوخت خودروها به کارت‌های هوشمند سوخت حدود 1.5 میلیون خودرو، قرار است این خط اعتباری تنها برای پرداخت وجه سوخت استفاده شود.

وی افزود: با توجه به طراحی کارت‌های هوشمند سوخت در صورت حذف خط اعتباری سوخت خودروها، می‌توان از کارت هوشمند سوخت به عنوان کارت بانکی در سایر مراکز خرید که از پذیرنده‌های مرتبط استفاده می‌کنند، استفاده کرد و هیچ محدودیتی در این زمینه وجود ندارد.

معاون فنی سامانه هوشمند سوخت با تاکید بر این که اتصال سامانه پرداخت الکترونیک هیچ هزینه ای برای جایگاه‌ها ندارد، افزود: در صورت فروش سوخت به روش پرداخت الکترونیکی در جایگاه‌ها، به صاحبان جایگاه‌ها امتیازها تشویقی نیز تعلق می گیرد. 

کد خبر 120830
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز