همشهری آنلاین: یک اتحادیه بهداشت حهانی وعده داده که با "بیماری‌های مزمن غیرواگیردار" مقابله کند

یک اتحادیه بهداشت حهانی شامل سازمان‌های آمریکایی،‌هندی و چینی وعده داده‌اند که تلاش‌های‌شان را برای مقابله با "بیماری‌های مزمن غیرواگیردار" که هر سال میلیون‌ها نفر را در جهان می‌‌کشد، هماهنگ کنند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه اتحادیه جهانی برای بیماری‌های مزمن The Global Alliance for Chronic Disease ،‌ که موسسات اداره کننده حدود 80 درصد بودجه‌های پژوهشی بهداشت عمومی را در برمی‌گیرد، اولین اهدافش برای عمل را در بیانیه‌ای در این هفته اعلام کرد.

این اتحادیه اعلام کرد که به کاهش دادن فشار خون بالا، استعمال دخانیات و آلودگی هوای درون خانه ناشی از اجاق های پخت‌ و پز استفاده شده در بسیاری از کشورهای در حال توسعه،‌ را دنبال می‌کند.

 این گروه،‌ که سال گذشته بوسیله سازمان‌هایی در آمریکا، چین، هند، کانادا، انگلیس و استرالیا اعلام کرد این سه اولویت به این خاطر انتخاب شده‌اند، زیرا آنها مسئول یک مرگ از پنج مرگ در سراسر جهان در هر سال هستند.

 این اهداف در جریان اجلاس علمی افتتاحیه این سازمان که در ماه نوامبر در دهلی نو در هند برگزیده شدند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، که هیات مدیره این گروه شرکت دارد، بیماری‌های مزمن غیرواگیردار (CNCDs) مسئول حدود 60 درصد از 58 میلیون مرگ‌ های ثبت‌شده در سال 2006 هستند.

به گفته این اتحادیه شمار مرگ‌های ناشی از این بیماری‌ها دو برابر کل مرگ‌های ناشی از HIV/ایدز، سل، مالاریا، عوارض بارداری و زایمان، و کمبودهای تغذیه ای است.

 این گروه در بیانیه‌اش می‌‌گوید: "تاثیر بهداشتی و هزینه اجتماعی- اقتصادی بیماری‌های مزمن غیرواگیردار هنگفت و فزاینده است، و تلاش‌ها برای مقابله با فقر نقش بر آب می‌کند.
اعتقاد بر این است که این سه مشکل بهداشتی مورد توجه اتحادیه، مسئول 11.5 میلیون مرگ در هر سال است،‌ که تقریبا شامل یک سوم مرگ‌ همه مرگ‌های ناشی از بیماری‌های مزمن غیرواگیر می‌‌شود.

مصرف بدون نظارت قانونی سیگار در کشورهایی مانند هند، در صورتی که کاری برای آن انجام نشود، می‌تواند باعث مرگ یک میلیارد نفر در طول این قرن شود، و شماره افرادی که به فشار خون بالا مبتلا می‌شوند،‌ممکن است در صورت عدم انجام اقدامی برای مقابله با آن، ممکن است به 1.5 میلیارد نفر برسد.

 دیوید ماتئوز، استاد دانشگاه آکسفورد و مدیر عامل اجرایی این اتحادیه گفت: "همه‌گیری بیماری‌های مزمن در جهان شتاب گرفته است. ما به طور فوری به درک چگونگی جلوگیری از این روند، نه در آزمون‌های کوچک، بلکه در همه جوامع جهانی نیاز داریم. این گروه کاری جدید به طور فوری منابع لازم برای پیدا کردن و عملی کردن راه‌حل‌ها را فراهم خواهد کرد."

کد خبر 95518

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز