همشهری آنلاین: کارشناسان بهداشتی می‌گویند چین نتوانسته‌ است به وعده خود برای کمک به ترک سیگار در 300 میلیون نفر سیگاری این کشور عمل کند، و هشدار می‌دهند که در صورتی که اقداماتی قوی انجام نشود، افزایشی شدید در تعداد مرگ و میرهای ناشی از دخانیات در این کشور رخ خواهد داد.

smoking

به گزارش خبرگزاری فرانسه یک گزارش مشترک بوسیله کارشناسان پزشکی چینی و خارجی می‌گوید تا سال 2030 بیش از 3.5 میلیون نفر چینی در سال ممکن است در نتیجه بیماری‌های مربوط به دخانیات بمیرند، در حالیکه این رقم در سال 2005 1.2 میلیون نفر بوده است.

این گزارش با نام "کنترل دخانیات و آینده چین" به طور رسمی در روز پنجشنبه ششم ژانویه منتشر شد، می‌گوید چین تقریبا به طور یقینی ضرب‌الاجل 9 ژانویه برای اعمال ممنوعیت سیگار کشیدن در مکان‌های دربسته را از دست خواهد داد.

چین، بزرگترین تولیدکننده و مصرف‌کننده دخانیات در جهان، پنج سال پیش هنگامی که به "پیمان چارچوب کنترل دخانیات" (FCTC) پیوست، قول داده بود این ممنوعیت را به اجرا درآورد.

این گزارش می‌گوید: "نمره چین از لحاظ اعمال کنترل دخانیات و عمل به تعهدات FCTC پایین باقی می‌ماند. چین به طور قابل‌توجهی از لحاظ عمل به تعهدات پیمان چارچوب بازمانده است."

این گزارش با حمایت مرکز کنترل و پیشگیری بیماری‌های چین تهیه شده است.

علیرغم این تعهد، هنوز هیچ ممنوعیتی برای سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی اعمال نشده است، و سیگاری‌ها در چین همچنان به سیگار کشیدن آزادانه در رستوران‌ها و ساختمان‌های اداری ادامه می‌دهند.

این گزارش می‌گوید: "هزینه‌های پزشکی و از دست رفتن نیروی کار ناشی از سیگار کشیدن سال به سال و با سرعتی بیشتر از همیشه در حال افزایش است."

سیگار کشیدن به شکلی عمیق با جامعه چین عجین شده و به طور گسترده‌ای پذیرفته شده است، به طوری که تعارف کردن سیگار یک ژست شایع برای ابراز آشنایی است.

به گفته این گزارش در نتیجه این وضعیت، تخمین زده می‌شود 738 میلیون نفر چینی،‌ شامل 182 میلیون نفر کودک، در معرض استنشاق دود سیگار محیطی باشند.

بر اساس این گزارش سازمان‌های دولتی چین بزرگترین خریدار،‌ سیگارهای با درجه کیفیت بالا هستند، و اغلب از آنها به عنوان هدایای رسمی و گاهی به عنوان رشوه استفاده می‌کنند.

این گزارش می‌گوید صنعت سیگارسازی چین به خصوص در این مورد مقصر است،‌چرا که به طور جدی تلاش‌های ضدسیگار را تضعیف کرده و مانعی اصلی در کنترل موثر دخانیات بوده است.

این گزارش می‌گوید: "صنعت دخانایت به بزرگترین صنعت "خطرآفرین برای سلامتی" بدل شده است."

"گرچه این صنعت یک پرداخت‌کننده عمده مالیات است، هزینه اجتماعی بسیار بزرگتری را ایجاد می‌کند."

این گزارش می‌افزاید انحصار دخانیات چین، سازمان اصلی در اجرای پیمان چارچوب است،‌ و در نتیجه می‌تواند به طور موثری مانع از اجرای سیاست‌ها و قوانین ضدسیگار در این کشور شود.

این گزارش خواستار تاسیس یک اداره کنترل دخانیات در سطح ارشد می‌شود، که فعالیت‌‌های قوی ضدسیگار را به اجرا درآورد و از دولت می‌خواهد با بالابردن مالیات سیگار و سایر مداخلات در بازار مردم را به ترک سیگار ترغیب کند.

more   اقدامات ضدسیگار چین شکست خورده است

کد خبر 125167

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز