جمعه ۲۷ خرداد ۱۳۹۰ - ۱۶:۴۲
۰ نفر

همشهری آنلاین: چرا افراد هنگام ترک سیگار وزن‌شان بالا می‌رود؟ اگر پاسخ شما نیکوتین است، درست حدس زده‌اید. اما اکنون پژوهشگران دقیقا گیرنده سلولی را تعیین کرده‌اند که نیکوتین با هدف قرار دادن آن اشتها و چربی بدن را کاهش می‌دهد.

smoking

به گزارش وب‌مد سرپرست این تحقیق مارینا پیکیوتو، از دانشگاه ییل در آمریکا می‌گوید نیکوتین انواع گوناگونی تز سویچ‌ها یا همان گیرنده‌های سلول‌های مغزی را فعال می‌کند و اثرات بسیار متفاوتی را به جا می‌‌گذارد.

پیکیوتو افزود: "ما دریافتیم که نیکوتین از طریق تاثیر بر گیرنده‌هایی اثر کاهنده اشتها را ایجاد می‌‌کند که در ترک و بیزاری از نیکوتین دخیل هستند و نه تقویت عادت به این ماده."

به گفته دکتر نورا دی ولکوف، رئیس موسسه ملی سوء‌مصرف مواد آمریکا این تمایز بسیار مهم است.

او می‌‌گوید: " این نتایج بیانگر آن است که داروهایی که به طور خاص این گیرنده را هدف قرار می‌دهند می‌توانند علائم ترک را تسکین دهند و در عین حال خطر پرخوری در حین قطع سیگار را نیز کاهش دهند."

البته تا زمان ساخته شدن واقعی این داروها زمان زیادی مانده است، تحقیق پیکیوتو بر روی موش‌ها انجام شده است، نه انسان‌‌‌ها.

اما به گفته این پژوهشگران یافته‌های این تحقیق از این لحاظ اهمیت دارد که گیرنده‌های مغزی را شناسایی کرده است که نه تنها در ترک سیگار بلکه در سایر اعتیادات، و نیز در کاهش وزن دخیل هستند.

این پژوهشگران می‌گویند این بررسی نه تنها از لحاظ کمک به افرادی که سعی در ترک سیگار دارند، مهم است، بلگه نتایج آن می‌توانند به تعیین هدفی برای ایجاد داروهایی برای کنترل چاقی و بیماری‌های سوخت و ساز کمک کند.

کد خبر 137819

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز