همشهری آنلاین: سازمان جهانی بهداشت صنعت دخانیات را به خاطر تشویق زنان در کشوهاری فقیر به کشیدن سیگار همان کلیشه‌های تبلیغاتی مورد استفاده در دهه‌ها قبل در کشورهای ثروتمند مورد انتقاد قرار داد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه داگلاس بچر، کارشناس سازمان جهانی بهداشت در هنگام ارائه گزارشی در مورد مصرف دخانیات و زنان در آستانه روز جهانی بدون دخانیات در 31 ماه مه گفت: "صنعت دخانیات مانند یک ویروس جهش‌یافته است."

بچر می‌گوید در حالیکه شمار سیگاری‌ها در کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OCED) تعداد سیگاری‌ها رو به کاهش است، "صنعت دخانیات به افق‌های جدید برای بازاریابی فراورده‌های‌شان ...به مرغزارهای سرسبزتر چشم دوخته‌اند."

این مسئله که صنعت دخانیات را به سوی کشورهای درحال توسعه که قوانین ضدسیگار آسان‌تری دارند جلب شده است و تولیدکنندگان سیگار را به استفاده از فنون  قدیمی برای کسب درآمد روی آورده‌اند، نگرانی سازمان جهانی بهداشت را برانگیخته است.

به گفته بچر این شرکت‌ها سیگار را با استفاده از کلیشه‌های تبلیغاتی که سیگار کشیدن را با آزادی زنان مرتبط می‌کند، آن نوع کلیشه‌هایی که دهه‌ها پیش در کشورهای ثروتمند برای تشویق به سیگار کشیدن به کار رفته‌اند، به فروش محصولات خود می‌پردازند.

بر اساس آمار سازمان جهانی بهداشت، بیش از یک میلیارد سیگاری در جهان وجود دارند، و 200 میلیون نفر از آنها زن هستند. در نیمی از 151 کشور مورد بررسی در مورد مصرف سیگار در میان جوانان، دختران تقریبا به همان اندازه پسران سیگار می‌کشیدند.

سازمان جهانی بهداشت می‌گوید اگر اقدامات شدیدتر ضدسیگار اعمال نشود، تخمین زده می‌شود که تا سال 2030 هشت میلیون نفر از جمله 2.5 میلیون نفر زن که سه چهارم آنها در کشورهای فقیر زندگی می‌کنند، در نتیجه مصرف دخانیات بمیرند.

پیمان 2005 سازمان جهانی بهداشت به هدف ممنوعیت آگهی‌ کردن سیگار و حمایت مالی گرفتن از صنعت دخانیات امضا شد و از افزایش مالیات بر فراورده‌های دخانی و پیشگیری از سیگارکشیدن در مکان‌های عمومی به عنوان شیوه‌هایی برای کاهش سیگارکشیدن حمایت می‌کند.

به گفته سازمان‌ جهانی بهداشت تنها 5 درصد جمعیت جهان در کشورهایی زندگی می‌کنند که در آنها قوانین ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی به اجرا در می‌آید.

کد خبر 108520

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز