همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می‌گوید زنان اغلب از مراقبت‌های بهداشتی در سال‌های تعیین‌‌کننده نوجوانی و سالمندی به خاطر نابرابری‌های اجتماعی و بی‌توجهی در نظام تصمیم‌‌گیری با غلبه مردانه،‌ محروم می‌مانند.

به گزارش خبرگزاری فرانسه دبیر کل سازمان جهانی بهداشت، مارگرت چان،  9 نوامبر (18 آبان) گفت: "زمان آن رسیده است که  این اهمال نسبت به دختران و زنان جبران شود، و اطمینان حاصل شود که آنها مراقبت و حمایتی را که لازم دارند به دست می‌آورند تا در هر لحظه زندگی‌های‌شان از حقوق بنیادی بشر برخودار باشند."

سازمان جهانی بهداشت در اولین گزارشش تا به حال که به وضع سلامت زنان از تولد تا مرگ می‌پردازد،‌ به نام "زنان و سلامتی" تاکید کرده است که زنان به طور خاص به فقدان مراقبت‌های بهداشتی کافی در سنین بالا – دوره‌ای که اغلب آنها بیش از مردان زنده می‌مانند- و نیز دوره نوجوانی‌شان آسیب‌پذیر هستند.

چان خطاب به اعضای سازمان جهانی بهداشت گفت: "این وضعیت به مشکل دیگری اشاره می‌کند،‌ فقدان سرویس‌های بهداشتی که نیازهای زنان را برآو رده کند."

در نتیجه بر اساس این گزارش سازمان جهانی بهداشت، با اینکه زنان که درصد عمده‌ای از مراقبت‌های بهداشتی - حدود 80 درصد – را به عنوان کارکنان بهداشتی یا مراقبان خانگی فراهم می‌کنند،‌ اما نیازهای خود آنها بوسیله  نظام‌های خدمات بهداشتی نیازهای خود آنها رفع نمی‌شود.

این گزارش می‌گوید سرطان گردن رحم دومین نوع شایع سرطان است،‌ و 80 درصد موارد آن و درصد حتی بیشتری از مرگ‌های ناشی از آن در کشورهای فقیرتر رخ می‌دهد.

این در حالی است که می‌توان با واکسن از ایجاد این بیماری جلوگیری کرد، و با بیماریابی (غربالگری) آن را به طور زودرس شناسایی و درمان کرد.

چان گفت این مرگ‌ها نباید رخ بدهد.

این گزارش همچنین نشان  داد که عوارض قابل‌درمان یا پیشگیری در زایمان یا بارداری، از جمله درصد بالایی از موارد سقط جنین از علل اصلی مرگ  درمیان دختران و زنان 15 ساله هستند‌.

چان تاکید کرد که کنترل داشتن مردان بر حوزه‌های سیاسی،‌ اجتماعی‌ و اقتصادی در بسیاری از جوامع بر خدمات بهداشتی اثر می‌گذارد.

سازمان جهانی بهداشت همچنین گزارش کرد مراقبت بهداشتی، به خصوص در کشورهای با درآمد پایین و متوسط "بر ضد افراد سالمند جهت‌گیری دارد  و ندرتا به نیازهای خاص زنان سالمند توجه دارد."

اما این چالش‌ها در مقابل مراقبت‌های بهداشتی سالمندان در جوامع ثروتمند دارای میزان پایین باروری و درصد فراینده افراد سالمند در جمعیت شکل حادی به خود گرفته است.

 این گزارش تاکید می‌کند: "شاید بزرگترین چالشی یک زن با افرایش سن و نیز جامعه‌ای که او را فرامی‌گیرد،‌ با آن روبه‌رو است،  زوال شخصیت فرد است که با زوال عقل رخ می‌دهد."
سازمان جهانی بهداشت می‌گوید که به نظر می‌رسد که شیوع زوال عقل حدود هر پنج سال یک بار پس از 65 سالگی - یعنی دوره‌ای که زنان به طور متوسط هشت سال بیشتر از مردان زندگی می‌کنند- تقریبا دوبرابر می‌شود.

بر اساس این گزارش حدود 58 درصد جمعیت بالای 70 سال زنان هستند.

بیماری‌های مزمن مانند بیماری‌هیا قلبی- عروقی و بیماری‌های انسدادی ریه، حدود 45 درصد موارد مرگ و میر در زنان بالای 60 سال را شامل می‌شوند، و لازم است از ابتدای زندگی با اتحاذ سبک‌های زندگی سالمتر با آنها مقابله کرد.

 این گزارش می‌گوید تجربیات دختران در سنین بلوغ ممکن است تفاوت میان بیماری و سلامتی در سنین بعدی باشد.

 با این حال، بسیاری از دختران نوجوان با "محدودیت‌ها و کنارگذاشته‌‌شدن در نتیجه فقر، سنت‌های اجتماعی و فرهنگی زیانبار، بحران‌های انسانی و انزوای جغرافیایی" روبه‌رو هستند که مانع دسترسی آنها به مراقبت و حمایت بهداشتی در زمانی می‌شود که بیشترین نیاز را به آن دارند.

کد خبر 94835

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز