مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۵ آبان ۱۳۸۸ - ۱۷:۱۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر - الهام اناری: دبیر جشنواره پروین اعتصامی این جشنواره را رویدادی فرهنگی و به دور از جهت‌گیری‌های سیاسی خواند و گفت: اجازه نخواهیم داد برخی معاندان با برچسب‌های فمینیستی و سیاسی نخ‌نما، کیان جشنواره را به خطر بیندازند.

نشست خبری پنجمین دوره ملی و نخستین دوره بین‌المللی جشنواره پروین اعتصامی با حضور مازیار رضاخانی دبیر جشنواره و عطارزاده نماینده سازمان ملی جوانان به‌عنوان حامی اصلی این جشنواره در خانه هنرمندان برگزار شد.

رضاخانی با اشاره به اینکه جشنواره در این دوره تبدیل به جشنواره‌ای بین‌المللی شده است گفت: لازمه بین‌المللی شدن رعایت استانداردهایی است که باعث شود ترکیب فضای جشنواره، فیلمسازان کشورهای دیگر را به حضور در آن ترغیب کند.

نقش زن در توسعه هزاره سوم

به گفته رضاخانی موضوع بخش بین‌المللی این دوره، نقش زن در توسعه هزاره سوم است. او در این‌باره گفت: قصد داشتیم ابتدا فقط از کشورهای عضو اکو و همسایگان خود دعوت کنیم البته بخش اعظم این کار از طریق رایزنی با سازمان‌های مردم نهاد خارجی مرتبط با موضوع زنان اتفاق افتاد و 34 کشور نیز به جز کشورهای عضو اکو با دیدن فراخوان جشنواره ما آثارشان را برای شرکت به ایران ارسال کردند.

ما تصمیم گرفتیم که هیچ کدام از این آثار حذف نشود و از میان 600 فیلم رسیده حدود 45 اثر به بخش مسابقه راه پیدا کرده و داوری می‌شود.  رضاخانی در مورد بخش ملی جشنواره پروین اعتصامی، با اشاره به استقبال خوب فیلم‌سازان داخلی گفت: در بخش ملی 700 اثر از فیلمسازان ایرانی زن و مرد رسیده که این موضوع قابل‌توجهی است.

رضاخانی در ادامه در مورد حضور سازمان ملی جوانان در این جشنواره گفت: خوشبختانه حمایت این سازمان و معاونت سینمایی امسال برای جشنواره ما بسیار راهگشا بود. این موضوع می‌تواند الگویی برای مدیران باشد تا بیش از پیش به حرکت‌های فرهنگی توجه کنند.
وی در پاسخ به سؤالی در مورد تفاوت این جشنواره با جشنواره فیلم کوثر که آن هم با موضوع زنان برگزار می‌شود گفت: جشنواره فیلم کوثر جشنواره آثار سینمایی و ویدئویی بلند است و فیلم‌های کوتاه در بخش جنبی آن قرار دارند ضمن اینکه سیاستگذاری‌های این جشنواره نیز با جشنواره پروین اعتصامی تفاوت دارد و میزان تداخل این دو جشنواره با هم از منظر موضوع حداقل است.

دبیر جشنواره همچنین تنها دلیل تاخیر در برگزاری این جشنواره را نداشتن حامی مالی دانست که با حضور سازمان ملی جوانان این مشکل رفع شد.

توانمندسازی زنان کارگردان

عطارزاده نماینده سازمان ملی جوانان نیز با اشاره به اینکه این سازمان در دوره جدید مدیریتی، بر3 محور ازدواج، هویت و مشارکت‌های اجتماعی جوانان تاکید دارد، گفت: سیاست این سازمان در دوره جدید فعالیت خود فراهم کردن بستری مناسب برای حضور جوانان در عرصه‌های فرهنگی و اجتماعی با میدان دادن به جوانان و دعوت کردن آنها به حضور در این عرصه‌هاست که این کار باعث تقویت روحیه مشارکت‌های اجتماعی می‌شود. جشنواره پروین اعتصامی جشنواره‌ای خودجوش است که توسط یک نهاد مردمی تاسیس شده و در حوزه فرهنگ و هنر برای ما اهمیت ویژه‌ای دارد.

بخش‌های جشنواره فیلم پروین

بخش مسابقه سینمای ایران؛ بخش نیلوفر در 2 بخش نیلوفر زرین و نیلوفر سیمین بر پا می‌شود؛ نیلوفر زرین مختص زنان فیلمساز با موضوع آزاد و مردان فیلمسازی است که با موضوع زن، فیلم ساخته‌اند و نیلوفر سیمین در جهت توانمندسازی زنان سینماگر ایران است که در رشته‌های تخصصی سینما فعال هستند. بخش ویژه هم مختص زنان و مردان فیلمسازی است که با موضوع ترویج الگوی مصرف فیلم ساخته‌اند.

بخش نگاه نو مختص زنان و مردان فیلمسازی است که با موضوع آسیب‌شناسی اجتماعی زنان (اعتیاد، فقر، ایدز و...) فیلم ساخته‌اند. بخش پروین اعتصامی نیز مختص زنان و مردان فیلمسازی است که براساس اشعار بانو پروین اعتصامی یا درباره او فیلم ساخته‌اند.

مسابقه بین‌الملل هم ویژه زنان فیلمساز ایران و کشورهای جهان با موضوع نقش زن است.
پنجمین دوره جشنواره پروین اعتصامی با حمایت حوزه هنری، شبکه 4 سیما و 2آژانس سازمان ملل - برنامه جهانی سازمان ملل (UNDP) و دفتر مقابله با مواد‌مخدر و جرم سازمان ملل (UNDCP) - از 30آبان تا 7آذرماه در خانه هنرمندان و پردیس سینمایی ملت برگزار می‌شود.

کد خبر 95404

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز