مجموع نظرات: ۰
سه‌شنبه ۲۶ آبان ۱۳۸۸ - ۱۸:۳۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: جشنواره تئاتر بانوان که 8 سال از عمر آن می‌گذرد، فردا در حالی افتتاح می‌شود که در برگزاری هر دوره‌ با مشکلات جدید و تازه‌ای روبه‌رو شده‌است؛

مشکلاتی که باعث شده دبیر جشنواره در نشستی خبری که صبح دیروز در فرهنگسرای ارسباران برگزار شد، آینده جشنواره را منوط به تصمیم‌های مدیریتی بداند.

اگرچه مسئولان سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران خواستار فعالیت دائمی دبیرخانه جشنواره تئاتر بانوان شده‌اند و تصمیم بر بین‌المللی شدن آن گرفته‌اند اما اعظم بروجردی، دبیرجشنواره تئاتر بانوان به این نکته اشاره کرد که تغییر مدیریت‌ها در سازمان بر ادامه این جشنواره تاثیرگذار است.

او با اشاره به مساعدت محمد جواد شوشتری، سرپرست سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و تمایل او برای برگزاری همه ساله جشنواره تئاتر بانوان، گفت: معمولا مدیریت‌ها کوتاه مدت است و به همین دلیل آینده مشخص نیست.

او با اشاره به تاکید شوشتری برای فعالیت دبیرخانه از فردای اختتامیه جشنواره هشتم و برنامه‌ریزی برای بین‌المللی شدن جشنواره، اضافه کرد: ما درحال حاضر مشغول فعالیت هستیم، اما اینکه بعدا چه پیش می‌آید، به نگاه مدیریتی آینده سازمان مرتبط است.

مدیر فعلی مساعدت می‌کند و شاید مدیر بعدی به نقش این جشنواره اعتقادی نداشته‌باشد.گرچه بروجردی اعتقاد دارد که جشنواره تئاتر بانوان نیاز به دفاع ندارد، اما از نگاه او، این جشنواره جایگاه خود را در سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران و میان هنرمندان تئاتر تثبیت کرده است. او در این باره افزود: ممکن است سنگ‌اندازی‌هایی وجود داشته باشد ولی فکر نمی‌کنم خللی در جشنواره تئاتر بانوان ایجاد شود.

حامی مالی و سالن

با اینکه فردا جشنواره تئاتر بانوان افتتاح خواهد شد، هنوز حامی مالی جشنواره مشخص نیست. بروجردی درباره حامیان احتمالی جشنواره گفت: به احتمال زیاد بنیاد شهید یکی از حامیان مالی ما خواهد بود. پیش از این قرار بود چند بانک اقتصادی نیز از این جشنواره حمایت کنند که متأسفانه از این امر انصراف دادند.

این سؤال برای ما نیز مطرح است که چرا تئاتر تا این حد محروم است؟ البته حضور مراکز مختلف و بانک‌ها تا این مرحله نیز باعث معرفی تئاتر می‌شود و در مردمی‌شدن تئاتر تأثیرگذار است؛ حتی اگر به نتیجه مادی نرسد.

با حذف سالن‌های تماشاخانه ایرانشهر، مسئولان جشنواره تمام تلاش خود را کردند که این مشکل را حل کنند. عباس غفاری، دبیر اجرایی جشنواره هشتم تئاتر بانوان درباره وضعیت سالن‌های اجرایی جشنواره به کمک‌‌های مرکز هنرهای نمایشی و اداره کل ارشاد استان تهران اشاره کرد که در نتیجه این همکاری سالن شماره 2 محراب که همزمان با جشنواره تئاتر بانوان افتتاح می‌شود، در اختیار جشنواره قرار می‌گیرد.

همچنین بخشی از نمایش‌های صحنه‌ای نیز در تالار هنر اجرا خواهد شد و نمایش‌های بخش آیینی سنتی جشنواره نیز در فرهنگسرای ارسباران به صحنه می‌روند.

اجراهای عمومی

به گفته دبیر جشنواره از روز بعد از مراسم اختتامیه جشنواره، نمایش برگزیده در تالار مولوی اجرا خواهد شد. همچنین 5 تا 10 نمایش در سطح فرهنگسرای تهران اجرای عمومی خواهند داشت.

به‌دلیل کم شدن بودجه جشنواره نیز کمک هزینه‌ها هم دچار تغییراتی شد.
این کمک هزینه‌ها را یک شورا با توجه به لباس، تعداد بازیگر، عوامل نمایش و دکور در 2 قسط به گروه‌ها پرداخت می‌کند. 

هشتمین جشنواره تئاتر بانوان پنجشنبه 28 آبان به مناسبت سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و حضرت فاطمه(س) در مجموعه فرهنگی شهید سلیمانی افتتاح می‌شود و تا 7آذرماه در فرهنگسراها، بوستان‌ها و سالن‌های نمایشی شهر تهران ادامه می‌یابد.

2 افتتاحیه در یک روز

پیش از این قرار بود افتتاحیه هشتمین جشنواره بانوان در برج میلاد برگزار شود، هماهنگی‌های لازم هم انجام شد، اما به‌دلیل تاخیر در آماده شدن بودجه جشنواره، برج میلاد سالنش را در اختیار گروه‌‌ موسیقی قرار داد و برای همین افتتاحیه جشنواره تئاتر بانوان به مجتمع تازه تاسیس شهیدسلیمانی در یافت‌آباد کوچ کرد که همان روز، افتتاح می‌شود.

در این مراسم که فردا برگزار می‌شود، دکتر قالیباف شهردار تهران، دکتر زهرا مشیر مشاور امور زنان شهردار تهران و محمد جواد شوشتری نیز حضور خواهند داشت.

کد خبر 95508

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز