سه‌شنبه ۱۰ آذر ۱۳۸۸ - ۱۷:۴۵
۰ نفر

گروه ادب و هنر - ندا انتظامی: سال گذشته، آیین پایانی چهارمین جشنواره فیلم رویش با این شعار به پایان رسید که این مراسم، افتتاحیه جشنواره پنجم خواهد بود.

با ایجاد دبیرخانه دائمی جشنواره و تلاش مسئولان، این امر محقق شد و حالا امسال با اعلام فراخوان در اردیبهشت ماه و با اتمام مهلت ارسال آثار در 20مهرماه، مجموعا 1741 اثر شامل 1044 فیلم، 521 فیلمنامه در دبیرخانه به ثبت رسید و 135 فیلم و 41 فیلمنامه بنا به دلایلی چون تاخیر در ارسال یا عدم‌مطابقت با آیین‌نامه جشنواره از گردونه رقابت خارج شدند.

تولید آثار فاخر دینی

دکتر حسن بنیانیان رئیس حوزه هنری، هدف از برگزاری جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش را آشناسازی هنرمندان جوان با ظرفیت‌های مختلف دین برای تولید آثار فاخر دینی دانست.

باتوجه به اینکه این جشنواره را حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی با حمایت حوزه هنری مشهد برگزار می‌کند، بنیانیان نقش حوزه هنری مراکز استان‌ها را در برپایی محیطی مناسب برای رشد شناخت هنرمندان جوان از معارف اسلامی و غنی‌سازی ذهن آنان بسیار بااهمیت دانست که این مراکز باید پیوند‌دهنده هنرمندان جوان با نخبگان فکر حوزه و دانشگاه باشند تا این افراد برای تولید فیلم دینی آماده شوند.

همچنین مجید مصلحی در جایگاه دبیر پنجمین جشنواره رویش با موضوعی خواندن این جشنواره، هدف آن را ایجاد یک ویترین شایسته برای نمایش آثار فاخر سینمای دینی دانست و هدف دیگر این جشنواره را ساماندهی و تقویت سینمای دینی در میان فیلمسازان جوان، کشف استعدادهای تازه در این زمینه و حمایت آنان و ترویج پژوهش‌های سینمای دینی را از دیگر اهداف این جشنواره ذکر کرد.

برگزاری کلاس‌های متعدد و بهره‌گیری از استادان مجرب مستندساز و فیلمنامه‌نویس در استان‌های مختلف، حمایت از فیلمسازان بومی و توجه به کیفیت آثار، از نکات مهمی است که این جشنواره بر‌آن تاکید دارد.

44 فیلم در جشنواره

هیات انتخاب جشنواره رویش پنجم، متشکل از پیروز کلانتری، عزیزالله حاجی‌مشهدی، سیدمهدی طباطبایی‌نژاد، حسن نجفی، روانبخش صادقی در بخش فیلم و دکتر سهیلا نجم، عزیزالله حاجی‌مشهدی و محمود عبداللهی در بخش فیلمنامه، آثار را برای داوری انتخاب کردند تا 44 فیلم شامل 15پویانمایی، 17 مستند، 12فیلم داستانی و 15 فیلمنامه شامل 3 فیلمنامه مستند، 3فیلمنامه پویانمایی و 9فیلمنامه داستانی به بخش مسابقه پنجمین جشنواره فیلم رویش راه‌یابد.

وجود دبیرخانه دائمی

به گفته دبیر جشنواره رویش، همه‌ساله 300 فیلم کوتاه در کشور ساخته می‌شود که متولی خاصی برای آنها وجود ندارد. اما با وجود دبیرخانه دائمی، جشنواره رویش از حالت جشنواره دوره‌ای خارج شده و برگزاری آن ادامه یافت. او این نوید را داد که بعد از برگزاری آیین پایانی دوره پنجم، جشنواره خود را برای دوره ششم آماده می‌کند.

بنیانیان هم تاکید کرد که جشنواره فیلم کوتاه دینی رویش در خراسان طراحی شده و به‌صورت دائم در مشهد برگزار می‌شود به این امید که این جشنواره بین کشورهای اسلامی روابط فرهنگی ایجاد کند. او به این نکته هم اشاره کرد که در دوره‌های بعدی شاهد بین‌المللی شدن جشنواره باشیم.

آیین اختتامیه پنجمین جشنواره فیلم رویش با داوری مجتبی راعی، علیرضا گلپایگانی، مهرداد اسکویی، حجت‌الاسلام و المسلمین دکتر هادی صادقی و سیدرضا میرکریمی روز 12 آذر در مشهد برگزار می‌شود.

کد خبر 96525

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار سینما

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز