همشهری آنلاین: پژوهشگران می‌گویند نوجوانانی که در معرض استنشاق دود سیگار محیطی هستند، ممکن است در معرض خطر بالاتر نقصان شنوایی باشند.

second-hand smoke

به گزارش رویترز پژوهشگران می‌گویند این یافته‌ها که یک کارشناس آن را "غافلگیرکننده" نامید، نمی‌تواند ثابت کند دود سیگار محیطی علت نقصان شنوایی است؛ اما این یافتن این رابطه دلیل دیگری برای این است که افراد غیرسیگاری، به خصوص کودکان، در برابر دود سیگار محافظت شوند.

دکتر آنیل لالوانی یکی از این پژوهشگران گفت: "لازم است توجه بیشتری به جمعیت در معرض خطر (نقصان شنوایی) در دوران نوجوانی که در معرض عوامل خطرسازی مانند سروصدا یا دود سیگار محیطی هستند، معطوف شود."

دود سیگار محیطی با مجموعه‌ای از مشکلات بهداشتی در کودکان، از عفونت‌های تنفسی گرفته تا مشکلات رفتاری، ارتباط داده شده است، گرچه هنوز شواهد قطعی در این باره که دود سیگار ریشه همه این مشکلات است، به دست نیامده است.

لالوانی و همکارانش در مرکز پزشکی لانگون در دانشگاه نیویورک معتفد بودند که دود سیگار ممکن است بر جریان خون گوش داخلی در کودکان که برای شنوایی مهم است، اثر داشته باشد.

آنها داده‌های به دست آمده از بررسی ملی بهداشتی آمریکا درباره 1500 نوجوان در سنین 12 تا 15 مورد تجزیه و تحلیل قرار دادند. همه این نوجوانان مورد آزمون‌های شنوایی در هر دو گوش قرار گرفته بودند تا مشخص شود آیا مشکلی در شنیدن صداها در فرکانس‌های متفاوت دارند یا نه.

پژوهشگران همچنین میزان کوتینین- ماد‌ه‌‌ای که از تجزیه نیکوتین دود سیگار در بدن تشکیل می‌شود- در خون این نوجوانان اندازه‌گیری کردند.

میزان بسیار بالای کوتینین بیانگر سیگاری بودن نوجوان، و میزان پایین‌تر آن بیانگر احتمال قرارگیری نوجوانان به دود سیگار محیطی بود.

نوجوانانی که بر مبنای میزان کوتینین خون‌‌شان احتمالا زمان زیادی را در کنار افراد سیگاری گذرانده بودند، نسبت به نوجوانانی که در معرض دود سیگار قرار نداشتند، با احتمال بیشتری دچار نقصان شنوایی در فرکانس‌های پایین (صداهای بم) بودند.

حدود 12 درصد از کودکان قرارگرفته در معرض دود سیگار محیطی دچار نقصان شنوایی خفیف تا شدید در یک گوش بودند، در حالیکه این رقم درباره کودکانی که در معرض دود سیگار قرارنداشتند، کمتر از 8 درصد بود.

دکتر جوزف دیفرانزا که در دانشکده پزشکی دانشگاه ماساچوست در وورچستر درباره اثرات دود سیگار محیطی تحقیق می‌کند و در این تحقیق شرکت نداشت، گفت: "این یافته‌های به نوعی غافلگیرکننده است."

"ما از قبل می‌دانستیم که استنشاق دود سیگار محیطی برای کودکان بد است. این یافته‌ها تنها دلیلی دیگر به دلایل قبلی در باره لزوم جلوگیری از قرار گیری کودکان به دود سیگار محیطی اضافه می‌کند."

به گفته لالوانی به جز کودکانی که در معرض دود سیگار محیطی قرار می‌گیرند، مشخص شده است که خود بزرگسالانی که سیگار می‌کشند نیز در معرض خطر بالاتر از دست دادن شنوایی هستند.

به گفته او  قدم بعدی در این مسیر، بررسی کردن این موضوع است که نقصان شنوایی کودکان در اثر قرار گرفتن در معرض دود سیگار محیطی ممکن است با سایر مشکلات مشاهده شده در این کودکان مانند مشکلات رفتاری ارتباط داشته باشد یا نه. برای مثال به گفته لالوانی کودکانی که دستورات معلم را نمی‌شنوند، ممکن است با احتمال بیشتری مبتلا به اختلال کم‌توجهی و بیش‌فعالی ‌(ADHD) شمرده شوند.

کد خبر 140754

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز