گروه ادب و هنر - الهام اناری: سی و نهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد از 8 تا 14 آبان‌ماه با حضور نمایندگان 45 کشور در تهران برگزار می‌شود.

در نشست خبری صبح دیروز، حمید رضا کفاش دبیر جشنواره با اشاره به اینکه جشنواره فیلم رشد دیرپاترین رویداد فرهنگی ایران و از معدود جشنواره‌هایی است که در فهرست فستیوال‌های جهانی ثبت شده است، گفت: این جشنواره در سال 42 پایه‌گذاری شد و بعد از انقلاب نیز پس از چند سال وقفه از سال 64 کار خود را ادامه داد.

جشنواره رشد، در سطح بین‌المللی نیز شناخته شده است. نگاه ما به مقوله فیلم در سطح کشور ارائه بسته درسی و آموزشی است که از این طریق معلمان و مربیان می‌توانند مفاهیم آموزشی را بیش از گذشته تدریس کنند.

جشنواره فیلم رشد بر همین مبنا پایه‌گذاری شده و ما با استفاده از توانایی صنعت سینما برای اهداف خود استفاده کردیم و با کشورهای خارجی نیز تبادل داریم.

بهره‌گیری از سینما در آموزش

بهره‌گیری از توانایی‌های صنعت سینما در آموزش و پرورش و نقش مؤثر آن در فرایند یاددهی و یادگیری یکی از اهداف برگزاری این جشنواره است.

کفاش با بیان این موضوع 4 هدف دیگر از برگزاری این جشنواره را بر‌شمرد که شامل تبادل فرهنگی و هنری بین کشورهای مختلف دنیا و جمهوری اسلامی ایران، ارتقای جایگاه فیلم‌های آموزشی و تربیتی از نظر کمی و کیفی در سطح کشور و تشویق هنرمندان برجسته ایران و بین‌المللی به تهیه و ساخت فیلم‌های علمی، آموزشی و تربیتی، آگاهی از تحولات و نوآوری‌های علمی- آموزشی و تربیتی کشورهای جهان، ایجاد ارتباط متقابل بین تولید‌کنندگان فیلم‌ها و برنامه‌های علمی، آموزشی و تربیتی با علاقه‌مندان و خواستاران امتیاز فرهنگی این نوع آثار است.

اصلاح الگوی مصرف

سی‌ونهمین جشنواره بین‌المللی فیلم رشد در محورهای مختلفی برگزار می‌شود. به گفته دبیر جشنواره، این محورها عبارتند از اصلاح الگوی مصرف، دانش، علوم و فنون، فرهنگ ملل، فرهنگ و معارف اسلامی، تعلیم و تربیت، ورزش و تربیت بدنی، مدرسه با نشاط، آموزش مهارت‌های زندگی، پدافند غیرعامل، آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه، تحول در حوزه دانش، سواد‌آموزی و آموزش بزرگسالان، آداب و حقوق شهروندی.

روند جذب آثار جشنواره

جشنواره سی و نهم، با ارسال 2000 فراخوان (به زبان فارسی) در اردیبهشت ماه سال‌جاری به ده‌ها مؤسسه و مرکز تولید فیلم و افراد حقیقی و حقوقی و چاپ در نشریات و مطبوعات کار خود را آغاز کرد.

همچنین10هزار آیین‌نامه و فرم فراخوان انگلیسی از طریق روابط بین‌الملل دفتر جشنواره با پست الکترونیکی به مؤسسات فیلمسازی‌، جشنواره و افراد دست‌اندرکار تولید فیلم در سراسر جهان فرستاده شده است که درنتیجه آن تاکنون 858 فیلم ایرانی و 350 فیلم خارجی به دبیرخانه جشنواره رسیده است.

به گفته کفاش، در این دوره برای نخستین بار عملیات ارسال فراخوان انگلیسی به 130 کشور از طریق دفتر همکاری‌های علمی و بین‌المللی به سفارتخانه ایران در این کشورها صورت گرفت.

همچنین 50 سری فراخوان به زبان عربی از طریق دفتر منطقه‌ای آیسسکو در تهران به کشورهای عرب زبان ارسال شد.

1215 تقاضای شرکت در جشنواره

کفاش با اشاره به اینکه در این دوره جشنواره نسبت به سال گذشته، با استقبال بهتری مواجه شده است، گفت: از میان 1215 فیلم 187 اثر در بخش مسابقه و 54 فیلم در بخش جنبی در سی و نهمین دوره جشنواره رشد حضور دارند.

تقاضای حضور در این دوره، در بخش فیلم‌های ایرانی 10 درصد و در بخش فیلم‌های خارجی 40 درصد بوده است.در این دوره از محمدرضا وطن‌دوست تجلیل و آثار جعفر نورمحمدی نیز مرور خواهد شد.

5 گروه فیلم؛ 16 داور

این جشنواره در 5 گروه‌ فیلم‌های علمی کوتاه و بلند، فیلم‌های مستند کوتاه و بلند، فیلم‌های انیمیشن کوتاه و بلند، فیلم‌های داستانی کوتاه  کودک و نوجوان  و 
 اولیا و مربیان، فیلم‌های تربیتی- داستانی بلند کودک و نوجوان و اولیا و مربیان برگزار خواهد شد.

جواد طوسی، مهدی مختاری، علی‌اصغر اصغرزاده، حجت‌الاسلام علی صدوقی، سهیل جهان‌بیگلری، وحید گلستان و روح‌الله عباسخانی از ایران و اروا نایرابیا، حسام‌الدین الوان، ژان خلیل شامون، فاندا ازرت تران، لورا دی نیتو، موشق باغداساریان، نورا تومی، وحید واحد و ولادیمیر پروویچ داوران این دوره جشنواره هستند.

14 سالن میزبان مخاطبان جشنواره

علاقه‌مندان جشنواره فیلم رشد می‌توانند از 9 تا 14 آبان، در 14 سالن نمایش تهران به تماشای آثار حاضر در این دوره بنشینند. کفاش درباره محل نمایش آثار این دوره گفت: فرهنگسراهای بهمن و خاوران، سینما فلسطین، آمفی تئاتر موزه امام علی، دانشگاه روانشناسی علامه طباطبایی، دانشگاه شهید رجایی، خانه معلم، مجتمع آموزشی سوده، سینما سپیده و آموزشگاه فنی حرفه‌ای سما از مکان‌های نمایش آثار این جشنواره است.

سی و نهمین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم رشد با مشارکت معاونت سینمایی، حوزه هنری، هلال احمر، سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، بنیاد شهید، بنیاد سینمایی فارابی، سازمان میراث فرهنگی و... برگزار می‌شود.

کد خبر 92235

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز