همشهری آنلاین: مخبر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی گفت: با توجه به میزان تولید بنزین در داخل کشور، پیش‌بینی این کمیسیون برای سهمیه هر کارت هوشمند سوخت در ماه 70 تا 80 لیتر است.

سید علی ادیانی در گفت وگو با ایرنا افزود: این سهمیه که از محل تولید داخلی است با قیمت هر لیتر 100 تومان در اختیار صاحبان کارت هوشمند سوخت قرار می‌گیرد.

وی گفت: هم اکنون میزان تولید بنزین در داخل کشور حدود 40 میلیون لیتر است، درحالی که مصرف بنزین کشور 65 میلیون لیتر است.

ادیانی یادآور شد: این درحالی است که در قانون بودجه سال 88 تکلیف دولت مشخص شده و مجلس حتی یک ریال برای یارانه بنزین در اختیار دولت قرار نداده است.

وی اظهار داشت: بنزین وارداتی نیز باید با قیمت تمام شده عرضه شود و ادامه داد: سهمیه بندی بنزین در سال‌های آینده جزء برنامه‌ها است و هدفمند کردن و حذف یارانه باید با ‌شیب کند باشد تا به مردم فشار اقتصادی وارد نشود.

ادیانی اختصاص سهمیه 1200 لیتر بنزین برای نمایندگان مجلس را کذب محض خواند و افزود: این سهمیه هیچگاه برای نمایندگان واقعیت نداشته و نمایندگان مجلس بنزین مازاد بر سهمیه خود را با قیمت آزاد هر لیتر 400 تومان می‌خرند.

مخبر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی درباره وضعیت صادرات نفت کشور از جزیره خارک گفت: ایران برای صادرات 9 میلیون بشکه نفت از جزیره خارک آمادگی دارد، اما این در حالی است که اکنون فقط نیمی از این ظرفیت ( بین چهار تا 4.5) بشکه نفت از این جزیره صادر می‌شود.

وی علت استفاده تنها نیمی از ظرفیت صادرات نفت جزیره خارک را آسیب دیدن جدی تاسیسات این جزیره در زمان جنگ تحمیلی، نیاز به نوسازی اساسی تاسیسات، افزایش دکل‌های حفاری چاه‌های نفتی، استحصال نفت و نیاز به اعتبارات سنگین در این زمینه اعلام کرد.

ادیانی افزود: ظرفیت انباشت نفت در جزیره خارک در حال حاضر 25 میلیون بشکه است که پیش‌بینی برنامه‌ها و طراحی‌ها افزایش این میزان به 40 میلیون بشکه در دوسال آینده است.

مخبر کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی افزود: با توجه به ارزش افزوده صنعت نفت دولت و مجلس باید بهره برداری از میدان‌های مشترک گازی و نفتی را فعال کنند تا سهم کشور ما نیز در بهره‌برداری از این میدان‌های مشترک نسبت به کشورهای شریک عقب نماند.

وی بازسازی و نوسازی اساسی در تاسیسات نفتی را در استحصال نفت وگاز در اولویت دانست و یادآور شد: با بر طرف کردن این مشکل، صادرات نفت افزایش می‌یابد.

ادیانی گفت: جزیره خارک با توجه به آسیب جدی در زمان جنگ تحمیلی به لحاظ توسعه صنعتی و مجموعه کارهای صادراتی، باعث غرور ملی ما است و بازدید از تاسیسات نفتی خارک به منظور بررسی ظرفیت‌ها و فعالیت‌های متخصصان، موانع و مشکلات در مسیر توسعه و رفع هرچه سریعتر این مشکلات و موانع است.

اعضای کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی روز دوشنبه 28 اردیبهش 88 از کارخانه درود 3، اسکله صادراتی نفت Tو اسکله ابوذر و سروش بازدید کردند.

جزیره خارک بزرگترین پایانه صادرات نفت کشور از توابع شهرستان بوشهر در فاصله 57 کیلومتری شمال غرب بوشهر در آب‌های خلیج فارس واقع است.

کد خبر 81736

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز