انتخاب وزیر‌ان پیشنهادی در مجلس شورای اسلامی از مهم‌ترین برنامه‌هایی است که این روزها توجه رسانه‌های گروهی را به‌خود جلب کرده است.

در این میان کمیسیون انرژی جلسه‌ای برای بررسی وزیر پیشنهادی برای پست وزارت نفت داشت و برنامه‌های مسعود میرکاظمی را بررسی کرد.با سیدعماد حسینی، سخنگوی کمیسیون انرژی گفت‌وگو کرده‌ایم.

  • معرفی مسعود میرکاظمی به‌عنوان وزیر تا چه حد قابل‌قبول است؟

ما دیروز جلسه‌ای با ایشان داشتیم و برنامه ای‌که برای ایشان نوشته بودند ارائه کرد. اعضای کمیسیون سؤالاتی داشتند که ایشان پاسخ دادند ولی این جلسه کافی نبود و قرار است جلسه دیگری نیز امروز برگزار شود.

  • با توجه به این جلسه نظر کمیسیون در مورد معرفی وزیر سابق بازرگانی به‌عنوان وزیر نفت چگونه است؟

هنوز تصمیم کمیسیون مشخص نیست و باید جلسه دوم برگزار شود تا نظر دقیق کمیسیون مشخص شود ولی در مجموع این نگرانی به‌طور جدی در میان اعضای کمیسیون انرژی وجود دارد که نگاه تجاری در صنعت نفت جایگزین نگاه توسعه‌ای شود.

در جلسه‌ای که برای آشنایی با آقای کاظمی برگزار شد سؤالات مختلف و متعددی از ایشان مطرح شد و ایشان پاسخ دادند. مهم‌ترین مسئله در مورد سوابق ایشان و برنامه‌هایی بود که ارائه شده است.

در مورد سوابق نگرانی این است که وی هیچ آشنایی با صنعت نفت ندارد و در برنامه‌ نیز هیچ نکته جدیدی با توجه به مشکلات مهمی که در این بخش وجود دارد مطرح نشده است.

  • نقش وزارت نفت در اقتصاد کشور بر کسی پوشیده نیست و این نقش با توجه به نقش نفت در معادلات جهانی از اهمیت و جایگاه مهم‌تری برخوردار است.آیا وزیر پیشنهادی ویژگی‌هایی که لازم است از نظر کمیسیون دارد؟

به اعتقاد برخی اعضای کمیسیون ایشان نباید از وزارت بازرگانی به نفت می‌آمد و جای سؤال دارد که چرا پذیرفتند که معرفی شوند برای وزارت نفت. با وجود این در پاسخ به سؤالات مطرح شده ایشان پاسخ دادند که هیچ الزامی به آشنایی وزیر با بخش نفت وجود ندارد و با توجه به اینکه ایشان در رشته مدیریت تخصص دارند می‌توانند این وزارتخانه را اداره کنند.

ولی سؤال اساسی این است که بخش نفت تخصصی و اجرایی است و با چالش‌هایی در مورد تولید بنزین، گاز و همچنین تولید صیانتی از منابع نفتی مواجه هستیم. این شرایط با توجه به مشکلات پیش‌رو به فردی با آشنایی بیشتر با صنعت نیاز دارد.

  • در مجموع نخستین جلسه با وزیر پیشنهادی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

به‌نظر من اینکه ایشان تحصیلات مدیریت استراتژیک و مدیریت صنعتی دارند کافی نیست که بتواند وزارت نفت با پیچیدگی‌های صنعتی و بین‌المللی را اداره کند. سؤال اساسی من این است که چرا وی برای وزارت نفت معرفی شده. صنعت نفت تنها یک بخش اداری و اقتصادی نیست و وزیر باید از توانایی‌هایی برخوردار باشد که بتواند با اشراف بر امور تصمیم‌گیری کند.

در عین حال ایشان هیچ برنامه خاص و ویژه‌ای ندارند. انتظار ما این بود که فرد قوی تری معرفی شود. وزارت نفت یک بخش توسعه‌ای است و نقش کلیدی و راهبردی در اقتصاد و اشتغال کشور دارد.

وزیر نفت باید در اجلاس‌های بین‌المللی از جمله اوپک بتواند حاضر شود و با همگرایی با تحولات بین‌المللی در این بخش تصمیم‌گیری کند و این نیاز به فرد قوی تری دارد که از سابقه کافی برخوردار باشد.

کد خبر 88496

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز