یکشنبه ۱۰ آبان ۱۳۸۸ - ۱۶:۵۶
۰ نفر

گروه ادب و هنر: حدود 2 هفته تا برگزاری چهارمین جشنواره فیلم کوثر باقی مانده و حالا زمان آن است که داوران بخش‌های مختلف این جشنواره دور هم جمع شوند تا بهترین‌های هر بخش را معرفی کنند

انسیه شاه‌حسینی، حمید نعمت‌الله، عبدالرضا کاهانی، مریم پوریامین و حسن امجدی مقدم، 5 فیلمساز و صاحب‌نظری هستند که داوری فیلم‌های کوتاه جشنواره کوثر را برعهده دارند. این هیات قرار است پس از بررسی و ارزشیابی 48 فیلم کوتاه بخش مسابقه جشنواره کوثر، آثار برگزیده را معرفی کند.

معرفی اعضای شورای سیاستگذاری

این درحالی است که اعضای شورای سیاستگذاری چهارمین جشنواره فیلم کوثر هم معرفی شدند. معاونت امور رسانه‌های چهارمین جشنواره فیلم کوثر، اعضای شورای سیاستگذاری این جشنواره را به این ترتیب معرفی کرد: علیرضا افشار (رئیس ستاد آیه‌های ایثار و تلاش و معاونت اجتماعی وزارت کشور)، مرتضی تمدن (استاندار تهران)، جواد شمقدری (معاون امور سینمایی و سمعی بصری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی)، علیرضا سجادپور (مدیرکل نظارت و ارزشیابی معاونت سینمایی)، جواد آرین منش (نایب رئیس کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی)، سیدهادی منبتی (معاون هنری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران)، علی اصغر جعفری (مدیرکل حوزه ریاست سازمان صدا و سیما)، خانم صفایی (رئیس فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی)، سردار جزایری (معاونت فرهنگی ستاد کل نیروهای مسلح)، سردار کارگر (معاون اجتماعی ناجا)، خانم سجادی (سرپرست مرکز امور زنان ریاست‌جمهوری)، خانم نوبخت (عضو شورای فرهنگی اجتماعی زنان)، خانم فاتحی (دبیر ستاد آیه‌های ایثار و تلاش)، جواد جباری (معاون فرهنگی نیروی مقاومت بسیج) و محمد خزاعی (دبیر چهارمین جشنواره فیلم کوثر).

شورای سیاستگذاری جشنواره فیلم کوثر تدوین سیاست‌های کلان، تبیین نیاز و ضرورت‌ها و راهبردهای کلی جشنواره فیلم کوثر را به‌عنوان یک اتفاق لازم و تأثیرگذار در عرصه فعالیت‌های اجتماعی، فرهنگی و به‌صورت خاص فعالیت‌های سینمایی با محوریت زنان جامعه برعهده دارد.

جشنواره فیلم کوثر با اهدافی چون «آسیب‌شناسی حضور زنان در سینما و سیما»، «بیان جایگاه رفیع و عزت‌بخش زن در اسلام به زبان سینما»، «جایگاه سیما و سینما در طرح نقش و بالندگی زنان اسوه و ایثارگر در عرصه‌های علمی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و اجتماعی»، «تبیین نقش زنان مسلمان در کشورهای مختلف»، «ترویج فرهنگ حجاب و عفاف و بهره‌گیری از رسانه سینما و سیما برای دستیابی به جایگاه و منزلت واقعی زن در جامعه» و... برگزار می‌شود و در این حرکت سینمایی علاوه بر ارزیابی تولیدات سینمایی، فیلم‌های کوتاه، تلویزیونی و مستند، ضمن اهتمام به ساخت آثاری فاخر، ده‌ها برنامه تحلیلی، کارگاهی، نشست‌ها و میزگردهای تخصصی برگزار می‌شود.

نیاز به پژوهش‌های اساسی

رشد و اعتلای سینمای زن در ایران نیازمند پژوهش‌های اساسی است و باید اصرار به پژوهش در این زمینه‌ها داشته باشیم. قاسم قلی‌پور، تهیه‌کننده سینما در آستانه برگزاری چهارمین جشنواره فیلم کوثر در یک هم‌نشینی با بیان این مطلب گفت: متأسفانه، در جامعه مردان و زنان یکدیگر را نمی‌شناسند.

اگر شناخت وجود داشته باشد در هیچ فیلم یا کاری با غلط روبه‌رو نمی‌شویم و چون شناخت نیست، هجمه ایجاد می‌شود. وی ادامه داد: در فیلم «عروس آتش» در مورد مسائل زنان دست به تحقیق و پژوهش زدیم که بسیار مورد توجه قرار گرفت. به گفته وی، آثار بزرگ تاریخ سینما نیز حاصل پژوهش، تحقیق و شناخت است.

این تهیه‌کننده سینما اظهار داشت: اگر شناخت نباشد، حتی مشاوران زن آثار سینمایی هم به جای واقعی کردن تصویر زن در سینما، باعث انحراف دیدگاه و حتی غیرواقعی‌تر کردن این تصویر می‌شوند.

وی با اشاره به کمرنگ بودن نقش‌های اصیل و تاریخی زن در سینمای ایران آن را ناشی از فقدان شناخت درست و پژوهش خواند و خاطر نشان ساخت: در اغلب فیلم‌ها با عدم‌شناخت درست از نقش‌های واقعی و حضور اصیل زنان مواجه هستیم و متأسفانه، حتی از برخی شخصیت‌ها به‌عنوان اکسسوار صحنه استفاده می‌کنیم.

قلی‌پور با اشاره به کارکردهای یک جشنواره و اثرگذاری فرهنگی آن اظهار داشت: در بسیاری از فیلم‌ها به‌نظر می‌رسد زن و مرد با 2 زبان و ادبیات با یکدیگر صحبت می‌کنند و در دنیاهای متفاوتی به‌سر می‌برند. جشنواره‌ای که دغدغه فرهنگی دارد و می‌خواهد اثرگذار باشد، باید زنان و مردان را به یک بازنگری مجدد سوق دهد.

وی خاطر نشان ساخت: در تصاویر برجای‌مانده از هزاره‌های باستانی، زنان در جایگاه الهه و به دور از عناصر جنسی و با لباسی پوشیده دیده می‌شوند اما گویی امروز، این حضور سیر تکاملی خود را طی نمی‌کند.

قلی‌پور در نقد وضعیت امروز اظهار داشت: زنان در جامعه امروز، گویی منتظر هستند اتفاقی خارج از فرهنگ ایرانی برایشان رخ دهد؛ تا زمانی که زنان ایرانی منتظر باشند قطعا تحول و اتفاقی صورت نمی‌گیرد.

این سینماگر گفت که زنان باید در جهت حفظ و ارتقای نقش خود تلاش کنند. اینکه تصور کنیم زنان مورد تهاجم محدودیت هستند نگاهی است یک‌سویه و غیرواقعی و اینگونه نمی‌توان مشکلات را حل کرد.

قلی‌پور، فرهنگ‌سازی‌ برای بازشناخت و خودآگاهی نقش‌های تاریخی و اجتماعی زنان را عمده‌ترین نیازهای جامعه خواند و تأکید کرد: سینما در پروسه فرهنگ‌سازی‌ و ایجاد دیدگاه و شناخت نقش مؤثری دارد. چهارمین جشنواره فیلم کوثر 27 تا 30آبان‌ماه‌جاری در تهران برگزار می‌شود.

کد خبر 94203

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز