همشهری آنلاین: سازندگان سیگارهای الکترونیک می‌گویند در حالیکه قوانین ضدسیگار ؛ سیگاری‌ها در اروپا را به خیابان‌های سرد رانده، فروش محصولات‌شان افزایش یافته است، اما فعالان ضد سیگار می‌گویند این وسیله؛ تلاش‌ برای ارتقای سلامت را تضعیف می‌کند.

electronic cigarette

به گزارش خبرگزاری فرانسه پس از موجی از اعمال قوانین ضد سیگار کشیدن در مکان‌های عمومی در سراسر اروپا، اسپانیا نیز از روز یکشنبه 2 ژانویه به این کشورها پیوسته است.

برای سازندگان سیگارهای الکترونیکی - وسیله‌ای که حس سیگار کشیدن را شبیه‌سازی می‌کند و ممکن است حاوی نیکوتین هم باشد، اسپانیایی‌ها به عنوان ملتی که به طور سنتی سیگاری‌های قهاری هستند،‌ بازار بالقوه جذابی برای فرآورده بسیار مورد انتقادقرارگرفته‌شان است.

سخنگوی شرکت "ادسیلور"  یکی از سازندگان پیشگام سیگارهای الکترونیکی که در سال 2004 این محصول را در چین اختراع کرد، می‌گوید: "ما از سال 2007 که فروش محصول‌مان را شروع کردیم،‌ هر سال رشدی 30 درصدی در فروش‌ داشته‌‌ایم."

سازندگانی مانند ادسیلور می‌گویند این سیگارهای پلاستیکی برای سیگاری‌ها و برای مردم اطراف آنها زیانبار نیست، اما کارشناسان بهداشتی این ادعا را رد می‌کنند.

در کنفرانس سازمان جهانی بهداشت در نوامبر امسال در اوروگوئه، یکی از پیشگام‌ترین کارشناسان ضدسیگار، ادواردو بیانکو گفت سیگارهای الکترونیکی، "در تلاش‌های پیشگیری از سیگار کشیدن خرابکاری می‌کنند."

این سیگارهای پلاستیکی به صورت یک اسپری کوچک عمل می‌کنند، که بخاری مصنوعی با یا بدون نیکوتین تولید می‌کند.

یک مصرف‌کننده پاریسی این محصول می‌گوید: "من خیلی از آن راضی‌ام، می‌خواهم بدون این که زیان نیکوتین را متحمل شوم، احساس سیگار کشیدن دوباره تجربه کنم."

پروفسو ایو مارتینه،‌ رئیس کمیته ملی ضد دخانیات فرانسه، می‌گوید سیگار الکترونیک فریبکاری است.

او می‌گوید: "هیچ شاهد پزشکی در مورد اینکه این محصول به ترک سیگار کمک می‌کند،‌ وجود ندارد، و برخی از کشورهای استفاده از آن را ممنوع کرده‌اند. در حال حاضر این محصول به صورت علمی ارزیابی نشده است."

اداره ملی پیشگیری از سیگارکشیدن فرانسه نیز می‌گوید هدف استفاده از سیگار الکترونیکی "مبهم" است،‌ و فروش آن را در داروخانه‌ها محکوم می‌کند.

این اداره می‌گوید این محصول را سازندگان هم به عنوان "ابزاری برای ترک سیگار و هم به عنوان فراورده‌ای که امکان سیگار کشیدن در مکان‌های دربسته را می‌دهد" ارائه می‌کنند.

در همین حال فروشندگان محصولات دخانی ادعای سازندگان سیگارهای الکترونیکی در مورد افزایش فروش آنها را رد می‌کنند.

ژرار بوله،‌ رئیس انجمن فروشندگان دخانیات در پایتخت فرانسه می‌گوید: "این محصول اصلا فروش نمی‌رود، برخی از اعضای ما هنوز موجودی سال قبل‌شان را نفروخته‌اند."

کد خبر 124848

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز