چهارشنبه ۴ آذر ۱۳۸۸ - ۱۸:۴۱
۰ نفر

گروه ادب و هنر- الهام اناری: جلسات شورای صدور پروانه ساخت فیلم‌های سینمایی، همچنان خروجی جالب توجهی دارد.

درحالی‌که در 6 ماهه اول سال، پروانه ساخت برای پروژه‌های سینمایی به سختی صادر می‌شد، از زمان حضور علیرضا سجاد‌پور در اداره نظارت و ارزشیابی، روند صدور پروانه افزایش قابل ملاحظه‌ای یافته است.

در این مدت برای فیلمسازانی چون کیمیایی، بیضایی، عیاری، شورجه و... پروانه ساخت صادر شده و هر هفته شاهد هستیم که در جلسات شورا، پروانه‌های ساخت به‌سرعت صادر می‌شود.

البته بسیاری از پروژه‌ها در زمان مدیریت قبلی، به ارشاد ارائه شده بودند؛‌زمانی که محمود اربابی مدیرکل سابق اداره نظارت، خیلی در جلسات حضور پیدا نمی‌کرد. حالا اما سجاد‌پور حضور پر‌رنگی در جلسات شورای صدور پروانه ساخت و شورای صدور پروانه نمایش دارد و در آخرین جلسه این شورا، مجوز ساخت 6 فیلم سینمایی را صادر کرد.

به این ترتیب علی ژکان، جهانگیر جهانگیری، محسن دامادی، اصغر نصیری، بابک شیرین‌صفت و یعقوب غفاری به‌زودی پیش‌تولید فیلم‌های تازه‌شان را آغاز می‌کنند.

شورای صدور پروانه فیلمسازی 35 میلیمتری برای فیلم‌های «در همین نزدیکی» به کارگردانی و تهیه‌کنندگی علی ژکان (ژانر کودک و نوجوان / جنگی)،  «ستاره‌ای در دوردست» به کارگردانی اصغر نصیری و تهیه کنندگی حبیب اسماعیلی (ژانر اجتماعی)، «پایان دو» به کارگردانی یعقوب غفاری و تهیه‌کنندگی محسن علی‌اکبری (ژانر خانوادگی)، «هم نفس در باد» به کارگردانی بابک شیرین صفت و تهیه‌کنندگی جواد شفق (حوادث لبنان)، «بازنشسته‌ها» به کارگردانی جهانگیر جهانگیری و تهیه‌کنندگی مهدی احمدی (ژانر کمدی) و «ساقیاتِ باحالات» به کارگردانی و تهیه کنندگی محسن دامادی (ژانر کودک و نوجوان) پروانه ساخت صادر کرد.

حبیب اسماعیلی تهیه‌کننده فیلم سینمایی «ستاره‌ای در دوردست» از آغاز فیلمبرداری تا یک ماه دیگر خبر داد.به گفته اسماعیلی «ستاره‌ای در دوردست» نگاهی نو به مسائل اجتماعی دارد و محوریت آن مسائل خانوادگی است که در حال حاضر «اصغر نصیری» مشغول بازنویسی نهایی فیلمنامه است که تا چند هفته دیگر به‌طور کامل به پایان خواهد رسید و با پایان آن بلافاصله پیش تولید را آغاز خواهیم کرد.

به‌دلیل حساسیتی که نسبت به فیلمنامه این فیلم داریم، چند مرحله بازنویسی روی فیلمنامه انجام شده است و هم‌اکنون آقای نصیری مشغول اعمال برخی از تغییرات روی فیلمنامه است.

اصغر نصیری فیلم‌هایی نظیر 18- (1386)، شغال (1384)، لکوموتیوران (1379) و مجروح جنگی (1377) را در کارنامه خود دارد.اما «بازنشسته‌ها» به کارگردانی جهانگیر جهانگیری ساخته خواهدشد. جهانگیری زمانی با ساخت فیلم‌های اکشن که بیشتر در شهرستان‌ها به فروش بالایی دست می‌یافتند، شهرت داشت.

به گفته مهدی احمدی، تهیه‌کننده این فیلم، «بازنشسته‌ها» زندگی تعدادی از آدم‌های بازنشسته را مرور می‌کند که برخلاف اینکه فکر می‌کنند دوران بازنشستگی پایان همه چیز است، دست به کار جدیدی می‌زنند و با تاسیس یک تعاونی، تحولی را در زندگی خود ایجاد می‌کنند.

«بازنشسته‌ها» در شکوفا فیلم تهیه می‌شود. همچنین درحالی‌که صادر نشدن پروانه برای فیلم اولی‌ها، به انتقادهایی منجر شده بود، سرانجام مدیریت جدید سینما برای یک فیلم اولی پروانه صادر کرد. فیلم سینمایی «پایان دو» نخستین فیلم بلند یعقوب غفاری، بهمن ماه وارد پیش‌تولید می‌شود.

محسن علی‌اکبری تهیه‌کننده این فیلم در این باره گفت: «پایان دو» اثری معناگرا و با موضوعی خانوادگی- اجتماعی است و کاری پیچیده محسوب می‌شود. وی افزود: فیلمنامه این اثر را یعقوب غفاری، محمود غلامی و علی غفاری نوشته‌اند که اکنون در مرحله بازنویسی قرار دارد و نیاز است که تأمل بیشتری روی فیلمنامه آن صورت بگیرد.

علی‌اکبری تأکید کرد: این فیلم کار پیچیده‌ای است که هم در ژانر معناگراست و هم در ژانر خانوادگی که به یکی از معضلات اجتماعی می‌پردازد. به گفته این تهیه‌کننده، فیلمبرداری این اثر که به فصل خاصی نیاز ندارد، در تهران و شمال انجام می‌شود.

فیلم سینمایی «همنفس در باد» نیز به کارگردانی بابک شیرین‌صفت و تهیه‌کنندگی جواد شفق در لبنان فیلمبرداری می‌شود. شیرین‌صفت گفت: چند سال منتظر صدور پروانه ساخت برای این فیلمنامه بودم که داستان آن درباره یک دونده فلسطینی است.

فیلمبرداری این فیلم در لبنان و با بازیگران ایرانی و لبنانی انجام می‌شود.  منتظر تامین بودجه هستیم تا این فیلم را کلید بزنیم. علی ژکان نیز در حالی پروانه ساخت «در همین نزدیکی» را دریافت کرد که این روزها «چهره به چهره» را روی پرده دارد. «در همین نزدیکی» زمستان جلوی دوربین خواهد رفت.

ژکان درباره فیلم تازه‌اش گفت: نویسنده فیلمنامه این فیلم علی اکبر قاضی نظام است و در ژانر کودک و نوجوان ساخته می‌شود که تم جنگی نیز دارد. شخصیت اصلی این فیلم یک کودک است که قصه آن در حال حاضر  می‌گذرد ولی ارتباط‌هایی نیز به روزهای جنگ دارد.

فیلمبرداری «در همین نزدیکی» در تهران و شهرک دفاع مقدس انجام می‌شود. چون پروانه ساخت این فیلم به تازگی  صادر شده است، هنوز زمان شروع پیش‌تولید آن مشخص نیست. تلاش می‌کنم برای حضور در جشنواره فیلم کودک و نوجوان سال آینده آماده نمایش شود

کد خبر 96141

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز