گروه ادب و هنر - الهام اناری: مهدی مسعود شاهی با اعلام اینکه فیلم‌های سینمایی تا آخر آذرماه فرصت دارند تقاضای خود را به دبیرخانه اعلام کنند، از جشنواره فیلم فجر به‌عنوان شب قدر سینمای ایران یاد کرد و گفت:

 جشنواره فیلم فجر،  شب قدر سینمای ایران است؛ جایی که همه نسبت به گذشته و آینده‌شان تصمیم می‌گیرند و من توفیق این را دارم در روزی که جشن سینمای ایران برگزار می‌شود آن را شادباش بگویم.نخستین نشست رسانه‌ای جشنواره بیست و هشتم فیلم فجر با حضور مهدی مسعودشاهی دبیر جشنواره و حبیب‌ ایل‌بیگی مدیر روابط عمومی بنیاد سینمایی فارابی، صبح 2آذر برگزار شد.

در ابتدای این نشست حبیب ایل‌بیگی با اشاره به اینکه در دوره جدید مدیریت معاونت امور سینمایی مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی، دبیر جشنواره نیست، گفت: مهدی مسعودشاهی به‌صورت کاملا منفک سمت دبیری جشنواره را به‌عهده دارند.

ایشان در سال 1363 مدیریت کل نظارت سینمایی را به‌عهده داشتند. از سال 63 تا68 مؤسس و رئیس مرکز گسترش سینمای مستند بودند. در سال 68 تا 71 در واحد هنری تصویری حوزه هنری فعالیت داشتند و سال 71 و 73 رئیس مرکز هنرهای نمایشی و مؤسس این مرکز بودند.

همچنین در سال 73 مدیریت مؤسسه صبا را به‌عهده داشتند، از سال 82 تا 87 مدیر بنیاد رودکی بودند و از سال 87 تا چند ماه پیش مشاور عالی معاونت سینمایی بودند.

جشنواره فجر، شب قدر سینمای ایران

در ادامه، مهدی مسعودشاهی با ابراز خرسندی از اینکه به او اعتماد شده و این مسئولیت به او سپرده شده، اظهار داشت: از همه دوستان و هنرمندانی که   برای برپایی جشن ملی خود اعلام آمادگی داشتند تشکر می‌کنم و فکر می‌کنم جشنواره فیلم فجر یکی از بزرگ‌ترین و مهم‌ترین جشن‌های ملی ماست که بزرگ‌ترین خانواده هنری را دربرمی‌گیرد و برای من توفیقی است که در کنار جمع عزیز و خانواده معظم سینما باشم.

وی از جشنواره بیست و هشتم به‌عنوان جشنواره‌ای هدفمند یاد کرد و گفت: راهکارهای اجرایی این جشنواره به درستی تعیین می‌شود و جشنواره در موقعیت خود در بخش تعاریف فرهنگی قرار می‌گیرد. در سال‌های اولیه  که توفیق خدمتگزاری به سینما را داشتم، بنا بر 3 اصل هدایت، حمایت و نظارت بود.

بخش حمایت و نظارت که به لحاظ تشکیلاتی جایگاه تعریف شده‌ای داشت، فعال بود و بخش هدایت مبین آن است که جشنواره می‌تواند نقش مؤثری در هدایت، سینما داشته باشد و با برنامه‌ریزی‌هایی که در این باره انجام می‌شود سمت و سوی روشنی پیدا خواهد کرد.

مسعودشاهی استقبال سینماگران از 2 بخش سینمای ملی و بین‌الملل را قابل توجه ارزیابی کرد و افزود: خوشبختانه تاکنون استقبال خوبی در این دو بخش شده است و همه دوستان با تمام تلاش علاقه‌مند هستند که در جشن ملی سینما شرکت کنند. به تعبیر من جشنواره فیلم فجر، شب قدر سینمای ایران است؛

جایی که همه نسبت به گذشته و آینده‌شان تصمیم می‌گیرند و من توفیق این را دارم که روزی که جشن سینمای ایران برگزار می‌شود آن را شادباش بگویم.

اعلام آمادگی 30 فیلم سینمایی تا امروز

مسعودشاهی با اعلام اینکه تاکنون 30 فیلم سینمایی، 37 فیلم ویدئویی، 60 فیلم پویانمایی، 130 فیلم کوتاه و 140 فیلم مستند به دبیرخانه جشنواره رسیده است، گفت: با نحوه برگزاری و تدارکی که در بخش جشنواره دیده شده، این اطلاعات به روز رسانی خواهد شد.

ما تصمیم داریم در بخش اطلاع‌رسانی با روش‌های جدید و جامع در خدمت مخاطب باشیم و خدمات به روز و دقیقی در اختیار اهالی سینما و هنرمندان قرار دهیم و همین طور خبرنگاران که مکمل حرکت جشنواره هستند.

دبیر جشنواره بیست‌وهشتم فجر با اعلام اینکه قرار است خاطرات هنرمندان پیشکسوت در سایت جشنواره فجر ثبت شود، یادآور شد: امسال تصمیم گرفتیم یادی از همه هنرمندان سینمایی داشته باشیم؛ این به‌معنی تقدیر و تشکر از خانواده سینما و پیشکسوتانی است که راه را باز کرده‌اند تا ما امروز از صنعت و هنر آنها استفاده کنیم. تلاش می‌کنیم از طریق سایت جشنواره بخشی از خاطرات هنرمندان را در تاریخ ثبت کنیم.

پردیس ملت، میزبان بازار فیلم

سیزدهمین بازار فیلم و تلویزیون جشنواره از هشتم تا دوازدهم بهمن ماه مانند سال‌های گذشته در پردیس ملت برگزار می‌شود. مسعودشاهی با ذکر این مطلب ادامه داد: از ‌آنجایی که برگزاری این بازار در پردیس سینمایی ملت با موفقیت همراه بود امسال نیز شاهد برگزاری این بازار در پردیس سینمایی ملت هستیم.

به گفته دبیرجشنواره، همه فیلم‌هایی که پروانه ساخت دارند، می‌توانند در جشنواره شرکت کنند. او در این باره گفت: بنا به تنوع فیلم‌ها، هیات انتخاب براساس ضوابط فرهنگی و هنری آثار را مورد بررسی و انتخاب قرار می‌دهند.تفاوت این دوره با سال‌های گذشته این است که قصد داریم روی بخش‌هایی که به لحاظ محتوایی تفکیک شده تأکید ‌کنیم؛ 

به‌طور مثال، عنوان بخش «در جست‌وجوی حقیقت» به «در جست‌وجوی حقیقت و عدالت» تغییر پیدا کرده تا دربرگیری بیشتری داشته باشد.مسعودشاهی درباره کیفیت جشنواره امسال با اشاره به اینکه جشنواره امسال تولیدات سال قبل را به عرصه نمایش در می‌آورد،  افزود: شاید نتوانیم اعلام نظر کنیم که فیلم‌های امسال نسبت به سال‌های گذشته جذاب‌تر هستند یا خیر اما مسلم این است که محصول توان و استعداد دوستان ما را در بخش تولید نشان می‌دهد، باید از همه ظرفیت‌های سینمای ایران استفاده کنیم.

بحث اینکه در سال‌های گذشته چه ضعف‌هایی داشته‌ایم مطرح نیست. در همه سال‌ها مسئولان با تمام انرژی و تلاش خود جشنواره‌ها را برگزار کرده‌اند و من ادعایی ندارم که ضعف‌های گذشته را شناسایی و بررسی کنم. این را اهالی مطبوعات طی ارزیابی‌های خود انجام خواهند داد.

براساس این گزارش، دبیر بیست‌وهشتمین جشنواره فیلم فجر اظهار داشت: در سال گذشته بخش فیلم‌های ویدئویی طراحی شد که به‌نظرم کار خوب و بزرگی است که در بخش تولید و عرضه آثار سمعی و بصری تاثیرگذار است. تعداد زیادی از هنرمندان ما در این عرصه امکان فعالیت دارند و می‌توانیم از افکار آنها استفاده کنیم.

سال 59، تشکیک در لزوم وجود سینما

مسعودشاهی با اشاره به خاطره‌ای از سال 1359 و نظرات متفاوتی که راجع به سینما وجود داشت، گفت: در سال 1359 این بحث وجود داشت که سینما فعالیت داشته باشد یا نداشته باشد و امروز بحث این است که کیفیت و محتوای آثار چگونه باشد. با این مقایسه ساده می‌توانیم ببینیم که سینما تاکنون چه تحولاتی را پشت سر گذاشته است.

درباره احتمال ممیزی فیلم‌ها هم می‌توان گفت که یک فیلم به‌عنوان یک اثر به‌لحاظ کیفیت، محتوا و فرم و مشخصه‌هایی که دارد برای صاحب اثر قابل تقدیر است و اینکه جشنواره آن را همانطور ارزیابی می‌کند یا نه، بستگی به هیات انتخاب دارد که قصد آنها حفظ سطح کیفی، هنری و محتوایی آثار است.

ما در تلاشیم تا استعداد سینمای کشور را بررسی کنیم. مسعود شاهی  همچنین با اعلام اینکه پذیرفته است که مسائل جشنواره فیلم فجر امسال به او منتسب می‌شود، افزود: اینکه مسائل جشنواره فیلم فجر به اسم بنده تمام شود، چیزی است که آن را پذیرفته‌ام و امیدوارم امسال جشن خوبی در ابعاد مختلف و در شأن یک خانواده هنرمند برگزار کنیم.
به گفته مسعودشاهی فیلم‌های سینمایی تا آخر آذرماه فرصت دارند تقاضای خود را به دبیرخانه اعلام کنند.

او در ادامه گفت: در بخش فیلم‌های مستند و کوتاه نیز این روند وجود داشته که فیلم‌هایی در جشنواره‌ای معتبر شرکت کرده‌اند امکان حضور در جشنواره فجر را داشته باشند تعداد فیلم‌های رسیده که حدود 140 فیلم است. 

به گفته دبیر جشنواره، هیأت انتخاب در بخش فیلم‌های مستند و کوتاه کار خود را شروع کردند و اواخر ماه جاری نتایج بازبینی‌ها اعلام می‌شود و 8 آذرماه بازبینی بخش‌های دیگر شروع می‌شود تا زمان کافی برای رسیدن نسخه نهایی فیلم‌ها وجود داشته باشد.

کد خبر 95978

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز