چهارشنبه ۲۷ بهمن ۱۳۸۹ - ۱۹:۱۶
۰ نفر

همشهری آنلاین: احساسات اضطراب به دنبال تجربیات هراسناک امری طبیعی است؛ این احساسات به شما کمک می‌کند در دنیایی از تهدیدهای واقعی دوام بیاورید. اما با گذشت زمان و کاهش یافتن تهدید بالقوه،‌استرس نیز باید خاموش شود.

stress

. اما چنین پدیده‌ای برای همه رخ نمی‌دهد. مبتلایان به اختلال استرس پس از ضربه عاطفی (تروما) (PTSD)،و نیز اختلالات اضطرابی و افسردگی، نمی‌توانند احساسات استرس شدیدشان را تا مدت‌ها پس از پایان یافتن ضربه عاطفی که عامل آن بوده است، خاموش کنند.

اکنون پژوهشگران پروتئین‌هایی را شناسایی کرده‌اند که پاسخ استرس را خاموش می‌کند. این پروتئین‌ها شامل یوروکورتین 1 و 2 و 3، اعضای خانواده‌ای از پروتئین‌ها هستند که در همه پستانداران حضور دارند.

آلون چن، متخصص زیست‌شناسی عصبی،‌ سرپرست این پژوهش و گروه همکارانش با وارد کردن تروما به دو گروه از موش‌های آزمایشگاهی - یک گروه شاهد- و یک گروه از موش‌هایی که به طور ژنتیکی مهندسی شده بودند تا فاقد این سه پروتئین یوروکوترین باشند، به این کشف رسیدند.

پیش از وارد آوردن تروما، هیچ کدام از این دو گروه موش‌ها نشانه‌های استرس را نشان نمی‌دادند. بلافاصله پس از وارد آوردن ضربه هر دو گروه علائم استرس را نشان دادند.

اما 24 ساعت بعد، موش‌های گروه شاهد بر استرس و اضطراب خود فائق آمدند. اما در مقابل موش‌های مهندسی ژنتیکی‌شده هنوز دچار همین میزان استرسی بودند که بلافاصله پس از ترومایی که دیروز به آنها وارد شده بود،‌ بروز داده بودند.

چن و همکارانش کشف کردند که در موش‌های گروه شاهد، یوروکوترین 1 و 2 و 3 یک برنامه ظهور ژن‌ها را فعال می‌کند که موش‌ها را به حالت طبیعی فیزیولوژیک عصبی در زمان مناسب باز می‌گرداند. این برنامه ظهور ژن‌هادر موش‌هایی که فاقد پروتئین‌های یوروکوترین بودند، رخ نمی‌‌داد.

این یافته مسیر جدیدی برای تحقیق را می‌گشاید: شاید پروتئین‌های یورکوترین همان عواملی باشند که در افراد مبتلا به اختلالات اضطرابی، افسردگی، بی‌اشتهایی و PTSD کارکردشان کاهش یافته است.

و اگر این نظریه درست باشد، دانشمندان می‌توانند به دنبال راه‌هایی برای تقویت کارکرد آنها باشند.


LiveScience

 

کد خبر 128511

برچسب‌ها

دیدگاه خوانندگان امروز

پر بیننده‌ترین خبر امروز