پنجشنبه ۲ تیر ۱۳۹۰ - ۱۰:۳۹
۰ نفر

همشهری آنلاین: دانشمندان در بریتانیا با استفاده از یک تکنیک تصویربرداری جدید برای اولین بار توانسته‌اند رویدادهای درون مغز هنگام از دست رفتن هشیاری افراد را مشاهده کنند.

brain

به گزارش زیگ مگ این روش که "توموگرافی امپدانس الکتریکی کارکردی بر اساس پاسخ‌های برانگیخته شده" (fEITER) نام دارد از یک مجموعه 32 الکترودی استفاه می‌کند برای اسکن کردن مغز با سرعت 100 بار در ثانیه طراحی شده‌‌اند.

پژوهشگران با استفاده از این روش در حالی که یک فرد با داروی بیهوشی هشیاری‌اش را از دست داده است، می‌توانند یک ویدئوی سه ‌بعدی همزمان ایجاد کنند که به درک بهتر کارکردهای مغز و ماهیت هشیاری کمک خواهد کرد.


گروهی شامل متخصصان از رشته‌های گوناگون در دانشگاه منچستر برای اولین بار روش "توموگرافی امپدانس الکتریکی" (EIT) را در افراد بیهوش‌شده به کار بردند.

تا به حال شواهد به دست آمده از نظریه بیان‌شده بوسیله استاد دانشگاه آکسفورد، سوزان گرینفیلد، حمایت می‌کند که هشیاری یک حالت روشن/خاموش ندارد، بلکه بیشتر شبیه سویچ‌های دیمر است (که می‌توان میزان روشنایی را در آنها به تدریج تغییر داد."

برایان بولارد، استاد بیهوشی در دانشگاه منچستر در این باره گفت: "یافته‌های ما بیانگر آن است که در حالت ناهشیاری شمار مجموعه‌های به هم پیوسته عصبی مهارکننده در قشر مغز افزایش پیدا می‌کند. این یافته‌ها از این فرضیه حمایت می‌کند که این مجموعه‌های به هم پیوسته سلول‌های عصبی هشیاری را ایجاد می‌کنند."

او گفت: "ما بر روی 20 داوطلب سالم کارکرده‌ایم و اکنون به بررسی مغز 20 بیمار بیهوش‌شده که قرار است جراحی شوند، می‌پردازیم. ما می‌توانیم با استفاده از این روش تصاویر سه‌بعدی از تغییرات رسانایی مغز را ببینم، و تغییراتی که هنگام بیهوش شدن بیمار رخ می‌دهد، از همه جالب‌تر است."

این روش جدید تصویربرداری از مغز در آینده ممکن است برای کشف تغییراتی که در مغز به علت وارد آمدن ضربان، سکته مغزی و زوال عقل (دمانس) رخ می‌دهد، به کار رود.

کد خبر 138428

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز