یکشنبه ۱۶ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۰
۰ نفر

گروه دانش و سلامت: همایشی به مناسبت روز جهانی بدون دخانیات در محل وزارت بهداشت برگزار شد.

در این همایش از فعالان ایجاد جامعه بدون دخانیات توسط وزیر بهداشت تقدیر به عمل آمد. در این مراسم از دکترگلمکانی، مدیرکل سلامت شهرداری تهران، به‌عنوان تلاشگر در زمینه ایجاد جامعه بدون دخانیات تقدیر شد. 

در این مراسم از فروشگاه شهروند نیز به‌دلیل عدم‌تبلیغ و عرضه هرگونه مواد دخانی و تلاش جهت ایجاد جامعه بدون دخانیات تقدیر به‌عمل آمد.دکترگلمکانی به همین مناسبت به خبرنگار همشهری گفت: طبق آمار، مصرف دخانیات دومین علت اصلی مرگ در جهان است و سالانه حدود 5میلیون مرگ در اثر مصرف دخانیات در سراسر جهان رخ می‌دهد. در حال حاضر بیش از 3/1میلیارد نفر از جمعیت جهان سیگاری هستند. هر روز 100هزار نفر سیگار کشیدن را شروع می‌کنند. در کشور ما نیز سالانه 50 هزار نفر به‌علت بیماری‌های وابسته به دخانیات جان خود را از دست می‌دهند و این روند رو به رشد در آینده‌ای نه چندان دور ما را با چالش بزرگی مواجه می‌سازد.

مدیرکل سلامت شهرداری تهران افزود: کارشناسان ما در طرح سنجش عدالت در سلامت، برای تعیین میزان مصرف محصولات دخانی در تهران به تفکیک 22 منطقه شهرداری بااستفاده از یک پرسشنامه و در قالب پیمایش اصلی، با مراجعه به خانوار پرسشنامه مذکور را تکمیل کردند. این مطالعه نشان داد که جوانان پسر در مناطق جنوبی نسبتا بیشتر از مناطق شمال سیگار می‌کشند و مصرف قلیان نزد پسران بسیار رایج‌تر از سیگار است، به‌طوری‌که میانگین مصرف سیگار در پسران 7/0درصد است، در حالی‌که متوسط مصرف قلیان حدود 2 درصد است. مصرف سیگار و قلیان روی‌هم رفته در زنان در مناطق شمالی تهران بیشتر از مناطق جنوبی است و 25درصد کودکان زیر 5سال تهرانی به‌طور متوسط در معرض دود دخانیات هستند.

وی افزود: شعار امسال سازمان جهانی بهداشت «دخانیات و جنسیت» بود و این انتخاب مناسبی بوده زیرا ما افزایش مصرف دخانیات را در بین جوانان و به‌خصوص دختران جوان شاهدیم و متأسفانه استفاده از سیگار به سمبل تجدد تبدیل شده است. همه سازمان‌ها و دست‌اندرکاران دلسوز سلامت جامعه باید با همت مضاعف در راه ریشه‌کنی این معضل تلاش کنند.

برنامه‌های اداره کل سلامت در هفته بدون دخانیات

همزمان با هفته بدون دخانیات ( 4 الی 10 خردادماه) برنامه‌های متنوعی در سطح مناطق 22گانه شهر تهران به‌منظور فرهنگسازی و اطلاع‌رسانی درخصوص عدم‌مصرف دخانیات، برگزار شده است، از جمله این برنامه‌ها می‌توان به برگزاری همایش‌های مرتبط، برگزاری کلاس‌های آموزشی در خانه‌های سلامت، راهپیمایی نمادین کودکان علیه استعمال مواد دخانی، برگزاری مشاوره‌های ترک سیگار در خانه‌های سلامت، اجرای تئاترهای میدانی با موضوع استعمال مواد دخانی و مضرات آن، اجرای مسابقات فرهنگی، آموزشی و  ورزشی، تهیه و توزیع اقلام آموزشی و اطلاع‌رسانی‌های محیطی و تبلیغات شهری، جمع‌آوری سیگار از افراد سیگاری و اهدای گل به آنها در معابر عمومی و جمع‌آوری سیگار از افراد سیگاری و معدوم‌سازی‌ و دفن نمادین آن در پارک‌های مناطق 22گانه شهر تهران اشاره کرد. همچنین با توجه به تصویب قانون «شهر بدون دخانیات» در شورای اسلامی شهر تهران، نخستین جلسه این کمیته نیز همزمان با نخستین روز هفته بدون دخانیات برگزار شد.

قانون شهر بدون دخانیات و کمیته شهر بدون دخانیات

شاید شهرداری تهران نخستین سازمانی باشد که به‌دنبال ایجاد فضای شهر عاری از دخانیات بوده است،  از سال 87 در کمیسیون سلامت شهرداری تهران با حضور یک گروه متخصص، درباره این موضوع کارشناسی‌های مختلفی انجام داده و به‌دنبال آن لایحه شهر بدون دخانیات تدوین و تقدیم شورای اسلامی شهر تهران شده است.  همزمان با هفته سلامت سال‌جاری، قانون شهر بدون دخانیات در دویست‌و‌هفتاد و دومین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران تصویب شد و مسئولیت دبیرخانه این کمیته به‌عهده اداره کل سلامت شهرداری تهران است.

کمیته شهر بدون دخانیات به ریاست آقای دکتر طلایی، رئیس کمیسیون فرهنگی، اجتماعی و  زیست شهری شورای اسلامی شهر تهران و با حضور نمایندگانی از معاونت مالی و اداری شهرداری، معاونت خدمات شهری شهرداری، سازمان آموزش و پرورش شهر تهران، بهداشت محیط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و سازمان‌های مردم نهاد، تشکیل شد و اعضا از اقدام شهرداری برای اجرایی کردن قانون شهر بدون دخانیات استقبال کردند.

مدیریت شهری در تلاش است تا با اجرایی کردن قانون شهر بدون دخانیات و با کمک و همکاری‌های بین بخشی و مشارکت سازمان‌های ذی‌ربط و مردم‌نهاد بتواند گامی هرچند کوچک در راستای ارتقای سلامت شهر و شهروندان بردارد و امیدواریم الگوی شهر بدون دخانیات نمونه خوبی برای تعمیم به سراسر ایران اسلامی باشد.

کد خبر 109018

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز