مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۴ آبان ۱۳۸۸ - ۰۸:۱۷
۰ نفر

همشهری آنلاین: مجموعه‌ای فزاینده‌ای از پژوهش‌ بیانگر آن است که زنان ممکن است بیش از مردان نسبت به مواد سرطان‌زای و سایر مواد سمی در دود سیگار آسیب‌پذیرتر باشند.

 به گزارش هلث‌دی نیوز پژوهشگران سوئیسی در یک بررسی بر روی تقریبا 700 نفر مبتلا به سرطان ریه، ‌دریافتند که تشخیص سرطان در زنان در این گروه در سنین پایین‌تری داده شده است، حتی اگر این زنان کمتر از مردان مبتلا به سرطان سیگار کشیده باشند.

در یک بررسی دیگر، پژوهشگران از دانشگاه هاروارد و دانشگاه برگن در نروژ بیش از 950 مرد وزن مبتلا به بیماری مزمن انسدادی ریه (COPD) - که ارتباط آن با سیگار کشیدن ثابت شده است - را مورد بررسی قرار دادند.

نتیجه این بود که تشخیص بیماری در زنان مبتلا به COPD در سنین پایین‌تر و با میزان کمتری از سیگار کشیدن نسبت به مردان مبتلا به این بیماری، داده شده بود.

دکتر اینگا-سسیل سوئرهایم، دستیار پژوهشی مدعو در هاروارد و پژوهشگر دانشگاه برگن که سرپرست بررسی اخیر گفت: "شاید زنان نسبت به اثرات آسیب‌رسان سیگار کشیدن حساس‌تر باشند."

او این یافته‌ها در کنفرانس سالانه جامعه متخصصان قفسه سینه آمریکا در ماه مه ارائه کرد.
و سورنهایم و همکارش دکتر داون ال دمو، استادیار پزشکی در دانشکده پزشکی هاروارد در سال 2000 نشان دادند که شمار زنانی که به علت COPD می‌میرند بیش از مردان مبتلا به این بیماری است، هر چند آنها نتوانستند تعیین کنند که چرا اینگونه است.

 در مقابل دکتر مایکل تون، رئیس بازنشسته پژوهش اپیدمیولوژی در جامعه سرطان آمریکا در مورد پذیرش این نظریه که زنان نسبت به سرطان ریه آسیب‌پذیرترند، محتاط است.

 او گفت: "شواهد واقعی نشان می‌دهد که مردان و زنان به طور قابل‌توجهی از لحاظ ابتلا به سرطان ریه- چه با سیگار کشیدن و چه بدون آن- مشابه هستند."

اما تون افزود: "‌مردان و زنان از لحاظ نوع سرطان ریه‌ای که می‌گیرند، متفاوت هستند." و به تفاوت محل‌های احتمالی ریه که سرطان در آن بروز می‌کند، اشاره داشت.

 تون با اشاره به پژوهش جدید درباره COPD که ظاهرا نشان‌دهنده آسیب‌پذیری بیشتری زنان است، گفت سایر عوامل ممکن است توضیح‌دهنده این تفاوت باشند، از جمله متوسط طول عمر بیشتر زنان که احتمال ابتلا آنها را به این بیماری می‌افزاید.

 تون گفت متمرکز شدن بر تفاوت‌های جنسیتی احتمالی آثار سیگار کشیدن، راه به جایی نمی‌برد. به گفته او در عوض متخصصان بهداشتی و مردم باید بر چیزی که قطعی است،‌ متمرکز شوند، اینکه سیگار کشیدن نقش فراوانی در ابتلا به هر دوی سرطان ریه و COPD دارد.

 او به جمله‌ای در پژوهش منتشر شده اشاره می‌کند:‌ "اگر سیگاری‌ها قبل از 50 سالگی سیگار را ترک کنند، از اغلب خطرات در امان می‌مانند."

به گفته تون زنان و مردان بعد از ترک کردن سیگار می‌توانند به سایر راه‌های شناخته‌شده کاهش خطر سرطان ریه روی آورند، از جمله اجتناب از دود سیگار محیطی.

سرطان ریه علت اصلی مرگ ناشی از سرطان هم در مردان و هم در زنان در آمریکاست.

کد خبر 93701

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار خانواده

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز