شنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۰
۰ نفر

گروه اقتصادی: سهمیه بنزین خودروها تغییر نکرد ولی بودجه تمام شد و باید متمم بودجه واردات به مجلس داده شود.

برخلاف قانون بودجه سال‌جاری سهمیه‌های بیشتری به‌خودروها اختصاص یافت و ابتدای سال باید متمم بودجه به مجلس ارائه شود.

به گزارش مهر، محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور با اشاره به رایزنی‌هایی که در مجلس شده است، گفت: باید در ماه‌های آینده متمم بودجه واردات بنزین به مجلس ارائه شود.

بر اساس گزارش دیگری سهمیه بنزین خودروهای شخصی در تابستان تغییرنکرده  ولی در سهمیه بندی‌های بعدی به احتمال زیاد قیمت بنزین آزاد افزایش می‌یابد.

هرچند در سال‌جاری دولت مجاز به اختصاص سهمیه مازاد بر توان تولید داخلی به‌خودروهای شخصی نبود ولی با توجه به در پیش بودن تابستان و سفرهای احتمالی، میزان بنزین اختصاص یافته به‌خودروهای داخلی و خودروهای عمومی در 3 ماهه آینده تغییر نکرده است.

براساس اظهارات محمد رویانیان رئیس ستاد مدیریت حمل‌ونقل و سوخت کشور،‌  سهمیه خودروهای شخصی همچنان ماهی 100 لیتر است و کاهش 20 لیتری سهمیه‌ها برای تابستان هم اعمال می‌شود. وی همچنین تاکید کرد که سهمیه خودروهای عمومی نیز در تابستان همچنان مانند قبل اعمال می‌شود.

انتظار می‌رفت که سهمیه‌ بنزین تابستان بیش از این کاهش می‌یافت و مشخص نیست که این سیاست با چه توجیهی اعمال می‌شود. براساس مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال 88 باید فقط بنزین تولید داخل به قیمت یارانه‌ای بین صاحبان خودرو سهمیه‌بندی شود.

با توجه به‌وجود حدود 9میلیون کارت سوخت خودرو‌های شخصی،‌ سهمیه هر خودرو از تولید بنزین داخلی کمتر از100 لیتر و بین 60 تا 50 لیتر باید تعیین می‌شد.

البته این سهمیه درحالی عملی است که سهمیه خودروهای عمومی کاهش یابد، ولی براساس تصمیم دولت،  سهمیه‌ها در 3‌ماهه تابستان آینده هیچ تغییری نخواهد کرد و برای تامین بودجه مازاد بنزین مصرفی در 6ماهه آغاز سال، دولت باید متمم بودجه به مجلس ارائه کند. درحال حاضر مشخص نیست که هزینه واردات بنزین و مازاد بنزین اختصاص یافته به‌خودروهای شخصی از چه محلی تامین می‌شود؟

درصورت تصویب نشدن متمم بودجه در مجلس، به اعتقاد کارشناسان با اختصاص سهمیه‌های بالا در نیمه نخست سال‌جاری در نیمه پایانی سال، کاهش شدید‌تر سهمیه‌ها را باید شاهد باشیم و آثار آن بر اقتصاد می‌تواند سخت باشد.

کد خبر 82959

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار صنعت و تجارت

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز