گروه ادب و هنر: حدود 3 هفته مانده به برگزاری هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان، نشست رسانه‌ای این رخداد دیروز با حضور اعظم بروجردی دبیر جشنواره و عباس غفاری دبیر اجرایی‌ در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد.

بروجردی در این جلسه نوید بین‌المللی شدن جشنواره را در سال آینده داد.
هشتمین جشنواره سراسری تئاتر بانوان به همت معاونت هنری و مدیریت هنرهای نمایشی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و با مشارکت مدیریت فرهنگی هنری منطقه 3 این سازمان به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و بزرگ بانوی اسلام حضرت فاطمه زهرا(س) 28آبان ماه در فرهنگسراها، بوستان‌ها و سالن‌های نمایشی شهر تهران برگزار خواهد شد؛ برای همین دست‌اندرکاران برگزاری جشنواره از حالا خود را برای برگزاری آن آماده می‌کنند.

دیروز نشست رسانه‌ای این جشنواره برگزار شد تا مسئولان آن از وضعیت برگزاری آن خبر دهند. اعظم بروجردی با بیان اینکه جشنواره تئاتر بانوان از مرحله آزمون و خطا گذشته، گفت: این دوره نخستین دوره یک حرکت نوین است.

در این دوره به پژوهش، بهای خاصی داده‌ایم و جشنواره یک جشنواره علمی پژوهشی خواهد بود. در بخش پژوهش این دوره جشنواره، از میان آثار رسیده به دبیرخانه 14 اثر آن در قالب یک کتاب چاپ خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه افتتاحیه و اختتامیه جشنواره به همت شهرداری در برج میلاد برگزار می‌شود، افزود: حداقل 5 و حداکثر 10 گروه راه یافته به جشنواره اجرای عمومی خواهند گرفت و این در حالی است که در دوره‌های گذشته تنها 3 گروه آثارشان را به اجرای عمومی می‌گذاشتند.

وی همچنین از چاپ 5 نمایشنامه در بخش مشاهیر زن ایران و اسلام و 5  اثر پژوهشی در زمینه تئاتر بانوان خبر داد و گفت:70 نمایشنامه ایرانی در ارتباط با نمایش‌های آیینی زنانه گرد‌آوری شده که با همکاری یک ناشر به چاپ خواهد رسید.

در ادامه عباس غفاری دبیر اجرایی جشنواره گفت: 646 اثر به بخش صحنه‌ای جشنواره ارسال شد که در این میان و پس از 2 مرحله بازبینی 71 اثر به بازبینی راه یافتند و پس از این مرحله 20 اثر برای حضور در جشنواره انتخاب شدند.140

اثر در بخش خیابانی، 60 اثر در بخش آیینی، 34 اثر در بخش تولید متون و 60 اثر در بخش پژوهش به دبیرخانه جشنواره رسید که در برخی از بخش‌ها بازبینی آثار در حال انجام است.

غفاری حضور جوانان در کنار پیشکسوتان و استادان را یکی از ویژگی‌های جشنواره خواند و گفت: از آثاری که به دبیرخانه جشنواره رسیده‌‌اند 500 اثر متعلق به نمایشنامه‌نویسان جوان است.

غفاری همچنین از امضای تفاهمنامه‌ای با مرکز هنرهای نمایشی خبر داد و یادآور شد: مرکز هنرهای نمایشی علاوه بر در اختیار گذاشتن خانه نمایش و تالار هنر در زمان برگزاری جشنواره، از 3 نمایش برگزیده جشنواره برای اجرای عمومی تا سقف 30میلیون ریال حمایت خواهد کرد.

بروجردی همچنین در این نشست گفت: جشنواره هنوز به اهداف خود نرسیده اما در هر دوره به آن نزدیک‌تر می‌شویم و حتی اکنون بحث این است که سال آینده جشنواره را به شکل بین‌المللی برگزار کنیم؛

چرا که بسیاری از گروه‌های خارجی متقاضی حضور در این جشنواره هستند و به نوعی می‌توان گفت جشنواره تئاتر بانوان در خارج از مرزها مقبول‌تر است تا در داخل کشور. وی افزود: دورنمای زن ایرانی را در جشنواره تئاتر بانوان می‌بینیم.

شاخصه‌های انتخاب

در همین حال، هیات‌های انتخاب جشنواره تئاتر بانوان در حال بازبینی آثار هستند. شکرخدا گودرزی، عضو هیات انتخاب این جشنواره، کیفیت و تناسب نمایش‌ها با ویژگی‌های کنونی جامعه و شاخصه‌های بانوان امروز را ملاک انتخاب آثار این جشنواره دانست.

گودرزی با عنوان این مطلب گفت: طی یک هفته تمامی آثار بخش صحنه‌ای جشنواره را دیده‌ایم و می‌توان گفت که بسیاری از اهداف این جشنواره که توجه به بانوان در بخش‌های مختلف از تولید تا مضمون بوده، عملی شده است.

وی با بیان این مطلب که خوشبختانه تعدادی کار بسیار خوب در این مرحله اجرا شده‌اند، اظهار کرد: آثاری که به جشنواره راه پیدا نکردند به 2 دلیل کاستی‌های فنی و عدم‌تناسب داستان و مضمون با ویژگی‌های کنونی جامعه و شاخصه‌های بانوان امروز بوده است.

خوشبختانه در گروه انتخاب روی این ملاک‌ها اتفاق نظر وجود داشت و رای و نظر افراد به هم نزدیک بود.این کارگردان تئاتر، در بخش فنی به ویژگی‌های دراماتیک اثر، کارگردانی و میزانسن و هدایت درست بازیگر، بازیگری و فضا‌سازی‌، باور پذیری و پیشبرد منطقی نمایش اشاره کرد و افزود: تنها عنصری که به آن توجه نشده، تامین نظرات شخصی یا فردی برخی گروه‌ها و تعمیم آن به کل جامعه بوده است.

برای ما روانی، سادگی و مشکلات کمتر فنی، شخصیت پردازی درست و نشکستن تصورات ما از اتفاقات نمایشی اهمیت داشت.وی ضمن معرفی تخصص هیات انتخاب گفت: در این گروه از تمامی تخصص‌های تئاتر استفاده شده تا به همه زوایای اثر توجه شود و جالب اینجاست که در همه موارد این افراد با یکدیگر اتفاق نظر داشتند.

این درام نویس و بازیگر تئاتر یکی از مشکلات مرحله انتخاب را فراهم نبودن شرایط تمرین و امکانات آماده‌سازی‌ نمایش برای همه گروه‌ها عنوان کرد و افزود: این مسئله‌ای است که همواره برای جشنواره‌ها پیش می‌آید و تکمیل شدن کار را با دشواری روبه‌رو می‌کند.

از سوی دیگر، مریم کاظمی بازیگر و کارگردان تئاتر در ارزیابی آثار بخش صحنه‌ای جشنواره تئاتر بانوان، تعداد زیاد متن‌های باکیفیت و حضور بانوان در تمامی بخش‌ها را چشمگیر دانست.

کاظمی هم که در هیات انتخاب این جشنواره حضور دارد، گفت: من این جشنواره را فقط جشنواره‌ای برای حضور زنان هنرمند نمی‌دانم، از دید من جشنواره تئاتر بانوان یک جشنواره موضوعی است که در محتوا و مضمون به بانوان می‌پردازد؛ با این حال بانوان فعال‌تر از آقایان در این جشنواره ظاهر شده‌اند.

وی ملاک هیات انتخاب این جشنواره را کیفیت آثار عنوان کرد و افزود: در انتخاب آثار به این نکته توجه کردیم که دست داوران در مواردی که مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و شامل جایزه می‌شوند باز باشد.

این عضو هیات انتخاب جشنواره تئاتر بانوان گفت: کارگردانی، بازیگری، طراحی و در متن به عناصر درام مانند تغییراتی که روی متن و در جهت زیبایی شناسی کارگردان اعمال کرده، نظم گروه و این نکته که چقدر در ارائه مفاهیم ارزشمند متن موفق بوده اند، از جمله مواردی بود که مورد توجه هیات انتخاب قرار گرفت. فکر می‌کنم نمایش‌هایی که تصویب خواهد شد از کیفیت خوبی برخوردار هستند.

کد خبر 93592

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز