همشهری آنلاین: خرید بنزین نیمه یارانه‌ای با کارت هوشمند سوخت خودروها از اول خرداد فراهم می‌شود.

با فعال شدن نرخ دوم در کارت‌های سوخت، امکان خرید بنزین نیمه یارانه‌ای با کارت هوشمند سوخت خودروها از شنبه اول خرداد در کشور فراهم می‌شود.

به گزارش شانا، مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران در نشستی با خبرنگاران با اعلام این خبر گفت: با اجرای این طرح دارندگان خودرو می توانند پس از پایان سهمیه بنزین یارانه‌ای، با کارت هوشمند سوخت خود بنزین نیمه یارانه‌ای (لیتری 400 تومان) را خریداری کنند.

به گفته علیرضا ضیغمی این طرح از اول خرداد در 2 هزار و 800 جایگاه عرضه سوخت سراسر کشور اجرا می شود.

وی تصریح کرد: تا زمانی که سهمیه بنزین یارانه‌ای افراد در کارت هوشمند سوخت آنان موجود است، امکان دریافت بنزین نیمه یارانه‌ای با کارت سوخت وجود ندارد و پس از پایان سهمیه بنزین یارانه‌ای افراد می‌توانند با کارت سوخت بنزین آزاد دریافت کنند.

ضیغمی با بیان این که تا کنون بنزین نیمه یارانه ای با کارت سوخت جایگاه داران به دارندگان خودروها تحویل داده می شد، افزود: با فراهم شدن امکان عرضه بنزین نیمه یارنه ای با کارت سوخت خودروها، کارت های سوختی که در دست جایگاه داران قرار دارد، جمع آوری نمی شود و افراد می توانند در صورت نیاز از کارت سوخت جایگاه داران نیز برای در یافت سوخت استفاده کنند.

عرضه ماهیانه 500 لیتر بنزین نیمه یارانه ای با کارت سوخت

مدیرعامل شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی نیز در این نشست در باره میزان دریافت بنزین آزاد با کارت هوشمند سوخت گفت: دولت برای تامین بنزین آزاد مورد نیاز کشور نیز یارانه پرداخت می کند، بنابراین ضروری است با هدف کنترل عرضه این فرآورده و جلوگیری از عرضه خارج از شبکه آن، میزان مجاز عرضه بنزین نیمه یارانه ای با کارت سوخت نیز مشخص شود.

به گفته فرید عامری دارندگان خودرو می توانند ماهیانه 500 لیتر بنزین نیمه یارانه ای با کارت هوشمند سوخت خود دریافت کنند.

وی یادآور شد: پیش از این دارندگان خودروهای خارجی با حجم موتور 1300 سی.سی و خودروهای داخلی با حجم موتور 2000 سی.سی ماهیانه 500 لیتر بنزین آزاد با کارت جایگاه داران دریافت می کردند و هیچ گونه مشکلی برای تامین بنزین خود نداشتند.

عامری تاکید کرد: دارندگان خودروهای خارجی که تا کنون از کارت جایگاه داران برای دریافت بنزین استفاده می کردند و موفق به دریافت کارت سوخت نشده اند هر چه سریعتر نسبت به دریافت کارت سوخت اقدام کنند.

هم اکنون وزارت نفت هر لیتر بنزین نیمه یارانه ای را به قیمت 900 تا 950 خریداری و با قیمت لیتری 400 تومان به مردم عرضه می کند.

کاهش و افزایش مصرف بنزین و نفت گاز در کشور

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی با بیان این که مصرف بنزین کشور در دو ماه نخست امسال در قیاس با مدت مشابه سال گذشته، 7/2 درصد کاهش یافته است، گفت: میانگین مصرف بنزین کشور در دو ماه نخست امسال با یک میلیون و 500 هزار لیتر کاهش در روز نسبت به مدت مشابه سال گذشته، به روزانه 63 میلیون و 500 هزار لیتر رسید.

ضیغمی از مصرف روزانه 6 میلیون و 300 هزار لیتر بنزین نیمه یارانه ای و روزانه 57 میلیون و 200 هزار لیتر بنزین یارانه ای در دو ماه نخست امسال در کشور خبر داد و افزود: سال گذشته در این دوره زمانی بیش از 90 درصد بنزین مورد نیاز کشور (روزانه 64 میلیون و300 هزار لیتر) از محل بنزین یارانه ای تامین شد و تنها روزانه یک میلیون لیتر بنزین نیمه یارانه ای در کشور مصرف شد.

وی دوگانه سوز شدن خودروها و توسعه جایگاه های سی.ان.جی را از عوامل موثر بر کاهش مصرف بنزین در کشور برشمرد.

معاون وزیر نفت از افزایش مصرف نفت گاز (گازوییل) کشور به دلیل افزایش مصرف این سوخت در بخش صنعتی خبر داد و افزود: مصرف نفت گاز کشور در دو ماه نخست امسال به طور میانگین روزانه82 میلیون لیتر بوده؛ این در حالی است میانگین مصرف روزانه نفت گاز کشور در مدت زمان مشابه سال گذشته روزانه 78 میلیون و 500 هزار لیتر گزارش شده است، این یعنی رشد 4/4 درصدی مصرف.

به گفته ضیغمی میانگین مصرف گازمایع کشور در دو ماهه نخست امسال با 5/11 درصد افزایش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به روزانه 6 هزار و 700 تن رسید.

وی افزود: مصرف نفت سفید کشور نیز در دوماه نخست امسال با توجه به رشد گازرسانی به روستاها و شهرهای کشور با 5/22 درصد کاهش نسبت به مدت مشابه سال گذشته به روزانه هشت میلیون و 500 هزار لیتر رسید.

بیش از 95 درصد مخازن ذخیره بنزین کشور پر است

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران با بیان این که بیش از 95 درصد ظرفیت ذخیره سازی مخازن بنزین کشور هم اکنون پر است، افزود: ظرفیت مخازن در حال تکمیل شدن است و هیچ گونه نگرانی برای تامین بنزین کشور تا پایان سال وجود ندارد.

به گفته ضیفمی میزان ذخیره سازی بنزین کشور در دوماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته 10 درصد بیشتر است.

ضیغمی از کاهش واردات روزانه 6میلیون و 500 هزار لیتری بنزین به کشور در دو ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته خبر داد و افزود: سال 88 در دوره زمانی مورد بررسی روزانه 24 میلیون لیتر بنزین وارد کشور شد که این رقم امسال به روزانه 17 میلیون و 500 هزار لیتر کاهش یافت.

نیاز کشور به بیش از 2 هزار جایگاه سی.ان.جی تا سال 91

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی درباره روند توسعه جایگاه های سی. ان. جی گفت: سال گذشته 700 جایگاه عرضه سی. ان. جی در کشور موجود بود که این رقم هم اکنون به یک هزار و 278 باب رسیده است.

ضیغمی تصریح کرد: جایگاه های عرضه سی. ان. جی کشور تا پایان امسال به یک هزار و 800 جایگاه خواهد رسید.

به گفته وی تا پایان سال 1391 به ساخت دو هزار و 550 جایگاه عرضه سی. ان. جی در کشور نیاز است.

پرداخت نیمی از هزنیه ساخت جایگاه های سی.ان.جی از سوی وزارت نفت

معاون وزیر نفت با بیان این که ساخت یک جایگاه سی.ان.جی حدود 900 تا 950 میلیون تومان هزینه در بردارد، افزود: وزارت نفت با هدف تامین تجهیزات مورد نیاز برای راه اندازی جایگاه های عرضه سی. ان. جی، 400 تا 450 میلیون تومان تسهیلات می دهد و تامین مابقی نیازهای یک جایگاه از جمله زمین، ‌تاسیسات ساختمانی و انشعاب آب، ‌برق و گاز بر عهده مالک جایگاه است.

ضیغمی افزود: در صورتی که شهرداری ها برای راه اندازی جایگاه عرضه سی.ان.جی اقدام کنند، شرکت ملی پالایش و پخش همه هزینه های ساخت جایگاه را پرداخت می کند.

ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس شتاب می گیرد

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی ایران  گفت: هیچ محدودیتی برای اجرای پروژه ساخت پالایشگاه ستاره خلیج فارس وجود ندارد و امیدواریم در آینده نزدیک شاهد فعال شدن ساخت این پالایشگاه باشیم.

ضیغمی در باره منابع جدید برای تامین مالی پالایشگاه جدید ستاره خلیج فارس گفت: با اختصاص یک میلیارد و 200 میلیون یورو از محل "انرژی فاند" و 800 میلیون دلار از محل اعتبارات سفرهای استانی امیدواریم مشکل تامین اعتبار مالی این پالایشگاه حل شود و شاهد تحرک بیشتری در اجرای این پروژه باشیم.

وی اظهار امیدواری کرد که با تامین منابع مالی پالایشگاه ستاره خلیج فارس هیچ محدودیتی برای اجرای این پروژه وجود نداشته باشد.

او پیگیری ساخت هفت پالایشگاه جدید را از اولویت های کاری خود در شرکت ملی پالایش و پخش معرفی و تصریح کرد: قرار است پیگیری هایی لازم در این زمینه در شرکت ملی پالایش و پخش و با سهامداران این پالایشگاه ها انجام شود تا پالایشگاه هایی که برای تامین بنزین مورد نیاز کشور معرفی شدند در مرحله اجرایی قرار بگیرند.

ضرورت استفاده از سوخت دوم در مدارس، نانوایی ها و اصناف

معاون وزیر نفت در امور پالایش و پخش فراورده های نفتی همچنین در باره روند توزیع سوخت زمستانی در مناطق مختلف کشور گفت: هم اکنون سوخت زمستانی مناطقی که دسترسی به شبکه انتقال گاز سراسری ندارند و تنها از سوخت مایع (از جمله نفت سفید) استفاده می کنند به آنها تحویل داده شده است.

ضیغمی تصریح کرد: بر اساس هماهنگی انجام شده با شرکت ملی گاز قرار است، سوخت مایع مورد نیاز مصرف کنندگان از جمله نیروگاه ها، نانوایی ها، اصناف و مدارس به آنها تحویل داده شود تا در فصل زمستان در صورت کاهش فشار گاز با مشکل تامین سوخت مواجه نشوند.

وی تاکید کرد: ضروری است همه مدارس، نانوایی ها و دیگر مصرف کنندگان بویژه در شهرهای سردسیر حتما از سوخت دوم به عنوان ذخیره برای مصرف در فصل زمستان استفاده کنند.

کد خبر 107834

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز