همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت می گوید اقدامات ضدسیگار کشیدن آنقدر گسترده شده است که اکنون حدود 3.8 میلیارد نفر- کمی بیشتر از نیمی از جمعیت جهان- را در بر می‌‌گیرد.

SMOKING

به گزارش خبرگزاری فرانسه سازمان جهانی بهداشت در عین حال خواستار اقدامات بیشتری شده است، و هشدار می‌دهد که استعمال دخانیات ممکن است در طول قرن بیست و یکم بیش از یک میلیارد نفر را به کشتن دهد، "مگر اینکه اقدامی فوری در این مورد انجام شود."

این سازمان می‌افزاید: "اگر روندهای کنونی ادامه یابد، تا سال 2030 دخانیات بیش از هشت میلیون نفر را در سال در جهان خواهد کشت و 80 درصد این مرگ و میرهای زودرس مربوط به مردمی است که در کشورهای با درآمد پایین و متوسط زندگی می‌کنند."

سازمان جهانی بهداشت  این "گزارش کنترل همه‌گیری دخانیات" را پنجشنبه 7 ژوئیه در کشور اوروگوئه انتشار داد تا بر مقررات جدید در این کشور بر ضد سیگار کشیدن که با ادعای خسارت شرکت معظم سیگارسازی فیلیپ موریس روبه رو شده است، تاکید بگذارد.

علا علاوان، معاون بیماریهای غیرواگیردار و بهداشت روانی دبیرکل سازمان جهانی بهداشت گفت: "همه‌گیری استعمال دخانیات به گسترش خود ادامه می‌‌دهد؛ این وضعیت به خاطر بازاریابی مداوم صنعت دخانیات، رشد جمعیت در کشورهایی که مصرف دخانیات در آنها در حال افزایش است، و اعتیادآوری شدید دخانیات است که ترک کردن آن را برای فردی که سیگار کشیدن را شروع کرده است، مشکل می‌‌کند."

او یادآور شد که دخانیات بزرگترین علت مرگ قابل پیشگیری در سراسر جهان است و سالانه باعث مرگ شش میلیون نفر و صدها میلیارد دلار خسارت اقتصادی می‌شود.

بر اساس این گزارش نشانه‌های بهداشتی روی پاکت‌های سیگار در حال حاضر بیش از یک میلیارد نفر را در 19 کشور محافظت می‌کنند، در طول دو سال گذشته این رقم دو برابر شده است.

این گزارش می‌گوید آگهی‌های گرافیکی تاثیر بیشتری نسبت به هشدارهای متنی دارند، به خصوص در کشورهایی که میزان سواد پایین است، و توصیه می‌کند این تصاویر به صورت دوره‌ای عوض شوند تا تاثیرگذاری آنها حفظ شود.

اندازه این هشدارهای گرافیکی نیز در تاثیربخشی آنها مهم است، و سازمان جهانی بهداشت یاداور شده است که اوروگوئه بزرگترین تصاویر هشداردهنده روی پاکت‌های سیگار را دارد که 80 درصد سطح پاکت را می‌پوشاند و در رده‌های بعدی مکزیک (65 درصد) و موریتانی (نیز با 65 درصد) قرار دارند.

بر اساس این گزارش در کانادا اولین کشوری که در سال 2001 تصاویر هشداردهنده بزرگ روی پاکت سیگار قرار داد، از هر 10 سیگاری سابق، سه نفر گفته بودند که این تصاویر آنها را به ترک سیگار واداشته است، و یک چهارم سیگاری‌ها هم گفتند این تصاویر به ترک آنها کمک کرده است.

گرایش‌های مشابهی در استرالیا، برزیل، سنگاپور و تایلند مشاهده می‌شود.

در زمینه تبلیغات و اسپانسر شدن صنعت دخانیات که یکی از هدف‌های مطلوب منتقدان است، در فاصله سال‌های 2008 تا 2010 در کشورهای چاد، کلمبیا و سوریه ممنوعیت کامل به اجرا در آمد. و حدود 28 درصد جمعیت جهان - 1.9 میلیارد نفر در 23 کشور- اکنون دارای کارزارهای ملی ضدسیگار هستند.

بر اساس این گزارش حدود 425 میلیون نفر در 19 کشور- شش درصد جمعیت جهان- در حال حاضر "به طور کامل در مقابل تاکتیک‌های بازاریابی صنعت دخانیات محافظت می‌شوند" که نسبت به سال 2008 افزایشی 80 میلیون نفری را نشان می‌دهد.

به گفته علوان پیشرفت در این زمینه را به اثر فزاینده "پیمان چارچوب کنترل دخانیات" نسبت داد. این پیمان که از فوریه 2005 به مرحله اجرایی وارد شد، 168 امضاکننده و 174 طرف همکار دارد.

سازمان جهانی بهداشت با وجود مممنوعیت آگهی‌های دخانیات در مطبوعات و رادیو تلویزیون چه به طور مستقیم و چه به طور غیرمستقیم در 101 کشور جهان، هنوز این شمار را ناکافی می‌داندو به 74 کشور (38 درصد کشورها) اشاره می‌کند که کمترین محدودیتی بر این آگهی‌ها اعمال نمی‌‌کنند.

کد خبر 140129

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز