چهارشنبه ۵ خرداد ۱۳۸۹ - ۰۶:۲۲

آرش نهاوندی: تصور عامه افراد بر این است که می‌توان درصورت لزوم سیگار را به راحتی و یکباره ترک کرد.

 این تصور در مورد برخی از افراد صدق می‌کند به‌ویژه افرادی که به پزشک مراجعه می‌کنند و از بیم در خطر افتادن سلامتی خویش یکباره اقدام به ترک‌سیگار می‌کنند. اما افرادی هم هستند که به مرور سیگار را کم می‌کنند و تلاش می‌کنند به‌تدریج مصرف این ماده دخانی را کنار بگذارند.

با این حال برای برخی دیگر از افراد، ترک‌سیگار بسیار سخت است. این افراد اغلب حتی درصورت ترک- خواه به روش یکباره و آنی و خواه به روش تدریجی- دوباره پس از مدتی به سیگار کشیدن روی می‌آورند. دلیل رجوع دوباره این افراد به سیگار صرفا نیاز به نیکوتین نیست بلکه بیشتر دلیل روانی دارد. بسیاری از این افراد تصور می‌کنند که سیگار به‌دلیل فعل و انفعالات شیمیایی به آنها از نظر روحی و روانی آرامش می‌دهد اما این تمام موضوع نیست.

آنها به‌طور خاصی عادت کرده‌اند همیشه سیگار را لای انگشتان خود بگذارند و پکی عمیق به آن بزنند و در این میان در تفکرات خود فرو بروند. برای این دسته از افراد حتی شاید هشدار پزشک نیز کارساز نباشد زیرا آنها ابتدا باید از نظر فکری و روانی با خود و قصدشان مبنی برترک سیگار کنار بیایند و سپس با برنامه‌ریزی نسبت به کم کردن میزان سیگار و در نهایت ترک آن اقدام کنند.ترک سیگار در این دسته از افراد باید با جایگزین همراه باشد، بهترین جایگزین برای ترک سیگار نیز ورزش است زیرا ورزش هم باعث آرامش و تمدد اعصاب می‌شود هم اینکه و با ورزش سریع‌تر نیکوتین ناشی از سیگار و غبار آن از بدن خارج می‌شود. برخی از افراد نیز آجیل و تخمه را پیشنهاد می‌کنند که به‌دلیل عوارض چاق‌کننده این دانه‌های روغنی باید در مصرف آن تعادل را رعایت کرد.

البته ورزش را باید پیش از ترک سیگار و زمان آغاز روند کم کردن تدریجی سیگار شروع کرد تا احساس خلئی پس از ترک سیگار احساس نشود. افراد حتی بهتر است که در زمان ترک سیگار خود را مقید به ترک کامل آن برای همیشه نکنند زیرا این مسئله در 20 روز اول ترک سیگار اثر روانی بدی را به جای می‌گذارد و ممکن است فرد به‌دلیل احساس محرومیت شدید از دخانیات مجددا به آن روی بیاورد. افراد نباید به‌طور سختگیرانه خود را مقید به ترک سیگار کامل کنند و با قدری مسامحه باید به‌خود اجازه مصرف یک نخ سیگار در هفته درصورت نیاز را بدهند و باید این روند را تا هنگام عدم‌احساس نیاز به سیگار ادامه دهند.

چند توصیه برای ترک سیگار

دقیقا بدانید که هر روز چند نخ سیگار می‌کشید، دانستن تعداد سیگارهایی که شما دود کرده‌اید از نظر روانی می‌تواند برای میل به کشیدن سیگارهای بیشتر بسیار بازدارنده باشد. برای ترک یا کم کردن مصرف سیگار از سیگارهایی پرهیز کنید که نیاز چندانی در کشیدن آنها احساس نمی‌کنید. این امر پذیرش سیگار نکشیدن را در شما تقویت می‌کند.

سعی کنید در مواقع احساس نیاز به کشیدن سیگار فکر خود را به موضوعات و فعالیت‌های مناسب دیگری معطوف کرده و درصورت امکان از نوشیدنی‌ها و خوراکی‌های ساده و کم کالری استفاده کنید.بلافاصله پس از صرف غذا دندان‌ها و دهان خود را بشویید تا کمتر احساس کنید که به کشیدن سیگار بعد از غذا نیاز دارید. هیچ وقت سیگار را در دسترس قرار ندهید و هرگز یک پاکت سیگار نخرید.

کد خبر 108281

دیدگاه خوانندگان

آخرین خبرهای بازار