مجموع نظرات: ۰
دوشنبه ۲۷ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۴۰
۰ نفر

همشهری آنلاین: گروهی از دانشمندان ژاپنی در بررسی‌های خود نشان دادند که صبر و شکیبایی می‌تواند حاصل فرایندهای شیمیایی یک انتقال دهنده عصبی در داخل مغز باشد

نورون‌های عصبی

به گزارش خبرگزاری مهر، محققان موسسه علم و فناوری اکیناوا دریافتند که صبر و شکیبایی نه تنها یک فضیلت است بلکه می ‌تواند نتیجه فرایندهای ویژه شیمیایی در داخل مغز باشد.

به گفته این دانشمندان، میزان شکیبایی و یا ناشکیبایی مستقیما با ترشح سروتونین در مغز ارتباط دارد. این دانشمندان فعالیت نورونی سروتونین در مغز تعدادی موش صحرایی را اندازه‌گیری کردند و نشان دادند که این انتقال دهنده عصبی بر روی قدرت انتخاب منتظر ماندن اثر می‌گذارد.

سروتونین که در سیستم عصبی مرکزی نقش ویژه‌ای در تنظیم خواب و خلق و خو ایفا می‌کند، زمانی که به میزان زیاد ترشح می‌شود موجب افزایش صبر می‌شود.

این محققان دریافتند زمانی که میزان سروتونین در موش‌های صحرایی افزایش یافت، این مدل‌های آزمایشی حداکثر 4 ثانیه قبل از دریافت غذا یا آب منتظر ماندند اما زمانی که ترشح آن به حداقل میزان خود رسید موش‌های صحرایی فورا گرسنه و تشنه شدند و ناشکیبایی نشان دادند.

این دانشمندان که نتایج یافته‌های خود را در تازه‌ترین شماره مجله علمی ژورنال نوروساینس منتشر کرده‌اند با تجزیه و تحلیل فعالیت الکتریکی نورون‌هایی که سروتونین را در مغز آزاد می‌کنند نشان دادند زمانی که این مدل‌های آزمایشگاهی در انتظار پاداش بودند یک ترشح پایدار از این انتقال دهنده عصبی در مغز وجود داشت اما همزمان با زمانی که موش‌ها از انتظار کشیدن خسته شدند میزان این ترشح پایدار نیز کاهش یافت.

کد خبر 125971
منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

پر بیننده‌ترین اخبار دانش

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز