مجموع نظرات: ۰
شنبه ۲۳ آبان ۱۳۸۸ - ۱۴:۲۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: نشست تخصصی زن، خانواده، اقتصاد با حضور کارشناسان دفتر مطالعات و تحقیقات زنان و علاقه مندان به مباحث اقتصادی در سالن پیامبر اعظم وزارت کشور برگزار شد

به گزارش خبرنگار سرویس اجتماعی خبرگزاری زنان ایران، رئیس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در نشست تخصصی زن، خانواده، اقتصاد گفت: زنان در جایگاه مادری تاثیری بی بدیل در انتقال ارزش‌ها ازجمله ارزش‌های اقتصادی به نسل بعد دارند.

حجت السلام والمسلمین محمدرضا زیبایی نژاد رئیس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان در نشست نخصصی زن، خانواده، اقتصاد گفت: زن در جایگاه مادری تاثیری بی بدیل در انتقال ارزش‌های فرهنگی از جمله ارزش‌های اقتصادی به نسل بعد دارد.

محمد رضا زیبائی نژاد در خصوص فرهنگ اقتصادی و الگوی مصرف گفت: نحلیل فرهنگ اقتصادی خانواده در تولید ثروت و مصرف کلید فهم خانواده و تحولات آن است

وی ادامه داد: از آنجا که میان فرهنگ اقتصادی خانواده و استحکام و کار آمدی خانواده پیوندی عمیق برقرار است بررسی نحولات فرهنگ اقتصادی خانواده به ویژه در حوزه مصرف از ضرورت های مطالعات جنسیتی و پژوهش‌های خانواده محور می‌باشد.

زیبایی نژاد با اشاره به ویژگی‌های مصرف در عصر جدید در خصوص شاخص‌های مصرف گرایی در خانواده ایرانی گفت: میزان تولید زباله روزانه بیش از 50 هزار تن، تغییر الگوی مصرف از غذاهای خانگی به غذاهای آماده، ضایعات نان در حدود 5/2 میلیون تن در سال، مصزف بی رویه انرژی، مصرف افزاینده اقلام دارویی، مصرف بیش از حد مواد غذایی مثل میوه، روغن ، شکر هزینه‌های هنگفت برای اقلام آرایش‌های و جراحی‌های زیبانی، تغییر استانداردها و ارزش‌های خرید از دوام و تناسب به زیبایی ظاهری وتنوع امکانات از جمله ویژگی‌های مصرف در عصر جدید است.

رئیس دفتر مطالعات و تحقیقات زنان به وجه زنانه فرهنگ مصرف در خاتواده اشاره کرد واظهار داشت: استعدادهای منمایز زنانه از جمله احساسات و عواطف سر شار، در صورتی که تحت مدیریت در آید می‌تواند خانواده را به سمت مصرف گرایی و یا کنترل صحیح مصرف هدایت کند. زن در جایگاه مادری تاثیری بی بدیل در انتقال ارزش‌های فرهنگی از جمله ارزش‌های اقتصادی به نسل بعد دارد. و زنان در جایگاه همسر با تکیه براستعدادهای احساسی و روانی با بکار گیری روش‌های زنانه با سهولت بیشتری می‌توانند الگوی مصرف خانوار را تغییر دهند.

حجت السلام والمسلمین محمد رضا زیبایی نژاد در ادامه به عوامل و زمینه‌های تغییر الگوی مصرف در ایران اشاره کرد و در خصوص پیامد‌های تغییر فرهنگ مصرف گفت: پیامدهای تغییر فرهنگ مصرف به سبک‌های غربی می‌تواند آثاری را به همراه داشته باشد از جمله، سهل انگاری در درآمد زدایی و ورود اموال حرام به خانواده، کم رنگ شدن دغدغه‌های معنوی و اخلاقی، در حاشیه ماندن تربیت فرزندان، افزایش اختلافات خانوادگی، بالا رفتن سن ازدواج و تغییر الگوی انتخاب همسر، کم شدن احساس آرامش و لذت و تضعیف رابطه خانواده ودولت.

کد خبر 95120

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز