پنجشنبه ۳۰ تیر ۱۳۹۰ - ۰۴:۳۸
۰ نفر

همشهری آنلاین: بنیانگذار شرکت مایکروسافت، بیل گیتس، مردی که کامپیوترهای شخصی را به یک وسیله خانگی بدل کرد، اکنون توجه خود را به بازآفرینی توالت‌ها معطوف کرده است.

bill gates

به گزارش خبرگزاری فرانسه رئیس برنامه‌های آب، بهداشت محیط و بهداشت شخصی بنیاد بیل و ملیندا گیتس، فرانک راجسبرمن گفت: این بنیاد قصد دارد میلیون‌ها دلار صرف بازسازی توالت‌ها کند که به خصوص در آفریقا "مسئله‌‌ای بسیار جدی است"

هدف این برنامه بهبود وضعیت بهداشتی در کشورهای در حال توسعه با اهدای 2.6 میلیار دلار به افرادی است که دسترسی به توالت بهداشتی، مکانی ایمن برای رفتن به توالت، ندارند.

راجسبرمن سه شنبه 19 ژوئیه در افتتاحیه کنفرانس پان‌آفریکن درباره بهداشت در کیگالی پایتخت رواندا  گفت تنها درصد کمی از آفریقاییان، حتی در شهرهای بزرگ، دارای "توالت‌های سیفون‌‌دار متصل به فاضلاب هستند."

او گفت: "در شهرها مردم از "توالت‌های پروازی" استفاده می‌کنند."

"آنها در کیسه‌های پلاستیکی اجابت مزاج می‌کنند و بعد آنها را به درون خیابان پرتاب می‌کنند، که تنها صحنه‌ای زشت است، بلکه کودکانی را در آن حوالی راه می‌روند و بازی می‌کنند در معرض آلودگی با مدفوع قرار می‌دهد، بیماری که بیشتر از HIV/ایدز و مالاریا باعث مرگ کودکان زیر پنج سال می‌شود."

ریجسبرمن به هائیتی اشاره کرد که در آنجا تا انتهای ماه گذشته 5500 نفر در نتیجه همه‌گیری وبا مردند که گفته می‌شود ناشی از "عدم دفع درست فضولات" یک پایگاه صلح‌بانان سازمان ملل بود.

او گفت دسترسی پیدا کردن مردم در آفریقا و سایر نقاط کشورهای در حال توسعه به توالت می‌‌تواند میزان مرگ ناشی از بیماری‌ اسهالی را حدود 40 درصد کاهش دهد.

البته بنیاد گیتس نه تنها می‌خواهد دسترسی به توالت را بیشتر کند، بلکه قصد دارد به جای ساختن توالت‌های سیفون‌دار که در غرب فراگیر است، اما راه حل مناسبی برای کشورهای فقیر نیست، راه حلی ابداعی برای این موضوع پیدا کند.

ریجسبرمن گفت: "ما به بازآفرینی توالت‌ها نیاز داریم. ما به تکنولوژی نوینی نیاز داریم که نه فضولات را به آب‌های آشامیدنی وارد کند و نه نیاز به فرستادن آنها را از راه لوله‌ای گرانقیمت به تصفیه‌‌خانه فاضلاب داشته باشد که مخارج بالایی دارد.

بنیاد گیتس برای تشویق ابداع‌ها در زمینه توالت، از کنفرانس پان‌آفریکن در کیگالی استفاده کرد تا کمک مالی 42 میلیون دلاری برای تشویق ابداعات در زمینه جمع‌آوری و ذخیره فضولات و ایجاد راه‌هایی برای تبدیل آنها به انر‌ژی دوباره قابل مصرف و کود را اعلام کند.

از جمله ایده‌هایی که در این باره مطرح شده است، توالت بدون آب و سیستمی است که با استفاده از امواج مایکروویو مواد مدفوعی را به سوخت بدل می‌‌کند.

بنیاد گیتس می‌گوید این توالت ابداعی باید مقرون به صرفه باشد، و هزینه آن برای هر روز به ازای هر فرد بیشتر از 5 سنت نباشد. همچنین نصب، استفاده و نگهداری آن آسان باشد.

کد خبر 140866

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز